شناسهٔ خبر: 67945645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تلاش رژیم صهیونیستی برای ورود کشورهای منطقه به تعارض با یکدیگر

زهرا اصغری

دیپلمات پیشین کشورمان پیشنهاد داد که دولت چهاردهم درخواست تشکیل فوری اجلاس وزیران خارجه کشورهای اسلامی را مطرح کند با این هدف که موضع‌گیری قاطعی در تایید حرکت مقاومت و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت برای آتش‌بس و پایان نسل کشی در غزه را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پس از حادثه روز شنبه هفته جاری در روستای «مجدل شمس» در جولان اشغالی که به شهادت ۱۲ تن که بیشترشان کودک بودند و زخمی شدن حدود ۴۰ تن از اعضای طایفه دروزی منجر شد و رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان را در آن حمله متهم کرد، روند تهدیدهای رژم صهیونیستی به حمله نظامی گسترده علیه لبنان افزایش یافت.

تل‌آویو مدعی شد که حزب‌الله لبنان این حمله را انجام داده و آن را تهدید به پاسخ کرد، اما حزب‌الله این اتهام را رد کرد.

هم‌چنین مقاومت لبنان روز یکشنبه هفته جاری در راستای حمایت از مردم فلسطین و در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی در جنوب لبنان محل استقرار نظامیان اسرائیلی در شهرک المناره را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند.

 در بیانیه‌ای که مقاومت لبنان به این منظور منتشر کرد، آمده است که این حملات مستقیما به اهداف اصابت کردند و به آتش گرفتن مکان و زخمی شدن افراد حاضر در آن منجر شد.

از زمان آغاز جنگ غزه مرزهای جنوبی لبنان و شمال فلسطین اشغالی صحنه تبادل آتش میان نیروهای مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی است. حملات لبنان به جبهه شمالی فلسطین اشغالی در راستای دفاع از ملت مظلوم فلسطین و در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه غزه است. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرده است که این حملات متوقف نخواهد شد مگر آنکه آتش‌بس در غزه برقرار و محاصره غزه شکسته شود.

تلاش رژیم صهیونیستی برای ورود کشورهای منطقه به تعارض با یکدیگر حادثه در مجدل شمس

«جواد منصوری» در گفت‌وگو با ایسنا درباره حملات نظامی میان رژیم صهیونیستی و لبنان در هفته‌های اخیر که رفته رفته گسترش و تشدید یافته است، گفت: شرایط امنیتی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در حال پیچیده شدن و بحرانی شدن است. آمریکا و اروپا به هیچ عنوان نمی‌توانند و نمی‌خواهند دست از پشتیبانی اسرائیل بردارند و از طرفی مقاومت ملت فلسطین و حامیان این ملت در منطقه در محور مقاومت از اشغال و تجاوزات و کشتار مردم نمی‌توانند به راحتی عبور کنند و آن را نادیده بگیرند و متوقف شوند، از این رو این جنگ در اشکال مختلف خودش در رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی و صحنه‌های عملیاتی به شکل‌های مختلف ادامه دارد؛ چرا که دلایل این جنگ به گونه‌ای است که برای هیچ یک از دو طرف در حال حاضر قابل صرف نظر کردن نیست. 

وی درباره رویکرد اروپا و آمریکا به این مساله اظهار کرد: در حال حاضر دولت آمریکا در حالت سردرگمی و بلاتکلیفی قرار دارد و در مقابل عملکرد اسرائیل در رابطه با شرایط داخلی آمریکا و انتخابات و تعیین نهایی نامزدهای انتخاباتی،‌ ابهاماتی وجود دارد، از این رو به نظر می‌رسد دولت اسرائیل شرایط موجود را به این عنوان که مانع قطعی در مقابل خود نمی‌بیند، مناسب گسترش جنگ می‌داند تا زمینه‌ای برای بقای این کشور با حمایت اروپا و آمریکا و حامیانش باشد. 

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: محور مقاومت با توجه به جایگاه مردمی و حق قانونی و مردمی‌شان به مبارزه ادامه می‌دهند و امکان گسترش دامنه جنگ دور از انتظار نیست.

منصوری گفت:‌ اسرائیل فکر می‌کند دولت‌های منطقه را می‌تواند وارد تعارض با یکدیگر کند و از این تعارض سعی دارد به نفع خود و شکست جریان مقاومت بهره ببرد. به نظر می‌رسد محور مقاومت در این مقطع هوشمندانه، هماهنگ و آگاهانه باید با قضایای منطقه برخورد کند و خودش را برای هرگونه تحول احتمالی و ممکن از سوی اسرائیل آماده کند. البته مسئولیت دولت های منطقه در قبال امنیت منطقه و حق مردم این منطقه در دفاع از خودشان بسیار سنگین است و پیشنهاد دارم که در این مقطع اجلاس وزیران خارجه کشورهای اسلامی به فوریت تشکیل شود و موضع‌گیری قاطعی در تایید حرکت مقاومت را داشته باشند و از اروپا و آمریکا به طور جدی بخواهند که قطعنامه های سازمان ملل را اجرا کنند تا جنگ و اشغالگری را پایان دهند.

وی ادامه داد: تشکیل این اجلاس بسیار اهمیت دارد و امیدوارم دولت چهاردهم با وجود اینکه در ابتدای کار خودش است، با توجه به شرایط پییچده و فوق العاده‌ای که در منطقه حاکم است، از این مساله مهم غافل نباشد.

تلاش رژیم صهیونیستی برای ورود کشورهای منطقه به تعارض با یکدیگر حمله موشکی از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی

منصوری درباره رویکرد دولت لبنان نسبت به وارد شدن به جنگ با اسرائیل در شرایط فعلی سیاسی و اقتصادی که دارد، اظهار کرد: اگر دولت اسرائیل جنگ را آغاز کند، طبعا ملت، دولت و حزب‌الله مشترکا از کشور دفاع می ‌کنند، اما اینکه هر کدام چه نقشی را در جنگ احتمالی خواهند داشت به نحوه تعامل مسئولان و رهبران لبنان بستگی دارد. به نظر می‌رسد برای اسرائیل حمله به لبنان تصمیم ساده‌ای نیست، ممکن است اسرائیل عملیات‌هایی را به شکل محدود انجام دهد و سپس عقب‌نشینی کند اما در هر حال دولت و ملت لبنان باید آماده پاسخ‌گویی به هر حمله‌ای باشند.

انتهای پیام

نظر شما