شناسهٔ خبر: 67962188 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سوگند به مقاومت

روزنامه جوان

نطق توفانی رئیس‌جمهور در دفاع از مظلومیت ملت فلسطین که با شعار‌های زنده‌باد فلسطین و مرگ بر اسرائیل همراه شد و سخنان دیگر او که بر مقاومت حداکثری مقابل زورگویی و فشار خارجی بود، فضای مراسم تحلیف را از «سوگند به مقاومت» آکنده کرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مسعود پزشکیان دیروز در پیشگاه ملت ایران سوگند یاد کرد. سوگند به مقاومت؛ اینکه مقابل فشار دشمنان به ملت ایران کوتاه نیاید و سوگند حمایت از محور مقاومت که جزو آرمان‌های ملت ایران است و امروز بلند‌ترین پرچم اسلام در دستان مردم غزه است. رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد برای پاسداری از آرمان‌های ملت ایران و اینکه از خانه ملت ندای زنده باد آرمان فلسطین به همه مخابره شد. نخستین پیام رسمی دولت چهاردهم قاطع، صریح و انقلابی بود. در مراسم دیروز هم علاوه بر سخنان سخنرانان، یک قاب تاریخی نیز ثبت شد. دو دست و انگشتانی که در هم گره خورده‌اند محکم و محکم، برآسمان خیمه زده، یکی دست رئیس‌جمهور ایران و دیگری دست اسماعیل هنیه. کابوس دیشب نتانیاهو همین تصویر بود. 
 با برگزاری مراسم تحلیف، فرایند استقرار رئیس‌جمهور جدید کامل شد. مرحله بعدی معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی است تا کابینه دولت هم تکمیل شود. رئیس‌جمهور در سخنان مراسم تحلیف خود براجماع ملی، اطاعت از رهبری و حمایت قاطع از ملت مظلوم فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس تأکید کرد. تشویق‌های چند باره و ندای الله اکبر پاسخ حاضران به رویکرد‌های پزشکیان بود. 
در مراسم تحلیف، علاوه بر رؤسای قوا و مسئولان لشکری و کشوری میهمانانی از ۸۶ کشور از رئیس‌جمهور و نخست وزیر و وزیر امورخارجه تا هیئت‌های بلندپایه و فرستاده‌های ویژه حضور داشتند. 

 سوگند وفاداری به قانون اساسی
رئیس‌جمهوری پس از ادای سوگند، متن آن را در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان امضا کرد و متن سوگند به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تحویل شد. 
در متن سوگندنامه آمده است: «من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد‌ها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم». 

 التزام به قانون اساسی و سیاست‌های کلی محور وفاق
پزشکیان بعد از سوگند به سخنرانی پرداخت و محور‌های اصلی سیاست‌های دولت خود را تشریح کرد: «با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رأی هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگنا‌ها و فرصت اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران». رئیس‌جمهور محور همگرایی را التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: «قانون اساسی میثاق ملی ماست، سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌نماید. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکار‌ها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به سند چشم‌انداز که برای جامعه ایران ترسیم شده است. مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه، پیشرفت صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی، چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه ولایتمداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواست ملت است؟» پزشکیان سه راهبرد مورد نیاز برای رسیدن به اهداف دولت چهاردهم را تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم دانست که سرلوحه دولت چهاردهم خواهد بود. 

 همسایگان در اولویت سیاست خارجی
پزشکیان سپس به حوزه سیاست خارجی پرداخت و گفت: «اولویت سیاست خارجی دولت من، بهبود و تحکیم روابط با کشور‌های همسایه است؛ کشور‌های همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من، خواهان یک منطقه قوی خواهد بود. منطقه‌ای که در آن همه کشور‌های همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی آینده، گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشور‌های منطقه تأمین خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی، از آن‌ها ستانده می‌شود.» 
رئیس‌جمهور درباره غزه و آرمان فلسطین هم سخن گفت: «آنان که سلاح کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ‌کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آن‌ها بمب می‌ریزند، مورد حمایت و تشویق قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن حقوق اساسی انسان‌ها براساس رنگ پوست، زبان و دینشان سنجیده می‌شود. نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطینی از چنگ اشغال، ظلم و اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رؤیا‌های هیچ کودک فلسطینی زیر آوار‌های خانه پدری مدفون نماند». 

