شناسهٔ خبر: 67958385 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تغذیه کودکان با شیر مادر در کردستان بالاتر از میانگین کشوری است

سنندج- ایرنا- مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس آخرین آمار، میزان تغذیه انحصاری کودکان با شیر مادر در استان حدود ۴۸.۲ درصد و کشور ۴۷.۴ درصد گزارش شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دکتر اردشیر رحیم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: شیر مادر مغذی‌ترین غذا و بسیار قوی برای شیرخواران و کودکان نوپا بوده و غذایی منحصر به فرد، حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودکان است و به سهولت هضم می شود.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده‌ که تغذیه با شیرمادر به عنوان راهکاری موثر در کاهش مرگ و میر کودکان و ارتقای سلامت آنها عمل می‌کند و جزئی جدایی ناپذیر از مراقبت های بهداشتی به شمار می رود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: بر اساس گزارشات جهانی، اگر تمام نوزادان بلافاصله پس از تولد در تماس پوست با پوست با مادران قرار گیرند و به مدت ۶ ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند و این تغذیه تا دو سال یا بیشتر همراه با غذاهای کمکی مناسب ادامه یابد، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سطح جهان ۱۳ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

رحیم زاده ادامه داد: شیرمادر موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان می شود و در کاهش بیماری های مزمن در آینده نظیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی نقشی اساسی ایفا می کند.

وی با بیان اینکه شیرمادر منبع غذایی کاملی برای تأمین نیازهای تغذیه ای و ایمونولوژیکی کودک بوده و ارتقا دهنده پیوند عاطفی بین مادر و کودک است، گفت: افزایش تغذیه مطلوب با شیرمادر می‌تواند از مرگ بیش از ۸۲۳ هزار کودک و ۲۰ هزار مادر در هر سال پیشگیری کرد.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به موانع متعددی که بر سر راه ترویج تغذیه با شیر مادر وجود دارد اشاره و بیان کرد: کمبودها در خدمات بهداشتی، فقدان سیستم های حمایتی در سطوح مختلف جامعه، خانواده و محیط کار، سیاست های نا مناسب اشتغال و بازاریابی تهاجمی جایگزین های شیرمادر از جمله این موانع هستند.

دکتر رحیم‌ زاده با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر به پیشگیری از انواع سوءتغذیه کمک می‌کند، افزود: این امر زیربنای زندگی و اساس توسعه پایدار جوامع است.

وی ادامه داد: رابطه مادر و فرزندی ناشی از شیردهی فرصتی با ارزش و استثنایی است زیرا مادرانی که شیر می‌دهند علاوه بر اینکه کمتر به سرطان پستان، استئوپوروز، آرتریت روماتوئید و کم‌خونی بعد از زایمان، مبتلا می‌شوند، استرس، افسردگی، خستگی نیز در آنها کمتر است.

نظر شما