شناسهٔ خبر: 67862165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار عنوان کرد:

صادرات بیش از ۴ میلیون تن محصول از استان مرکزی

کامیار زادفر

استاندار مرکزی کفت: در دولت سیزدهم بیش از ۴ میلیون تن انواع محصولات از استان مرکزی صادر شده که ارزش آن سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده است.

صاحب‌خبر -

فرزاد مخلص الائمه، ششم مرداد در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مرکزی با بیان اینکه ما در حوزه کلان بخش اقتصاد در سطح استان همسو با جریان کلی کشور، موفقیت‌های بسیار خوبی بدست آورده‌ایم، افزود: نرخ بیکاری استان ۳.۱ درصد کاهش پیدا کرده و به ۴.۸ درصد رسیده است که کمترین نرخ بیکاری کشور پس از دوران دفاع مقدس است.

مخلص الائمه تصریح کرد: در فضای کسب و کار رتبه اول کشور را بر اساس آخرین گزارش اتاق بازرگانی ایران بدست آوردیم ولی قطعا با جایگاه مطلوب فاصله داریم. در گفت‌وگوی بین دولت و بخش خصوصی با ارتقای دوازده رتبه‌ای، رتبه سوم را در کشور کسب کردیم که نشان دهنده تعامل بین دو بخش دولتی و خصوصی است. در تحقق اشتغال تعهد شده نیز رتبه دوم کشور را به دست آوردیم.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در حوزه تجارت خارجی، استان مرکزی در میان ۱۰ استان نخست کشور در حجم صادرات غیر نفتی قرار دارد، گفت: چون بخشی از صادرات ما در گمرکات مرزی انجام می‌شود، اگر حجم گمرکات مرزی نیز حساب شود به احتمال زیاد در رتبه پنجم کشور هستیم.

وی با اشاره به افزایش ۵۴ درصدی در افزایش وزن صادرات و افزایش ۵۶ درصدی در ارزش صادرات استان مرکزی اظهار کرد: در دولت سیزدهم بالغ بر ۴ میلیون و ۷۸۰ تن محصول از استان صادر شده که ارزش آن سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. همچنین ۵ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار ارزش تجارت خارجی استان بوده که با رشد ۴۸۰ درصدی درآمد گمرکات استان همراه بود.

مخلص الائمه با اشاره به ارزش افزوده دو برابری محصولات صادراتی استان نسبت به میانگین کشوری گفت: یک میلیارد و ۹۹۶ میلیون دلار ارزش کالاهای وارداتی به استان است که عمدتا مواد اولیه و تجهیزات هستند.

وی تصریح کرد: ما از معدود کشورهای جهان هستیم که آب سنگین با ارزش ۸۰۰ دلار در هر کیلوگرم صادر می‌کنیم که ارزش آن ۶۴۰۰ برابر نفت خام است. ابن نشان می‌دهد که فناوری و تکنولوژی می‌تواند در افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی اثرگذار باشد.

استاندار مرکزی افزود: دولت سیزدهم چرخ اقتصاد کشور را حرکت داد. پیش از دولت سیزدهم، فروش نفت خام از دو میلیون بشکه به ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود ولی در این دولت مجددا به نزدیک دو میلیون بشکه رسید که منجر به حرکت چرخ اقتصاد کشور شد. همچنین از ۶ رایزن اقتصادی پیش از دولت سیزدهم به ۲۲ رایزن اقتصادی رسیدیم و هدف گذاری شده که ۳۰ رایزن اقتصادی داشته باشیم.

مخلص الائمه با تاکید بر اینکه صادرات نفت موفقیت پایداری نیست و صادرات محصولات با ارزش افزوده برای ما موفقیت محسوب می‌شود، گفت: ناترازی انرژی، مسئله‌ای است که یک شبه به وجود نیامده و در چندین دهه به دلیل اقتصاد یارانه‌ای و بعضی بی‌تدبیری‌ها این وضعیت شکل گرفته که تمام بخش‌ها را اذیت می‌کند.

استاندار مرکزی افزود: دولت سیزدهم در حوزه رفع ناترازی انرژی چند کار ویژه انجام داد که از جمله آن ها، هدف گذاری برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق خورشیدی بود که ۱۶ درصد آن مربوط به استان مرکزی است.

وی با بیان اینکه بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در محلات وارد مدار شده است گفت: هم اکنون ۲۴ دستگاه اداری استان، در حال اتصال به شبکه انرژی خورشیدی هستند که به زودی وارد مدار خواهند شد. امروز نیز در بخش کشاورزی تفاهم نامه‌ای در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی در تامین چاه‌های آب کشاورزی امضا کردیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین کارخانه پنل‌های خورشیدی در خمین افتتاح شده است و فاز دوم آن نیز به زودی افتتاح خواهد شد و حتما جزو بهترین صادرکننده‌های کشور در آینده نزدیک خواهد شد.

استاندار مرکزی ادامه داد: صنعتگران اگر می‌خواهند از مشکل برق نجات پیدا کنند باید به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنند.

علی جودکی، مدیرکل صمت استان مرکزی، ضمن گرامیداشت یاد شهدای صنایع استان مرکزی در پنجم مرداد سال ۶۵ اظهار کرد: امروز تولید، جهاد است و هر کس در حوزه تولید فعالیت کند، جهادگر است.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری که امسال برای استان داریم، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات است. از نمایندگان مجلس درخواست داریم تا روی موضوع رفع تعهدات ارزی کار کنند. اگر این موضوع به درستی عمل شود، صادرکنندگان ما بیشتر می‌توانند صادرات داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما