شناسهٔ خبر: 67954262 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

شیر مادر؛ بهترین غذای مغذی و ایمن برای شیر خواران

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، می گوید: شیر مادر مغذی ترین غذا و از لحاظ مواد ایمونولوژیک بسیار قوی برای شیرخواران و کودکان نوپا است، این غذایی منحصر به فرد، حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودکان بوده و به سهولت هضم می شود علاوه بر این، شیر مادر برای خانواده و جامعه نیز به صرفه تر است.

صاحب‌خبر -

دکتر اردشیر رحیم زاده مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به اهمیت حیاتی تغذیه با شیر مادر برای سلامت و آینده کودکان اشاره و اظهار می‌کند: مطالعات نشان داده‌اند که تغذیه با شیرمادر به عنوان راهکاری موثر کاهش مرگ و میر کودکان و ارتقای سلامت آنها عمل می‌کند و جزئی جدایی ناپذیر از مراقبت های بهداشتی به شمار می رود.

او می گوید: بر اساس گزارشات جهان، اگر تمام نوزادان بلافاصله پس از تولد در تماس پوست با پوست با مادران قرار گیرند و به مدت شش ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند و این تغذیه تا دو سال یا بیشتر همراه با غذاهای کمکی مناسب ادامه یابد، مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در سطح جهان 13تا 20درصد کاهش می‌یابد.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اضافه می کند: شیرمادر موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان می شود و در کاهش بیماری های مزمن در آینده نظیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی که زمینه ساز این بیماری ها هستند، نقشی اساسی ایفا می کند. شیر مادر؛ گامی برای برابری و عدالت او با تاکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر، راه حلی جهانی برای فراهم کردن فرصت های برابر و شروع عادلانه زندگی برای تمام افراد است.

دکتر رحیم زاده می گوید: این شیوه تغذیه، سلامت، رفاه و بقای زنان و کودکان در سراسر جهان را ارتقا می دهد. وضعیت تغدیه با شیر مادر در کردستان 48.2 درصد است

دکتر رحیم‌ زاده با بیان اینکه شیرمادر منبع غذایی کاملی برای تأمین نیازهای تغذیه ای و ایمونولوژیکی کودک بوده و ارتقا دهنده پیوند عاطفی بین مادر و کودک است، می افزاید: افزایش تغذیه مطلوب با شیرمادر می‌تواند از مرگ بیش از 823 هزار کودک و 20 هزار مادر در هر سال پیشگیری کرد.

او با اشاره به اینکه عدم تغذیه با شیر مادر «با درجه کمتر هوش» ارتباط دارد که منجر به زیان اقتصادی می شود، می گوید: بر اساس آمارهای جهانی موجود فقط 40 درصد از تمام شیرخواران زیر 6 ماه به طور انحصاری با شیرمادر تغذیه می شوند و فقط 45 درصد آن ها تغذیه با شیر مادر را تا 24 ماهگی ادامه می دهند.

او ادامه می دهد: تفاوت های فاحشی در میزان های منطقه ای و کشوری و حتی استانی تغذیه با شیرمادر وجود دارد، به شیوه ای که بر اساس آخرین آمار کشوری میزان تغذیه انحصاری با شیرمادر در استان کردستان حدود 48.2 درصد و میزان کشوری حدود 47.4 درصد گزارش شده است.

موانع پیش روی ترویج تغذیه با شیر مادر

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به موانع متعددی که بر سر راه ترویج تغذیه با شیر مادر وجود دارد اشاره و عنوان می‌کند: کمبودها در خدمات بهداشتی، فقدان سیستم های حمایتی در سطوح مختلف جامعه، خانواده و محیط کار، سیاست های نا مناسب اشتغال و بازاریابی تهاجمی جایگزین های شیرمادر از جمله این موانع هستند.

شیر مادر؛ کلید رهایی از گرسنگی و فقر

دکتر رحیم‌ زاده با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر به پیشگیری از انواع سوءتغذیه کمک می‌کند، امنیت غذایی شیرخواران و کودکان خردسال را تأمین و در نتیجه به مردم برای رهایی از چرخه گرسنگی و فقر یاری می‌رساند، عنوان می کند: این امر زیربنای زندگی و اساس توسعه پایدار جوامع است.

حفظ و ترویج تغذیه با شیر مادر؛ ضرورتی انکار ناپذیر

او با اشاره به اینکه حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر، امری حیاتی برای یک جهان پایدار است، می گوید: این شیوه تغذیه میلیون ها کودک را قادر می سازد که زنده بمانند، رشد کنند و در مسیر سلامت بهتر و آینده ای موفق تر قرار گیرند.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، می گوید: شیرمادر مغذی ترین غذا و از لحاظ مواد ایمونولوژیک بسیار قوی برای شیرخواران و کودکان نوپا است، این غذایی منحصر به فرد، حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودکان بوده و به سهولت هضم می شود علاوه بر این، شیر مادر برای خانواده و جامعه نیز به صرفه تر است.

