شناسهٔ خبر: 67968720 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر دادگستری:

غزه نمایشگاهی از انواع جنایات علیه بشریت/بازسازی غزه بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد

تهران - ایرنا - معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: غزه نمایشگاهی از انواع نقض‌های زیست محیطی، کنوانسیون‌های بین‌المللی، حقوق کودکان و انواع جنایات علیه بشریت است که بسیاری از آنها در قاب دوربین رسانه‌ها نیز قابل نمایش نیست و حتی خبرنگاران هم به خود اجازه نمی‌دهند که به لحاظ اخلاقی آنها را به نمایش بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، عسکر جلالیان روز چهارشنبه در نشست تخصصی «بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر»، شهادت اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس را از سوی عوامل رژیم جنایتکار صهیونیستی محکوم و فقدان این مبارز جبهه مقاومت را به مردم فلسطین و همه آزادیخواهان جهان تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد جامعه ناظر بین المللی به این جنایات رسیدگی کند و جامعه حقوقی راهکارهای حقوقی را بررسی و عاملان این جنایت را به سزای اعمالشان برساند.

۳۰۰ روز جنگ در غزه

وی با اشاره به اینکه ۳۰۰ روز از جنگ در غزه می‌گذرد، افزود: هر روز برگ جدیدی از جنایت علیه بشریت،نقض‌های حقوقی و کنوانسیون‌های بین‌المللی را در غزه شاهد هستیم و عجیب است که چرا جامعه بین المللی مدعی در عرصه حقوق بشر و بین‌الملل نسبت به این جنایات بی‌تفاوت است.

جلالیان گفت: از ابتدای جنگ در غزه، ۴۰ هزار نفر شهید و بیش از ۹۰ هزار نفر مجروح شدند همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر مفقود هستند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به مفاهیم اساسی در نسل سوم حقوق بشر افزود: حق بر محیط زیست سالم، حق بر توسعه و حق بر امنیت و صلح به عنوان حقوق نسل سوم بشر شناخته می‌شود و در این نشست قرار است در رابطه با نقض این حقوق در غزه و چگونگی آن سخن بگوییم.


اکنون حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های غزه ویران شده است همچنین بیش از ۵۰ درصد درختان و فضای سبز در غزه از بین رفته است و حدود ۴۰ میلیون تن انباشت زباله و به همین میزان انباشت آوار در این منطقه وجود دارد.

وی ادامه داد: مطابق با آمارهای مجامع رسمی، اکنون حدود ۷۰ درصد از ساختمان‌های غزه ویران شده است همچنین بیش از ۵۰ درصد درختان و فضای سبز در غزه از بین رفته است و حدود ۴۰ میلیون تن انباشت زباله و به همین میزان انباشت آوار در این منطقه وجود دارد و هیچ تدبیری برای پسماندهای شهری اندیشیده نشده است.

جلالیان اضافه کرد: طبق آمارهای رسمی حدود ۱۰۰ میلیون تن خرابه در باریکه غزه وجود دارد و آوارهای تلنبار شده حدود ۳۰ برابر بیشتر از مساحت خود غزه است و اگر بخواهند این آوارها را جمع آوری کنند بیش از یک دهه زمان می‌برد.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: کل باریکه غزه در مجموع ۳۶۰ کیلومتر است و در این مدت حدود ۸۰ هزار تن بمب و مواد منفجره که مقدار آن بیش از جنگ جهانی دوم است در این منطقه تخریب ایجاد کرده است و این حجم از آوار واقعاً عجیب است.

جلالیان گفت: اکنون در این منطقه ۶۰۰ هزار تن دی اکسید کربن تولید شده است که عوارض جبران ناپذیری دارد و اگر همین امروز جنگ در غزه متوقف شود و بخواهند به وضع پیش از جنگ بازگردند، بیش از ۶۱ میلیون تومان کربن تولید خواهد شد.
 

تبعات ناگوار زیست محیطی در غزه و نقض مکرر حق بر محیط زیست سالم شهروندان غزه

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به تبعات ناگوار زیست محیطی در غزه و نقض مکرر حق بر محیط زیست سالم شهروندان غزه افزود: بر اساس آمار موجود بحران زیست محیطی در غزه رخ داده است و این موارد تنها بخشی از نقض حق بر محیط زیست سالم است و صحبت از حق بر توسعه پایدار در غزه جایی ندارد.

آنچه در غزه رخ داده است ذیل جنایات بین المللی قابل پیگیری است و از مصادیق بارز جرم بین المللی محسوب می‌شود.جلالیان با اشاره به اسناد بین‌المللی اظهار داشت: آنچه در غزه رخ داده است ذیل جنایات بین المللی قابل پیگیری است و از مصادیق بارز جرم بین المللی محسوب می‌شود.

وی افزود: رهنمودهای کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی نیز موید آن است که یک جنایت و جرم بین المللی حقوق بشری در غزه رخ داده است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ابراز امیدواری کرد با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه حقوق بین‌الملل و توجیه مدعیان حقوق بشر تدبیری برای توقف این جنایات در عرصه بین‌المللی اندیشیده شود.

