شناسهٔ خبر: 67965142 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

انتقاد ترامپ از افتتاحیه المپیک

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به شدت از مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به‌ویژه چیدمان گروهی از "درگ‌ کویین‌ها" (مردان زن‌پوش) بر سر یک میز شام که از نظر بسیاری تداعی‌گر تابلوی "شام آخر" اثر لئوناردو داوینچی بود، انتقاد کرد.
نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش‌ رو در آمریکا تصریح کرد: «مراسم افتتاحیه واقعاً مایه شرمساری بود. از دید من شاهد یک ننگ بودیم. ما در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۸ چنین کاری انجام نخواهیم داد.»المپیک سال ۲۰۲۸ قرار است به میزبانی لس‌آنجلس در آمریکا برگزار شود.
ترامپ که در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مایل است در افتتاحیه مسابقات المپیک سال ۲۰۲۸ شاهد چه مراسمی باشد و آیا احتمال تکرار چنین صحنه‌هایی وجود دارد، گفت: «ما شام آخر را آنطور که آنها انجام دادند به تصویر نخواهیم کشید.»او تصریح کرد: «این کار یک افتضاح کامل بود. من آدم روشن‌فکری هستم اما کاری که آنها انجام دادند واقعا مایه شرمساری بود.»به گفته شمار زیادی از منتقدان، در جریان مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ در پاریس، تابلوی "شام آخر" اثر لئوناردو داوینچی توسط گروهی از رقصندگان "درگ‌ کویین‌" با حالتی زننده بازسازی شد و به نمایش درآمد. این موضوع خشم بسیاری از افراد و نهادهای مذهبی را به دنبال داشت.
در تابلوی "شام آخر" داوینچی، عسیح مسیح در میان حواریونش به تصویر درآمده است. طبق برخی روایت‌ها، مسیح در این شام از خیانت یکی از نزدیکانش به خود آگاه بود. این اثر یکی از برجسته‌ترین و رمزآلودترین آثار هنری در جهان به‌ شمار می‌رود و برای مسیحیان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.واکنش‌ها به نمایش بحث‌برانگیز در افتتاحیه بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه دارد و توضیح‌های مقام‌های پاریس نیز از دامنه و شدت انتقادها نکاسته است.در همین زمینه، شماری از گروه‌های مذهبی در آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهور و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور این کشور خواستند تا نسبت به این نمایش جنجالی موضع‌گیری کنند.آنها از این مقامات آمریکایی خواستند تا "تمسخر مقدسات مسیحیان" را محکوم کنند.
به‌رغم این انتقادها شماری از مقام‌های فرانسه همچنان از مراسم افتتاحیه المپیک دفاع می‌کنند.
مقام‌های پاریس و برخی مورخان اما در دفاع از این مراسم می‌گویند که نمایش مزبور نه برگرفته از "شام آخر" داوینچی بلکه با الهام از تابلویی به نام "جشن خدایان" طراحی شد و به اجرا درآمد که ضیافتی در کوه المپ (المپوس) در یونان باستان را نشان می‌دهد. به این ترتیب، از نظر این مقامات نمایش مزبور، "ادای احترامی به میراث یونانیان باستان از مسابقات المپیک" بوده است.  
توماس جولی، کارگردان هنری مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: «شما هرگز نشانه‌ای در من برای تحقیر و تمسخر چیزی نخواهید یافت.»
او که یکی از چهره‌های برجسته تئاتر فرانسه به شمار می‌رود، ادامه داد: «من قصد داشتم مراسمی را طراحی و اجرا کنم که اتحاد و آشتی ایجاد کند.»
جولی نیز تاکید کرد که در طراحی این نمایش جنجالی، از "شام آخر" الهام نگرفته است.
او در توضیح این نمایش نیز گفت که در آن، "دیونیسوس" خدای شراب در یونان باستان است که به سوی میز می‌آید؛ انتخاب او نیز از آن جهت بود که شراب یکی از محصولات مهم فرانسه به‌شمار می‌رود.با وجود این توضیح‌ها اما واکنش‌ها به‌ویژه خشم افراد و گروه‌های مذهبی نسبت به این نمایش همچنان ادامه دارد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما