شناسهٔ خبر: 67957746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

با حضور مهمانان داخلی و خارجی؛

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری/ پزشکیان سوگند یاد کرد

مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط، مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری عصر امروز (سه‌شنبه) با حضور مهمانان خارجی، اعضای شورای نگهبان، رؤسای قوا، فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و نمایندگان مردم ایران در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. 

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری آغاز شد

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، بعد از نواخته شدن زنگ جلسه علنی توسط ریاست مجلس شورای اسلامی، در ابتدا سخنرانی رئیس مجلس و بعد سخنرانی رئیس قوه قضائیه انجام می‌شود و پس از آن انجام سوگند ریاست جمهوری و در آخر سخنرانی رئیس جمهور منتخب دکتر پزشکیان صورت خواهد گرفت.

دستور جلسه مجلس قرائت شد

دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی بعد از تلاوت قرآن کریم، توسط روح‌الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری آغاز شد

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم‬ تحلیف‬ خود‬ در محل صحن‬ مجلس شورای اسلامی‏ در راستای اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد.

متن سوگندنامه رئیس جمهور به شرح زیر است:

«بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

من‏ به عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران به خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای مسئولیت‌هایی‏ که‏ بر‬ عهده گرفته‏‌ام‏ به کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‌.»

وی در پایان متن سوگندنامه‏ را امضا کرد.

قالیباف: از همه ظرفیت‌های مجلس برای کمک به دولت استفاده می‌کنیم

«محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف رئیس جمهور ضمن درود بر مقام شامخ شهدای گرانقدر به‌ویژه شهید رشید اسلام سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی»، به مهمانان خارجی، رهبران محور مقاومت و مقامات لشکری و کشوری عرض خیر مقدم عرض کرد و اظهار داشت: حادثه تلخ به شهادت رسیدن رئیس جمهوری سابق آزمونی مجدد برای نظام جمهوری اسلامی ایران رقم زد که با مدیریت مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی منتج به ثبات و تشکیل دولت جدید شد، در این آزمون بزرگ همه نظاره‌گران خارجی به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی کوچک‌ترین تنشی را به خود ندید، همه این واقعیت‌ها حاکی از ثبات و اقتدار مثال‌زدنی جمهوری اسلامی به‌عنوان نظامی بر پایه مردم سلاری دینی است.

قالیباف افزود: انقلاب اسلامی که قریب به پنج دهه است که آغاز شده و نظم جهانی را تحت تأثیر قرار داده، امروز با پایمردی مردم ایران و پایبندی به عهد خود با شهدای و آرمان‌های شهدا، نظام جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. امروز روز تاریخی است که نه‌تنها آقای پزشکیان بر اجرای قانون اساسی سوگند می‌خورد، بلکه ما به‌عنوان نمایندگان مجلس نیز متعهد می‌شویم که از همه ظرفیت خود برای کمک به دولت استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در این راستا تأکیدات رئیس جمهور محترم مبنی بر اجرای سیاست‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی وجه تفاهم بین دولت و مجلس خواهد بود، ما با این اتحاد و همدلی شاهد آینده‌ای روشن برای ملت ایران خواهیم بود، عقلانیت انقلابی قطعاً می‌تواند پیشرفت بی‌بدیل ایران را رقم بزند، امروز توجه به تغییرات نظام جهانی لازمه این است که بتوانیم جایگاه شایسته خود را در نظم جهان پیدا کنیم.

قالیباف تصریح کرد: تمامی ارکان و قوای کشور باید عزمی جدی برای اداره کشور داشته باشند و در این زمینه باید با قوه مجریه همسو باشند، حفظ محیط‌زیست پایدار برای نسل‌های آینده و برقراری عدالت برای آموزش و تعلیم و تربیت جزء با همدلی قوای سه‌گانه محقق نخواهد شد. مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به همه اهداف والای انقلاب اسلامی از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.

