شناسهٔ خبر: 67925842 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خبر داد:

وجود ۹۷ بقعه متبرکه امامزادگان در لرستان

ابراهیم شریفی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان از وجود ۹۷ بقعه متبرکه امامزادگان در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمد طباطبایی امروز، هشتم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که در سالن جلسات اوقاف استان برگزار شد، گفت: از این تعداد بقعه متبرکه تعدادی شاخص هستند که ازجمله آنها می‌توان به امامزادگان محمد درب‌گنبد کوهدشت، زید و قاسم، زیدبن علی خرم‌آباد، محمدبن حسن الیگودرز، قاسم و جعفر بروجرد اشاره کرد.

وی با تأکید بر لزوم توجه اصحاب رسانه به معرفی گردشگری مذهبی، افزود: بقعه متبرکه امامزاده محمد بن حسن(ع) الیگودرز از سراسر کشور زائر دارد این در حالی است که این امامزاده در لرستان هنوز تا حدودی ناشناخته مانده و ضرورت دارد اصحاب رسانه در زمینه معرفی این امامزاده واجب‌العظیم که از نوادگان امام حسن‌مجتبی(ع) است، اقدام کنند.

طباطبایی اضافه کرد: برخی از امامزادگان شاخص استان لرستان با یک یا چند واسطه نسب آنان به امام معصوم می‌رسد اما نسب امامزاده محمد بن حسن الیگودرز با یک واسطه به امام حسن‌مجتبی(ع) می‎‌رسد و این امامزاده کرامات زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه قدمت بقعه متبرکه امامزادگان زید و قاسم به حدود ۹۰۰ سال قبل برمی‌گردد و این بقعه از نظر میراثی و مذهبی ارزش زیادی دارد و بسیاری از علما در این بقعه متبرکه که زمانی حوزه علمیه بوده است تلمذ کرده‌اند، گفت: امامزادگان هویت ما هستند و باید در راستای معرفی آنها تلاش خود را به کار بگیریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان به قدمت بیش از ۱۲۰۰ ساله مسجد امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: یکی از مأموریت‌های اوقاف و امور خیریه حفظ و نگهداری موقوفات است و اوقاف لرستان در زمینه تولید نیز مشارکت خوبی یا دولت داشته که ازجمله تولیدات اوقاف لرستان می‌توان به راه‌اندازی نیروگاه تولید برق خورشیدی و همچنین راه‌اندازی دامداری و پرورش گاو شیری اشاره کرد.

طباطبایی از وقف به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین فعالیت‌های مذهبی و اقتصادی یاد کرد که حتی در دوران قبل از اسلام نیز وجود داشته و در صدر اسلام به اوج خود رسید تا جایی که در روایت داریم در صدر اسلام هیچ مسلمانی نبود مگر اینکه وقفی را از خود به یادگار گذاشته باشد، بیشترین موقوفات را مربوط به امام علی(ع) دانست و اضافه کرد: اگر حق و حقوق موقوفات رعایت شود و درآمد حاصله از موقوفات طبق نیات واقفان هزینه شود بسیاری از مشکلاتی که در جامعه داریم رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکثر موقوفات در لرستان به ضعیف بودن لرستان از نظر وقف با نیت قرآن اشاره کرد و افزود: تعداد کمی از موقوفات با نیت قرآن نیز که در استان لرستان وجود دارد شامل وقف منزل برای راه‌اندازی دارالقرآن است که می‎طلبد فرهنگ‌سازی مناسبی در رابطه با وقف با نیت هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های قرآنی انجام بگیرد چراکه همان دارالقرآن نیز هزینه دارد، این در حالی است که اوقاف و امور خیریه با وجود اینکه برگزار کننده بزرگ‌ترین مسابقات قرآنی است اما اعتبار دولتی برای این مسابقات ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به اینکه موقوفاتی که در استان داریم اغلب با نیت کمک به دانش‌آموزان نیازمندف تهیه جهیزیه برای زوج‌های نیازمند، کمک به درمان بیماران، برگزاری مراسمات عزاداری، روضه و ... است، اظهار کرد: در هر زمانی نیازها و احتیاجات فرق می‌کند و باید نیت واقفان به روز شود تا بتواند بخشی از نیازهای امروز جامعه را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه از مردم استان انتظار داریم در راستای احیای موقوفات اگر وقف‌نامه‌هایی در دست دارند که اوقاف و امور خیریه از آن بی‌اطلاع است آن را به اوقاف و امور خیریه تحویل دهند، وقف برای کمک به حوزه‌های علمیه در استان را نیز ضعیف دانست و ادامه داد: در استان لرستان ۲۹۰۰ موقوفه داریم که ۲۳۰۰ مورد آن انتفاعی و شامل مسجد و حسینیه است و ۶۰۰ مورد آن منفعتی است که نزدیک به سه هزار رقبه دارند و بروجرد و خرم‌آباد بیشترین موقوفات را در استان دارا هستند.

انتهای پیام

نظر شما