شناسهٔ خبر: 67938897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

چراغ سبز کابینه اسرائیل برای حمله به لبنان

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در پی حمله موشکی مرگبار به بلندی‌های جولان، کابینه امنیتی اسرائیل به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور اختیار داده است، برای واکنش به این حمله در مورد "چگونگی و زمان‌بندی" لازم تصمیم‌گیری کند.
دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از کابینه امنیتی این کشور چراغ سبز برای تعیین "چگونگی و زمان‌بندی" واکنش به حمله موشکی اخیر به بلندی‌های جولان دریافت کرده است. در این حمله مرگبار ۱۲ نوجوان ۱۰ تا ۱۶ ساله کشته شدند.
اسرائیل و آمریکا هر دو حزب‌الله لبنان را مسئول این حمله را که روز شنبه به روستای مجدل شمس انجام گرفت، می‌دانند. روستای مجدل شمس یکی از چهار روستای دروزی‌نشین در بلندی‌های جولان به شمار می‌رود.
این حمله مرگبارترین حمله به اسرائیل از زمان حمله  حماس (۷ اکتبر ۲۰۲۳) به این سو محسوب می‌شود. اسرائیل بلندی‌های جولان را سال‌هاست که به خاک خود ملحق کرده است.
ارتش اسرائیل پس از حمله روز شنبه اعلام کرد، "حزب‌الله لبنان این موشک را شلیک کرده و موشک مزبور ساخت جمهوری اسلامی ایران بوده است."
اسرائیل در پی این رویداد دست به حملات تلافی‌جویانه زد و نیروی هوایی این کشور روز یکشنبه به مواضع و اهدافی در جنوب لبنان حمله کردند. در پی نشست طولانی کابینه امنیتی اسرائیل و چراغ سبز این کابینه به دولت نتانیاهو، پیش‌بینی می‌شود که اسرائیل دست به واکنش و حملات گسترده‌تری بزند.
دفتر بنیامین نتانیاهو پس از پایان نشست  کابینه امنیتی اسرائیل در این رابطه اعلام کرد، اعضای این نهاد به نتانیاهو و یوآف گالانت، وزیر دفاع این کشور اختیار داده‌اند، در مورد چگونگی و زمان‌بندی حملات علیه حزب‌الله لبنان تصمیم بگیرند. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل جزییات بیشتری در این مورد ذکر نکرد.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز متعهد شد که در واکنش به حمله مجدل شمس " ضربه سختی به دشمن وارد کند".
از سوی دیگر، کاخ سفید در واشنگتن در بیانیه‌ای حمله موشکی روز شنبه به بلندی‌های جولان را "هولناک" خواند و اعلام کرد که موشک از منطقه تحت کنترل حزب‌الله لبنان شلیک شده است.
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این راکت آنها [حزب‌الله] بود و از منطقه‌ای که آنها کنترل می‌کنند پرتاب شد. این باید به طور جهانی محکوم شود.»
دولت لبنان هم خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد حمله موشکی به روستای مجدل شمس در بلندی‌های جولان شد و نسبت به انتقام‌گیری اسرائیل در مقیاس وسیع هشدار داد.
عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان در بیانیه‌ای در پلتفرم اکس (توییتر سابق) خواستار "تحقیقات بین‌المللی یا تشکیل جلسه کمیته سه‌جانبه" از طریق یونیفیل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد) شد تا مشخص شود چه کسی مسئول این حمله بوده است.
بوحبیب همچنین هشدار داد که حمله گسترده اسرائیل به لبنان منجر به وخامت اوضاع منطقه و جرقه‌ای برای یک جنگ منطقه‌ای خواهد شد.
از سوی دیگر رئیس جمهور ترکیه به صراحت هوادار فلسطینی‌ها در جنگ غزه است. او حماس را سازمانی "آزادی‌بخش" می‌داند و نتانیاهو را با هیتلر مقایسه می‌کند. او اکنون با تشدید لحن خود اسرائیل را به مداخله نظامی در درگیری‌ها تهدید کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی اسرائیل را به "مداخله نظامی" تهدید کرد. او  در جریان نشست حزب عدالت و توسعه (AKP)  در شهر ساحلی "ریزه" ضمن تهدید اسرائیل گفت: «همانگونه که ما وارد قره‌باغ شدیم، هماهنگونه که وارد لیبی شدیم، در این مورد هم همین‌گونه عمل خواهیم کرد.»
اشاره اردوغان به درگیری‌های قره‌باغ مربوط به حمایت پهپادی ترکیه از جمهوری آذربایجان است. ترکیه همچنین در درگیری‌های لیبی مداخله داشت و حکومت این کشور را از لحاظ پرسنلی و همچنین تجهیزات نظامی مورد پشتیبانی قرار داده بود.
اردوغان در نطق خود در نشست حزب "عدالت و توسعه" پیشرفت‌های صنایع دفاع ترکیه را ستود و گفت: «هیچ چیزی وجود ندارد که ما توان انجام آن را نداشته باشیم. ما فقط باید قوی باشیم.»
یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل در پی اظهارات تهدید‌آمیز رئیس جمهوری ترکیه به او هشدار داد و در پستی در شبکه اکس (توییتر سابق) تصریح کرد: «اردوغان پا جای پای صدام حسین می‌گذارد و اسرائیل را تهدید به حمله می‌کند. او [اردوغان] بهتر است به یاد آورد که آنجا چه روی داد و پایان ماجرا چگونه بود.»
نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ وارد خاک عراق شدند. عملیات نظامی ارتش ایالات متحده در نهایت سرنگونی صدام حسین را به دنبال داشت. دیکتاتور پیشین عراق سه سال بعد به جرم کشتار مردم کُرد و شیعه در این کشور اعدام گردید.
افزون بر این، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز به سخنان رئیس جمهوری ترکیه واکنش نشان داد و ضمن سخن گفتن از "جوش و خروش دوباره اردوغان" او را "خطری برای خاورمیانه" دانست.لاپید تصریح کرد: «جهان و به‌ویژه اعضای ناتو باید تهدیدات بی‌شرمانه او [اردوغان] علیه اسرائیل را محکوم کنند و او را وادارند تا از پشتیبانی حماس دست بکشد.» او افزود، اسرائیل "چنین تهدیداتی را از سوی فردی که دوست دارد دیکتاتور باشد، نخواهد پذیرفت".
از سوی دیگر، گرت ویلدرس، سیاستمدار راستگرای هلند  در پی تهدیدهای اردوغان علیه اسرائیل او را فردی "کاملا دیوانه" نامید و خواهان "اخراج ترکیه از پیمان ناتو" شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما