شناسهٔ خبر: 67950898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اعلام جزئیات هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ۲۰ تا ۲۴ مهرماه امسال با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در شهر مریوان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کردستان، هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان مهرماه امسال با هدف تقویت امید و افزایش نشاط اجتماعی با بهره‌گیری از قابلیت‌های هنر نمایش، تقویت همدلی و مشارکت اجتماعی، ارتباط بی‌واسطه با مخاطبان و شهروندان برای انتقال مفاهیم از طریق تئاتر خیابانی و ایجاد فرصت برای تبادل تجربه‌های نو و دانش تئاتر در میان هنرمندان کشور در مریوان برگزار می‌شود.

در این دوره از جشنواره موضوع آثار جشنواره آزاد است، اما آثار نمایشی تولید ‌شده بر اساس محورهای "جهش تولید با مشارکت مردم، جوانی جمعیت، وفاق، همدلی، انسجام اجتماعی، نشاط جمعی و مشارکت اجتماعی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج فرهنگ صلح و دوستی، توجه به موضوعات شهروندی و آگاهی بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی" در اولویت انتخاب خواهند بود.

در همین زمینه؛ علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان پیش‌ازظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه به تشریح جزئیات این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: امسال هفدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان 20 تا 24 مهرماه در شهر مریوان برگزار خواهد شد و تاکنون 40 گروه داخلی و خارجی جهت شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: امسال تلاش بر حضور گروه‌های تاپ بین‌المللی و تخصصی و اساتید و داوران این عرصه در تئاتر خیابانی مریوان است. همچنین کارگاه‌های آموزشی تئاتر نیز با حضور اساتید ایرانی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی در یک شهر مرزی با حضور همه هنرمندان و مردم کشور در مریوان نشان از امنیت پایدار مردمی است، گفت: تلاش می‌کنیم که امسال این برنامه با کیفیت بهتر برگزار شود تا هنرمندان جدا از اجرای خوب، بتوانند با خاطره خوش به شهر و دیار خود بازگردند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تئاتر خیابانی مریوان هر ساله اقشار مختلف مردمی را دور هم جمع کرده و شور و نشاط خوبی میان مردم ایجاد می‌کند کما اینکه مردم نیز همواره حامی این رویداد فرهنگی هستند.

دریایی مهلت ارسال مدارک لازم و لوح فشرده آثار بخش مسابقه ایران و دیگر گونه‌های اجرایی و آثار ایرانی مسابقه بین‌الملل را 20 شهریورماه جاری اعلام کرد و گفت: زمان اعلام نمایش‌های برگزیده پنجم مهرماه تعیین شده است. نحوه برگزاری و شرکت در کارگاه‌های آموزشی متعاقباً از طرف دبیرخانه جشنواره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از تلاش برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی در سایر شهرستان‌های استان خبر داد و عنوان کرد: دو سال است که جشنواره موسیقی خیابانی اقوام را در شهر کامیاران برگزار کردیم که آخرین رویداد مورد استقبال بیش از 6 هزار نفر قرار گرفت. تا پایان سال نیز نوزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز برگزار خواهد شد.

به گزارش تسنیم؛  «سید فاتح بادپروا» از هنرمندان این عرصه با حکم حمید نیلی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی، به‌ عنوان دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان منصوب شده است. مسابقه تئاتر خیابانی ایران و دیگر گونه‌های اجرایی یکی از بخش‌های جشنواره است که بصورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف پذیرش نهایی آثار برای شرکت در این بخش 15 نمایش است. آثار متقاضی این بخش باید از تولیدات تازه باشد و قبلاً در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشند، ضمن اینکه به آثار راه‌یافته به این بخش، حداقل 200 میلیون ریال و حداکثر 350 میلیون ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد.

مسابقه بین‌الملل از دیگر بخش‌های جشنواره است به طوری‌که ستاد برگزاری جشنواره برای این بخش آثاری از سایر کشورهای جهان را انتخاب و دعوت خواهد کرد و آثار تولید شده برپایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی که به مضامین انسانی و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در اولویت انتخاب خواهند بود. این بخش به صورت رقابتی برگزار شده و گروه‌های نمایشی ایران هم می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند و سقف پذیرش گروه‌های ایرانی برای این بخش پنج اثر خواهد بود.

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی سال گذشته پس از وقفه دو ساله دوران کرونا و ایام اغتشاشات؛ در 6 بخش آزاد، آیینی - سنتی، کودک و نوجوان، فراگیر ویژه معلولین، دگرگونه‌های اجرا و بخش ویژه ایثار و شهادت و بخش خارجی 25 تا 29 مهر ماه در شهر زیبای مریوان برگزار شد. «سعید ذبیحی، محمود فرضی‌نژاد، مختار محمدی، مریدی، مهدی صالحیار و نرگس خاک‌کار» به‌عنوان هیئت‌ داوران حضور داشتند.

شهرستان مرزی مریوان با 153 هزار نفر جمعیت در فاصله 109 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام/486/

نظر شما