شناسهٔ خبر: 67851382 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

لوله فلکسیبل چیست؟ کاربردها، مزایا + راهنمای خرید

استفاده از لوله فلکسیبل در صنایع مختلف امری ضروری است، اما خرید چه نوع لوله فلکسیبل می‌تواند برای شما کاربردی باشد؟ برای پاسخ به این سوال سراغ یکی از تامین کننده های مرکزی لوله فلکسیبل در لاله زار تهران رفتیم، تا تمام جزئیات آن را بررسی کنیم.

صاحب‌خبر -

شاید فکر کنید که لوله فلکسیبل بیشتر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این تصور اشتباه است. چرا که برخی مواقع برای مدیریت بهتر شبکه و همچنین جلوگیری از آسیب به شبکه اصلی، نیاز به خرید لوله فلکسیبل خواهیم داشت.

به نقل از نمایندگی برق کوشان، لوله فلکسیبل یک کانال با سطح مقطع دایره ای است که در آن انواع سیم و کابل قرار خواهد گرفت. برای این منظور بررسی جدول آمپر انواع کابل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چرا که اندازه کابل، نوع عایق آن، ظرفیت جریان خروجی و همچنین ظرفیت گرمایی آن به صورت کامل ذکر شده است. در هنگام انتخاب لوله فلکسیبل که به لوله خرطومی نیز معروف می‌باشد، باید به جنس خاک و یا بدنه ای که قرار است لوله خرطومی داخل آن قرار داده شود، توجه کنید.

کاربرد لوله فلکسیبل

کاربرد لوله فلکسیبل

لوله فلکسیبل با توجه به ماهیت خود کاربردهای متفاوتی دارد و در مکانهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر لوله فلکسیبل پلاستیکی و لوله فلکسیبل فلزی دو نمونه پرمصرف در این صنعت می‌باشد. مهمترین هدف استفاده از لوله فلکسی حفاظت از سیم و کابل داخل آن بوده، به همین دلیل جنس عایق و انعطاف پذیری لوله در خرید لوله خرطومی حرف اول را میزند. در صورتی که کاربردهای این محصول برقی پرکاربرد را بررسی کنیم، درک بهتری از آن به دست خواهید آورد.

سیم کشی صحیح ساختمان

لوله فلکسیبل برق در دیوار و همچنین کف ساختمان وجود دارد. هدف آن نیز انتقال امن انواع سیم و کابل بین منبع تغذیه و منبع مصرف کننده می‌باشد. حال اگر ساختمان تجاری و یا مسکونی باشد، لوله فلکسیبل پلاستیکی گزینه ای مناسب است. اما اگر ساختمان صنعتی باشد، نیاز به لوله خرطومی فلزی با روکش پلاستیکی و عایق خواهیم داشت. برای سیم کشی برق ساختمان تجاری و مسکونی، خرید لوله فلکسیبل ارزان به شرط کیفیت استاندارد ایرادی ندارد، اما برای سیم کشی ساختمان صنایع صنعتی و کارخانه‌ها حتما باید از لوله خرطومی فلزی باکیفیت استفاده شود. چرا که قیمت، آخرین گزینه ای است که مورد بررسی قرار می‌گیرد و موارد جانبی بسیار زیادی در این زمینه وجود خواهد داشت.

به همین علت است که مجموعه‌های معتبر فروش لوله فلکسیبل مانند برق کوشان، جهت خرید سیم و کابل یا خرطومی فلزی مورد نیاز تاسیسات صنعتی، مشاوره رایگان ارائه میدهند. انتخاب لوله فلکسیبل در این بخش نیاز به دقت بسیار زیادی داشته و قیمت لوله فلکسیبل تنها معیار خرید نخواهد بود.

مدیریت سیستم‌های تهویه مطبوع (Heating, Ventilation, and Air Conditioning - HVAC)

بر خلاف باور عموم که فکر می‌کنند لوله خرطومی همیشه حاوی سیم و کابل می‌باشد، از لوله فلکسیبل جهت انتقال هوا در سیستم‌های گرمایش و سرمایش نیز استفاده می‌شود. در برخی از تجهیزات صنعتی اگر از لوله فلکسیبل بدون روکش جهت انتقال هوای سرد استفاده نشود، سیم و کابل، داخل شبکه اصلی ذوب خواهد شد. این موضوع در کارخانجات فولادی اهمیت به مراتب بیشتری دارد. گاهی در دستگاه‌های صنعتی نیز از لوله خرطومی جهت انتقال هوا استفاده می‌شود که این لوله ها وصل کننده دو دریچه به یک دیگر هستند، اما نکته بسیار مهم در انتخاب لوله خرطومی نوع دریچه مکانیکی و یا اتوماتیک بودن آن است که روکش لوله فلکسیبل و همچنین سطح مقطع آن را تعیین می‌کند.

حفاظت از سلامت سیم و کابل شبکه

زمانی که سیم و کابل برای محیط‌ صنعتی خریداری می‌شود، معمولا عایق ویژه دارد و در مقابل فرسایش یا فشارهای چرخشی عملکرد خود را حفظ می‌کنند. اما به مرور زمانی عایق تخریب شده و نیاز به تغییر سیم و کابل است. با توجه به قیمت بالای مس و آلومینیوم به کار رفته در این سیم‌ها از انواع لوله فلکسی استفاده می‌شود تا طول عمر سیم و کابل در معرض تخریب افزایش پیدا کند.

