شناسهٔ خبر: 67952703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد کردستان:

تئاتر خیابانی مریوان پیام امنیت کردستان را به دنیا صادر می‌کند

سنندج-ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در نقطه صفر مرزی نشان دهنده وجود امنیت پایدار در استان بویژه شهرهای مرزی است و این پیام با زبان هنر به تمام دنیا صادر می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر دریایی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال هفدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با قوت و وسعت بیشتری در روزهای ۲۰ تا ۲۴ مهرماه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه امسال گروه‌های برجسته بین المللی در این جشنواره حضور پررنگی خواهند داشت، گفت: تئاتر خیابانی مریوان و حضور گروههای هنری ملی و بین المللی در این جشنواره و استقبال بی نظیر مردم از این رویداد هنری، پایداری امنیت در این استان را به تمام دنیا مخابره می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: برگزاری دوره های مختلف این جشنواره، زمینه ساز برگزاری جشنواره‌های مختلف دیگری از جمله موسیقی خیابانی اقوام در کامیاران بوده است، ضمن اینکه بنا داریم جشنواره کردی موسیقی هم در سال جاری برگزار کنیم.

وی تقویت امید و نشاط اجتماعی و همدلی و مشارکت اجتماعی، ارتباط بی واسطه مخاطبان با هنرمندان را از جمله اهداف برگزاری جشنواره اعلام کرد و گفت: در کنار برگزاری جشنواره، کارگاه های آموزشی هم در راستای افزایش دانش هنرمندان با حضور اساتید برجسته هنر برگزار می شود.

بنای تالار فرهنگ هفته دولت بهره برداری می‌شود

دریایی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت تالار مرکزی(فرهنگ) سنندج اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این تالار بعد از ۲۰ سال در هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه مردم استان کردستان و بویژه شهر سنندج بیش از ۲۰ سال است که در انتطار افتتاح این پروژه فرهنگی هستند، افزود: در حال حاضر، پنج قسمت اصلی این تالار آماده و صحن اصلی که سالن هزار و ۲۰۰ نفره است در حال تکمیل شدن قرار دارد و بنا داریم تا پایان سال پروژه بصورت کامل مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: نهضت سینماسازی و پلاتوسازی در استان آغاز شده و بسیاری از شهرهای استان صاحب سینما و پلاتو شده اند و برای سایر شهرها نیز این اقدام در حال انجام است.

۴۰ اثر بین المللی به دبیرخانه تئاتر خیابانی ارسال شده است

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز در این نشست اظهار کرد: تاکنون ۴۰ اثر بین المللی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و تا حدود ۱۰ روز آینده پرونده بخش بین المللی بسته خواهد شد.

فاتح بادپروا افزود: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از مرحله تعریف و تمجید گذشته و برندی در تمام کشورهای عربی و اسلامی است و به الگویی برای برگزاری جشنواره تئاتر در این کشورها تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: این جشنواره به عنوان تخصصی ترین جشنواره تئاتر خیابانی، آوازه جهانی دارد، لذا می طلبد برای هرچه بهتر و با کیفیت تر برگزاری جشنواره همه دست به دست هم دهیم تا جشنواره ای در خور شان برگزار کرده و در قالب آن، زیبایی‌ها و ظرفیت‌های این استان و مریوان را نیز جهانی کنیم.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه امسال اولویت ما در برگزاری، کیفیت و تجهیز و کاهش مکان‌های اجرایی است، گفت: مهمترین رویکرد ما شور و نشاط اجتماعی است و تلاش می کنیم با کاهش مکان‌های اجرایی و بالا بردن کیفیت کارها، مردم فرصت بیشتری برای تماشا و هنرمندان هم فرصت کافی برای اجرای بهتر داشته باشند.

وی یادآور شد: امسال در این جشنواره بخش بین الملل از اهمیت زیادی برخوردار است و دبیرهای جشنواره‌های جهانی در آن حضور خواهد داشت، ضمن اینکه کارناوال و شادی پیمایی به اندازه جشنواره مهم است و رنگ و بوی مریوان رنگ و بوی تمام ایرانی خواهد بود.

بادپروا با بیان اینکه همچنین تور گردشگری تئاتر خیابانی مریوان را در راستای کمک به توسعه و رونق بازار گردشگری و اقتصادی ایجاد خواهیم کرد، از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست کم و کاستی‌های دوره‌های گذشته را اعلام کنند تا بتوان با حذف نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت، جشنواره ای در خور شان مردم برگزار کرد.

در ادامه این نشست از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، اسماعیل پاشایی به عنوان دبیر نوزدهمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر کردی سقز معرفی شد.

نظر شما