 تسلیم زورگویی‌ها و استاندارد‌های دوگانه نمی‌شوم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما می‌توانیم با هم این آرزو‌ها را که آرزوی همه مردم آزاده منطقه و جهان است، محقق کنیم، گفت: دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیاز‌های صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد. ما قدر دوستان روز‌های سختمان را خواهیم دانست. با بازیگران نوظهور در جنوب جهان، روابطمان را تحکیم خواهیم کرد. برای دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشور‌های غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم. آماده‌ایم برای مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفتگو کنیم. من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان، حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت من، هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استاندارد‌های دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران، باید دولت‌های طرف مذاکره را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود؛ ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران، به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند. پزشکیان گفت: با مردم ایران باید با زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باور‌های دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی است، خواهیم ایستاد. 

 قالیباف:آماده کمک به دولت هستیم
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در مراسم تحلیف به سخنرانی پرداخت و برای کمک به دولت اعلام آمادگی کرد. او در سخنان خود با اشاره به شرایط بین‌المللی گفت: «در شرایط پر تلاطم منطقه‌ای و بین‌المللی و با وجود دشمنان قسم خورده خارجی و داخلی، ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار کوچک‌ترین تنش سیاسی و امنیتی نگردید و در اداره کشور نیز ذره‌ای اخلال ایجاد نشد. همگان دیدند در فرصت زمانی بسیار کوتاه، وفق قانون اساسی در یک انتخابات کاملاً رقابتی و سیاسی در سلامت و امنیت کامل رئیس‌جمهور کشور انتخاب شد. همه این واقعیت‌ها حاکی از ثبات و اقتدار مثال زدنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که بر پایه مردم سالاری دینی بنا گذاشته شده است». قالیباف در خصوص کمک به دولت پزشکیان هم گفت: «امروز مجلس شورای اسلامی از تمام ابزار‌های تقنینی، نظارتی و مشورتی خود استفاده خواهد کرد تا از دولت محترم در مسیر دشوار پیش رو برای خدمت صادقانه به ملت شریف ایران حمایت کند». 

 عقلانیت انقلابی چراغ راه حرکت کشور
رئیس مجلس عقلانیت انقلابی را چراغ راه حرکت کشور دانست و ادامه داد: «ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی‌گری و کار آمدی می‌باشد که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضای عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند، در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نو آوری و تغییر آرایش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی امری ضروری که باید با چشم اندازی روشن و اراده‌ای استوار جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم». قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله غزه پرداخت و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته مقابل باند جنایت و در کنار شرافت و انسانیت قرارخواهد داشت، گفت: «متأسفانه تنش‌زایی و جنایت علیه بشریت توسط رژیم اشغالگر قدس در نهایت بی‌رحمی در حال انجام است. امروز تاریخ در حساس‌ترین زمان خود در دفاع از مظلوم وصلح به سر می‌برد و حمایت امریکا و مداخلات ناصواب قدرت‌های غربی مانع حل مسئله فلسطین است که باید با واکنش همه کشور‌های مسلمان و آزادی خواه روبه‌رو شود». 

 قوه قضائیه در کنار دولت است
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه هم در این دیدار با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کند و در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد، گفت: «رئیس‌جمهور محترم از ایام انتخابات تا به امروز بار‌ها و بار‌ها تکرار کرده‌اند که به تأسی از فرمایش‌های امیرالمومنین علی (ع) این قدرت را امانت می‌دانند و نه طعمه و همه هم خود را در تحقق عدالت و پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهند برد». 
رئیس عدلیه در بخش دیگری از سخنان خود سخن از همکاری دولت و قوه قضائیه گفت و تأکید کرد: «همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، قوه قضائیه در هر نقطه که لازم باشد، در کمک به دولت حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود».

نظر شما