حال مهم نیست که سیم و کابل داخل دیوار به صورت مخفی استفاده شده و یا سیم و کابل به صورت متحرک بین دو یا چند دستگاه تقسیم شده است. مهم روکش روی لوله خرطومی بوده که از سیم و کابل در مقابل فرسایش محافظت کند. کسانی که از لوله فلکسی بل استفاده می‌کنند، درک بهتری نسبت به محافظ عایق دارند. به یاد داشته باشید که لوله فلکسی محافظ می‌تواند ضربه و فشار خارجی را بدون تاثیر کند.

جلوگیری از تداخل امواج و عملکرد سیستم های امنیتی و نظارتی

کابل فرمان و یا کابل شبکه خود دارای روکش عایق است، اما در برخی مواقع تداخل امواج و یا فشارهای مکانیکی مانع ا عملکرد مناسب آن ها می‌شود. به همین دلیل برای شبکه کردن انواع دوربین مداربسته و همچنین تعریف سیستم‌های نظارتی از یک لوله فلکسیبل مخفی استفاده می‌شود که وظیفه آن محافظ از انواع سیم و کابل شبکه نظارتی است. دقت کنید که این لوله‌های خرطومی باید حالت عایق داشته باشند و در عمق زمین و یا دیوار مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای لوله فلکسیبل

با بررسی کاربردهای لوله فلکسیبل به اهمیت آن در صنعت ساختمانی پی بردید. مزایای لوله خرطومی را به صورت کوتاه و در حد چند مورد بررسی خواهیم کرد. چرا که مزیت لوله فلکسی با توجه به کاربرد و همچنین ساختار آن متفاوت است.

  • انعطاف پذیری بالا
  • نصب آسان
  • حفاظت مکانیکی از سیم و کابل در مقابل ضربه، فشار و سایش
  • انتقال امن هوا و خنک کردن دستگاه‌های صنعتی
  • افزایش عمر سیم و کابل
  • محافظت از سیم و کابل در مقابل جویده شدن توسط حیوانات مختلف
  • کاهش نویز شبکه از بین بردن تداخل امواج الکترومغناطیسی
  • کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری خصوصا در محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی
  • کاهش هزینه کابل کشی در ساختمان

راهنمای خرید لوله فلکسیبل

خرید لوله فلکسیبل

برای خرید لوله خرطومی اول از همه مورد استفاده آن را مشخص کنید. سپس آن را با فروشنده در میان بگذارید تا چند نمونه مناسب به شما معرفی کند. گام بعدی باید موارد زیر را بررسی کنید و با هدف خود تطبیق دهید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.

جنس و نوع لوله خرطومی

در حال حاضر سه نوع لوله فلکسیبل فلزی، لوله فلکسیبل پلاستیکی PVC و لوله فلکسیبل کامپوزیتی وجود دارد که با توجه به محیط مورد استفاده عملکرد متفاوتی دارند.

اندازه و قطر لوله فلکسی

بزرگترین چالشی که افراد پس از خرید لوله فلکسیبل با آن مواجه می‌شوند قطر داخلی و یا قطر خارجی نامناسب است که در نصب لوله خرطومی اختلال ایجاد می‌کند. طول آن نیز جهت پوشش سیم و کابل باید لحاظ شود.

نوع عایق و مقاومت

روکش و همچنین ساختار لوله فلکسی در تعیین مقاومت آن بسیار نقش دارد. به همین دلیل است که در انتخاب لوله فلکسی روکش دار به چهار نکته توجه می‌شود.

  • مقاومت در برابر مواد اسیدی و شیمیایی
  • حداکثر مقاومت دمایی
  • مقاومت در برابر رطوبت و آب
  • میزان مقاومت در مقابل امواج الکترومغناطیسی

استانداردهای ایمنی

استانداردهای لوله خرطومی بسیار متفاوت بوده و نشان دهنده انعطاف پذیری، ایمنی و طول عمر آن می‌باشد. به همین دلیل است که برندهای ارزان لوله خرطومی در ثبت آن روی بسته بندی کوتاهی می‌کنند.

قیمت لوله فلکسیبل برق

آخرین موضوعی که افراد خبره در خرید لوله خرطومی به آن دقت می‌کنند، قیمت است. چرا که عملکرد معیوب و کوتاه مدت چنین محصولی می‌تواند در عملکرد شبکه برق و شبکه اطلاعاتی یک سیستم گران ایجاد شود. با در نظر گرفتن این موضوع قیمت‌های تیرماه 1403 مجموعه برق کوشان که به عنوان یک فروشگاه مرجع سیم و کابل شناخته می‌شود را بررسی خواهیم کرد.

لوله خرطومی پلی اتیلن (سایز 16)

18.100 تومان

134000

تومان

لوله فلکسیبل رهاورد نمره 11

124.800 تومان

لوله فلکسیبل رهاورد نمره 21

209.300 تومان

لوله خرطومی پلی ران سایز 20

357.700 تومان

لوله فلکسیبل رهاورد نمره 13

138.700

تومان

لوله فلکسیبل رهاورد نمره 25

301.800 تومان

لوله فلکسی

124.800 تومان

2.070.000

تومان

لوله فلکسیبل رهاورد نمره 16

166.400 تومان

لوله فلکسیبل رهاورد نمره 36

557.900 تومان

نظر شما