تورج خدیوی مدیرکل حقوق بشر و پیگیری‌های حقوق شهروندی وزارت دادگستری در این نشست تخصصی، شهادت مظلومانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را تسلیت گفت و اظهار داشت: بی‌شک تروریسم بین‌المللی با ارتکاب چنین عمل بزدلانه‌ای بار دیگر به جهانیان نشان داد که با ارتکاب جنایت علیه بشریت سعی در ایجاد تزلزل و ناامیدی در صفوف جبهه مقاومت دارد.

وی تصریح کرد: قطعا با شهادت فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت هیچگونه خللی در ادامه روند مبارزه با استکبار جهانی به‌ویژه رژیم منحوس و کودک کش صهیونیستی به وجود نخواهد آمد و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رژیم صهیونسیتی رو به افول و زوال است.

ایمان داریم که ثمره خون پاک شهدای عزیز مقاومت، پیروزی مردم مظلوم فلسطین و آزادسازی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیستی است.

خدیوی افزود: ایمان داریم که ثمره خون پاک شهدای عزیز مقاومت، پیروزی مردم مظلوم فلسطین و آزادسازی قدس شریف از چنگال غاصبان صهیونیستی است.

مدیرکل حقوق بشر و پیگیری‌های حقوق شهروندی وزارت دادگستری گفت: رژیم صهیونسیتی با تدوام و توسعه اشغال‌گری به‌ویژه از ۲۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ آغاز کرد که تاکنون حدود ۴۰ هزار تن از مردم فلسطین که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند، به شهادت رسیدند.

وی با تاکید بر به رسمیت شناخته شدن «حق تعیین سرنوشت» در منشور ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق مدنی و سیاسی و دیگر اسناد معتبر بین‌المللی، گفت: مردم تحت سلطه بیگانه یا اشغال خارجی یا آپارتاید حق دارند برای کسب حق تعیین سرنوشت با همه ابزارهای موجود از جمله مبارزه مسلحانه مقابل اشغالگر بایستند.

خدیوی تاکید کرد: طرح مفهوم دفاع مشروع برای رژیم اشغالگر کاملا انحرافی بوده و به لحاظ حقوقی جایگاهی ندارد؛کما اینکه پروتکل اول الحاقی به عهدنامه‌های چهارگانه ۱۹۴۹ ژنو نیز مبارزات مسلحانه نهضت نهضت‌های آزادی بخش ملی را به عنوان درگیری مسلحانه بین المللی شناسایی می‌کند و تابع قواعد جنگ قرار می‌دهد.

نابود کردن زیرساخت‌های حیاتی و زیستی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونسیتی

وی در بخش دیگری از اظهارات خود نابود کردن زیرساخت‌های حیاتی و زیستی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونسیتی را برگ دیگری از جنایات صهیونیست‌ها برشمرد و افزود: با استفاده از بمب‌های فسفری و آلوده کردن خاک و آب سبب نابودی زیست بوم منطقه برای زندگی است و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

با استفاده از بمب‌های فسفری و آلوده کردن خاک و آب سبب نابودی زیست بوم منطقه برای زندگی است و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

خدیوی اظهار داشت: موارد نقض فاحش حقوق بشردوستانه از سوی رژیم صهیونیستی به قدری آشکار است که قابل انکار نیست و به صراحت می‌توان گفت که طبق قواعد حقوقی موجود هر چهار جنایت جرم انگاری شده در اساسنامه ۲۰۰۰ رم موسوم به دیوان کیفری بین المللی همچنین اجلاس ۲۰ ۱۰ کامپالا یعنی «جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، نسل کشی و تجاوز» در غزه توسط صهیونیست‌ها رخ داده است.

مدیرکل حقوق بشر و پیگیری‌های حقوق شهروندی وزارت دادگستری در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: هیچ کنوانسیون و معاهده بین‌المللی و هیچ منطقی در دنیای مدرن امروزی حمله مسلحانه به مردم بی‌دفاع را تجویز نمی‌کند و هیچ وجدان بیدار بشری نیز در قبال حملات وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی ساکت نمی‌نشیند.

وی ادامه داد: غزه جولانگاه و محک انسانیت انسان‌ها در کل کره خاکی است و حوادث و جنایات رخ داده در غزه به عنوان لکه ننگی بر تاریخ معاصر بشریت مدرن امروزی تا ابد باقی خواهد ماند.

ضرورت مستندسازی جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه

خدیوی بر ضرورت مستندسازی جنایات رژیم صهیونسیتی در غزه تاکید کرد و افزود: مستندسازی جنایات عاملان و مباشران و معاونان در ارتکاب چنین جنایت هولناکی علاوه بر شرط ضروری برای هرگونه رسیدگی کیفری در آینده یک ضرورت است و می‌تواند نقش بازدارنده‌ای را در ادامه ارتکاب چنین جنایاتی داشته باشد.

در این نشست، عناوین و موضوعاتی همچون «مسئولیت جامعه بین‌المللی در برابر وقایع غزه»، «مروری بر رأی اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص وقایع غزه»، «کودکان فلسطین و حق بر صلح از منظر اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری»، «غزه در بوته آزمون حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه، از ژنوساید تا اکوساید»، «آتش در میان درختان زیتون، استنشاق فسفر سفید و کودکان گرسنه، ضرورت ارزیابی محیط زیستی جنگ» و «حق بر محیط زیست سالم در مخاصمات مسلحانه بین المللی با رویکرد مسئولیت دولت‌ها» توسط سخنرانان طرح و تشریح شد.

نظر شما