شناسهٔ خبر: 67958089 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

لحظه به لحظه با مراسم تحلیف نهمین رئیس جمهوری ایران؛ مسعود پزشکیان سوگند یاد کرد+ فیلم

اقتصادنیوز : مراسم تحلیف مسعود پزشکیان با حضور مقامات داخلی و خارجی آغاز شد تا تشریفات قانونی آغاز به کار رئیس جمهور ایران به نقطه آخر برسد.

صاحب‌خبر -

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان،‌ رئیس جمهور ایران عصر امروز (سه شنبه ۹ مرداد)‌ با حضور مهمانان خارجی و مقامات کشوری و لشکری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

۸۶ کشور و ۱۰۴ هیات خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور حضور دارند. 

مراسم تحلیف نهمین رئیس جمهور ایران در حالی امروز برگزار می شود که مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ۱۵ تیر ماه،‌ به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران انتخاب شد. مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری او هم در روز ۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد.

 

پایان مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با سخنرانی مسعود پزشکیان به پایان رسید.

سخنان پزشکیان آغاز شد

سخنان پزشکیان، رئیس جمهور دولت چهاردهم ایران در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن خوشامد و خیر مقدم گویی به سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی بیان کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر کرده لحظه‌ای تاریخی است.

وی در ادامه بیان کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر. فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است. محور همگرایی التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری خواهد بود.

او در پایان سخنرانی خود گفت: با دوستان مروت؛ با دشمنان مدارا.

امضای سند تحلیف توسط رئیس جمهور و دبیر شورای نگهبان

سند تحلیف ریاست جمهوری توسط مسعود پزشکیان و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان امضا شد.

مسعود پزشکیان سوگند یاد کرد

مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران در حضور رئیس قوه قضاییه و ملت ایران سوگند یاد کرد.

آغاز سخنرانی رئیس قوه قضائیه

غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه سخنان خود را در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان آغاز کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز سه‌شنبه در آیین تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در صحن مجلس شورای اسلامی، یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی، شهدای گرانقدر به‌ویژه سپهبد عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی همچنین شهدای خدمت را گرامی داشت و از خداوند متعال علو درجات را برای همه شهدا مسالت کرد.

محسنی اژه‌ای افزود: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم در غم از دست دادن رییس جمهور محبوب خود بودند و بدخواهان و معاندین به فتنه گری خود می‌افزودند، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال آرامش، امنیت، رقابت و سلامت برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: مردم در ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ آقای دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند و این انتخاب در روز یکشنبه هفتم مرداد ماه در مراسم رسمی توسط رهبر معظم انقلاب تنفیذ و رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری، مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه جز در اموری که مستقیما برعهده رهبری است، عهده دار شد.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: امروز رئیس جمهور محترم طبق اصل ۱۲۱ قانون ساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای محترم شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان ملت شریف ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشند و همه استعداد و صلاحیت‌های خود را در انجام مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌اند بکار گیرند و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق و پشتیبانی از حق و گسترش عدالت نموده و از هرگونه خودکامگی پرهیز نمایند.  

محسنی اژه‌ای ادامه داد: رئیس جمهور باید از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کند و در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر مسئولیت سنگین ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور باید با استعانت از خداوند متعال و پیروی از پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه اطهار از قدرتی که مردم به عنوان امانتی مقدس به رئیس جمهور سپرده اند همچون امینی پارسا و فداکار نگاهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد.

سخنرانی قالیباف آغاز شد

سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز روزی است که ما می گوییم که بر سر عهدی که با مردم بسته ایم خواهیم ماند و ایران را با همدلی همه ایرانیان از هر طیف، گروه، مذهب و زبان و غیره خواهیم ساخت.

استقبال قالیباف از مهمانان خارجی

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از مهمانان خارجی مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران استقبال کرد.

نظر شما