وی افزود: ما آغوش خود را برای دوستان باز خواهیم گذاشت و هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با کشورهای مختلف نداریم، ما با دیپلماسی فعال و تقویت محور مقاومت بر استقلال و آزادی امت اسلامی تأکید کردیم، امروز مسئله فلسطین نه‌تنها برای جهان اسلام بلکه برای تمام جهان یک مسئله اصلی است، امروز جنایت بی‌بدیل رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین جانیان تاریخ را رو سفید کرده است؛ امروز حمایت‌های ناصواب آمریکا از رژیم صهیونیستی باید مورد اعتراض همه کشورها قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای: قوه‌ قضائیه در کمک به دولت حضوری فعال خواهد داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رییس قوه قضائیه در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رییس جمهور، یاد حضرت امام خمینی رضوان‌الله علیه و شهدای گرانقدر، بویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سیدالشهدای خدمت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را گرامی داشت و اظهار داشت: خدا را سپاسگذاریم در شرایطی که مردم ایران اسلامی در غم و اندوه از دست دادن رییس جمهور بودند و بدخواهان و معاندین بر فتنه‌گری خود می‌افزودند، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال آرامش، امنیت، سلامت و رقابت سالم برگزار شد و مردم در ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان را برگزیدند.

حجت الاسلام اژه‌ای یادآور شد: این انتخاب در روز یکشنبه ۷ مردادماه در مراسم رسمی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تنفیذ و رییس جمهور به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور پس از رهبری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه، به جز اموری که مربوط به معظم‌له است، را عهده‌دار شد.

ریس قوه قضاییه افزود: امروز رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان ملت سوگند یاد می‌کند که پاسدار نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد.

حجت‌الاسلام اژه‌ای با بیان اینکه قوه‌قضائیه هرجا لازم باشد در کمک به دولت حضوری فعال خواهد داشت، گفت: رئیس‌جمهور از زمان انتخابات بارها اعلام کرده‌ قدرت را امانت می‌داند نه طعمه و همۀ توان خود را برای پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهد برد.

پزشکیان: در برابر جنایت صهیونیست‌ها نباید سکوت کرد 

«مسعود پزشکیان» رئیس‌ جمهور در آیین تحلیف که عصر امروز (سه‌شنبه) با حضور مسئولان کشوری و لشکری و همچنین مقامات بیش از ۸۰ کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: حضور در خانه‌ی ملت برای به‌عهده گرفتن بار امانت جمهوری اسلامی ایران چنانکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر کرده، یک لحظه تاریخی است.

قانون اساسی میثاق ملی ما است/ تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و رای هوشمندانه مردم انتخاب دوره چهاردهم فرصتی نو برای ایران و جهان شد

وی افزود: با لطف خدا، تدبیر رهبر معظم انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود؛ فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری زندگی مردم، فرصت شنیدن خواسته‌های مردم و اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از بحران‌های پیش‌رو.

رییس‌جمهور گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری ملی درون حکمومت میان حکومت و جامعه است؛ دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان عهده‌دار مسئولیت خواهد بود؛ دولت وفاق ملی است و خود را متعلق به همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی می‌دانم.

پزشکیان اظهار داشت: محور همگرایی التزام به قانونی اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است. قانون اساسی میثاق ملی ماست و سند چشم‌انداز آینده مشترک را ترسیم کرده و سیاست‌های کلی روش مورد توفق برای رسیدن به این چشم‌انداز را روشن می‌کند.

وی عنوان کرد: در چشم‌انداز ایران کشوری توسعه‌یافته، با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری و در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی و الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین‌الملل و با تاکید بر مردم سالاری دینی و عدالت اجتماعی و حفظ حقوق انسان‌هاست.

رییس جمهور گفت: آنهایی که سلاح‌های کودک‌کشان را تامین می‌کنند، نمی‌توانند به مسلمانان درس انسانیت بدهند. نمی‌شود اسم خود را انسان گذاشت و در برابر جنایت صهیونیست‌ها سکوت کرد. هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد، مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.

نظر شما