شناسهٔ خبر: 67971060 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

غزه نمایشگاهی از انواع جنایات علیه بشریت است

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری گفت: غزه نمایشگاهی از انواع نقض‌های زیست محیطی، کنوانسیون‌های بین‌المللی، حقوق کودکان و انواع جنایات علیه بشریت است که خبرنگاران به‌خود اجازه نمی‌دهند که آن‌ها را به نمایش بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عسکر جلالیان؛ معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری امروز چهارشنبه 10 مرداد در نشست تخصصی «بررسی تحولات غزه با تمرکز بر نسل سوم حقوق بشر» ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه؛ رهبر دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ـ حماس، اظهار امیدواری کرد؛ جامعه ناظر بین‌المللی به این جنایات رسیدگی کند و جامعه حقوقی راهکارهای حقوقی را بررسی و عاملان این جنایت را به سزای اعمالشان برساند.

وی با اشاره به اینکه 300 روز از جنگ در غزه می‌گذرد، افزود: هر روز برگ جدیدی از جنایت علیه بشریت، نقض‌های حقوقی و کنوانسیون‌های بین‌المللی را در غزه شاهد هستیم و عجیب است که چرا جامعه بین‌المللی مدعی در عرصه حقوق بشر و بین‌الملل نسبت به این جنایات بی‌تفاوت است.

جلالیان گفت: از ابتدای جنگ در غزه، 40 هزار نفر شهید و بیش از 90 هزار نفر مجروح شدند همچنین بیش از 10 هزار نفر مفقود هستند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به مفاهیم اساسی در نسل سوم حقوق بشر افزود: حق بر محیط زیست سالم، حق بر توسعه و حق بر امنیت و صلح به عنوان حقوق نسل سوم بشر شناخته می‌شود و در این نشست قرار است در رابطه با نقض این حقوق در غزه و چگونگی آن سخن بگوییم.

وی ادامه داد: مطابق با آمارهای مجامع رسمی، اکنون حدود 70 درصد از ساختمان‌های غزه ویران شده است همچنین بیش از 50 درصد درختان و فضای سبز در غزه از بین رفته است و حدود 40 میلیون تن انباشت زباله و به همین میزان انباشت آوار در این منطقه وجود دارد و هیچ تدبیری برای پسماندهای شهری اندیشیده نشده است.

جلالیان اضافه کرد: طبق آمارهای رسمی حدود 100 میلیون تن خرابه در باریکه غزه وجود دارد و آوارهای تلنبار شده حدود 30 برابر بیشتر از مساحت خود غزه است و اگر بخواهند این آوارها را جمع‌آوری کنند بیش از یک دهه زمان می‌برد.

معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: کل باریکه غزه در مجموع 360 کیلومتر است و در این مدت حدود 80 هزار تن بمب و مواد منفجره که مقدار آن بیش از جنگ جهانی دوم است در این منطقه تخریب ایجاد کرده است و این حجم از آوار واقعاً عجیب است.

جلالیان گفت: اکنون در این منطقه 600 هزار تن دی اکسید کربن تولید شده است که عوارض جبران‌ناپذیری دارد و اگر همین امروز جنگ در غزه متوقف شود و بخواهند به وضع پیش از جنگ بازگردند، بیش از 61 میلیون تومان کربن تولید خواهد شد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری با اشاره به تبعات ناگوار زیست محیطی در غزه و نقض مکرر حقوق بر محیط زیست سالم شهروندان غزه افزود: بر اساس آمار موجود بحران زیست محیطی در غزه رخ داده است و این موارد تنها بخشی از نقض حق بر محیط زیست سالم است و صحبت از حق بر توسعه پایدار در غزه جایی ندارد.

جلالیان با اشاره به اسناد بین‌المللی اظهار کرد: آنچه در غزه رخ داده است ذیل جنایات بین‌المللی قابل پیگیری است و از مصادیق بارز جرم بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی افزود: رهنمودهای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی نیز تأییدکننده آن است که یک جنایت و جرم بین‌المللی حقوق بشری در غزه رخ داده است.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری ابراز امیدواری کرد؛ با برگزاری ست‌های تخصصی در حوزه حقوق بین‌الملل و توجیه مدعیان حقوق بشر تدبیری برای توقف این جنایات در عرصه بین‌المللی اندیشیده شود.

انتهای پیام/

نظر شما