مزایای بی‌شمار شیر مادر برای سلامتی

دکتر رحیم‌ زاده می افزاید: تغذیه با شیر مادر تکامل شناختی و ضریب هوشی(IQ ) کودکان را تقویت می کند و در نتیجه به طور قابل توجهی امکان تحصیلات، مشارکت در نیروی کار و کسب درآمد را در طول عمر ارتقا می دهد. بی توجهی و از دست دادن این مرحله بحرانی از رشد مغز در طول دوران کودکی می تواند منجر به زیان های قابل توجه شناختی و اقتصادی شود.

تغذیه با شیر مادر سلامت و تندرستی زنان و کودکان را بهبود می‌بخشد و پایه و اساس توسعه و آینده کشور است

او به مزایای تغذیه با شیرمادر پرداخت و گفت: شیر مادر فواید بی شماری برای سلامتی جسمی و روانی کودکان دارد و از بروز بیمارهای متعددی ئر آنها پیشگیری می کند. کم کاری مادرزادی تیروئید، اوتیت حاد و مزمن، آلرژی، اسهال، عفونت های تنفسی، مننژیت و سپسیس نوزادی، عفونت اداری، لوسمی، سلیاک، کرون، زخم معده، کم خونی، فقر آهن و F.T.T در کودکانی که شیر مادر می خورند، کمتر است.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه شیر مادر بهترین الگوی رشد را برای کودکان تامین می‌کند، می گوید: کودکان از تکامل بهتر فک و صورت، ضریب هوشی بالاتر و هضم بهتر غذا ها بهره مند می شوند.

دکتر رحیم‌ زاده می افزاید: شیر مادر، پیوند عاطفی و تکامل روحی و شناختی کودک را ارتقاء می بخشد و به او احساس امنیت می دهد و در یک کلام، شیر مادر بهترین غذا برای پرورش جسم و روح و روان کودک است.

او می گوید: شیر مادر حاوی انواع مختلف عناصر ضد عفونت است به طوریکه احتمال مرگ و میر ناشی از عفونت های گوارشی و بیماریهای اسهالی در بین شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند تا ۲۵ برابر کمتر از شیرخوارانی است که با شیر مصنوعی(خشک) تغذیه می شوند. به علاوه، تغذیه با شیر مادر در درمان بیماریها نیز نقش دارد به ویژه در درمان اسهال که از حجم مدفوع کاسته و حتی حجم محلول ORS مورد نیاز را کمتر می کند.

مزایای تغذیه با شیرمادر برای مادر

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه شیر مادر غذایی بی نظیر و سرشار از مواد مغذیاست که نه تنها برای سلامتی و رشد کودکان ضروری است، تاکید می کند: تغذیه با شیر مادر، آزردگی ناشی از زایمان را برطرف می‌کند و احساسات مثبت مادرانه را جلوه‌گر می‌سازد.

دکتر رحیم‌ زاده می افزاید: رابطه مادر و فرزندی ناشی از شیردهی فرصتی با ارزش و استثنایی است زیرا مادرانی که شیر می‌دهند علاوه بر اینکه کمتر به سرطان پستان، استئوپوروز، آرتریت روماتوئید و کم‌خونی بعد از زایمان، مبتلا می‌شوند، استرس، افسردگی، خستگی نیز در آنها کمتر است.

حمایت از مادران گام اساسی در بهبود وضعیت تغذیه با شیر مادر است

او می‌گفت: حمایت از مادران شیرده، نقشی اساسی در افزایش نرخ شیردهی و تداوم آن دارد، این حمایت می‌تواند از جانب خانواده، جامعه، کارفرمایان و دولت صورت گیرد.

تغذیه صحیح از ارکان اصلی زندگی ســالم به شــمار می‌رود

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، می گوید: تغذیه صحیح از ارکان اصلی زندگی ســالم به شــمار مــی رود و در برخی از دوران های زندگی از اهمیت بیشــتری برخوردار اســت در واقع یکی از حســاس ترین و مهمترین دوران های زندگی یک مادر، دوران بارداری و شیردهی است، با توجه به وضعیت فیزیولوژیک، سن بارداری یا شیردهی، میزان فعالیت و خصوصیات ویژه فردی، برخورداری از یک تغذیه مناســب برای مادر باردار و شــیرده امری کاملا ضروری است.

نظر شما