شناسهٔ خبر: 67850034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛

زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی و مرکز مهراد دانشگاه شیراز افتتاح شد

همزمان با سفر معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفتر زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی و مرکز آموزش‌های فرهنگی، هنری مهارتی مهراد دانشگاه شیراز افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش روابط‌عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، عبدالحسین کلانتری در آیین افتتاح زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی و مرکز آموزش‌های فرهنگی، هنری مهارتی مهراد دانشگاه شیراز ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق گفت: یکی از اهداف مهم مجموعه آموزش عالی کشور، افزایش ضریب اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاهی است و در این مسیر طرح‌های متنوعی در حوزه‌های آموزش و پژوهش، فناوری، نوآوری و فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: هدف اصلی افزایش ضریب اشتغال‌پذیری حتی در ورود زودهنگام‌تر دانشجویان به زیست‌بوم اشتغال، نوآوری و فناوری کشور مدنظر است؛ چراکه هرچه زودتر دانشجویان به این عرصه وارد شوند، زودتر با مشکلات حوزه‌ اشتغال آشنا می‌شوند و آمادگی بیشتری برای حل این مسائل خواهند داشت و پس از پایان تحصیلات موفق‌تر عمل خواهند کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: به همین دلیل در دانشگاهای کشور و به‌ویژه دانشگاه شیراز که در این عرصه پیشگام بوده، زیست‌بوم‌های کسب‌وکار فراهم شده است.

 کلانتری بیان کرد: در این زیست‌بوم دانشجویی، نخست دانشجویان مهارت‌هایی را در حوزه‌های مختلف پیدا می‌کنند و سپس وارد عرصه‌ تولید محصول و فروش آن می‌شوند.

وی با اشاره به تفاهم وزارت علوم با دیگر نهادها برای آموزش مهارتی دانشجویان، گفت: در زیست‌بوم‌های کسب‌وکار زنجیره‌ای از از مهارت‌آموزی تا فروش محصول تعریف شده که دانشجویان با حضور در آن، ورود به عرصه‌ اشتغال را در کنار تحصیل فرامی‌گیرند.

معاون وزیر علوم، با بیان اینکه اوقات فراغت دانشجویان بارورسازی می‌شود، گفت: بخش بزرگی از این فعالیت‌ها در مجموعه خوابگاه‌ها انجام می‌شود و خوابگاه‌ها دیگر تنها فضایی برای استراحت نیست؛ بلکه به محیطی پرنشاط تبدیل شده که دانشجویان در کنار درس و استراحت از فضای فراغتی به نحو بهینه استفاده کنند.

کلانتری اضافه کرد: این زیست‌بوم تمهید شده در مجموعه خوابگاه‌های دانشجویی این امکان را پیش روی دانشجو قرار داده تا در فرصت فراغتی خود هم مهارت‌افزا شوند و هم به تولید و فروش محصول خود بپردازند.

هر دانشجو یک مهارت شعار زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی دانشگاه شیراز

حامد تقوایی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه زیست‌بوم کسب‌و‌کار دانشجویی دانشگاه شیراز با شعار «هر دانشجو یک مهارت» راه‌اندازی شده است، گفت: این زیست‌بوم با هدف شبکه͏‌سازی ظرفیت͏‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه و سازمان‌های متولی امر آموزش و تولید در خارج از دانشگاه در راستای آموزش تخصصی و مهارت‌محور دانشجویان، ایجاد بستر ارائه تولید و عرضه محصولات و خدمات دانشجویی و کسب‌وکار، بسترسازی تشکیل هسته‌های فناور و نوآور و جهت‌دهی هسته͏‌ها در راستای تشکیل شرکت͏‌های دانش͏‌بنیان، طی یک برنامه مدون به‌همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز تشکیل شده است.

وی از دیگر اهداف راه‌اندازی زیست‌بوم دانشجویی کسب‌وکار به ایجاد شور و نشاط میان دانشجویان، کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری، افزایش خودباوری و اعتماد به نفس دانشجویان، تقویت خلاقیت، ظهور، پرورش و شکوفایی ایده‌های تولیدی و ایجاد فرصت برای جذب سرمایه‌گذار اشاره کرد.

تقوایی در ادامه به مهارت‌هایی که بستر آموزش آن در مرحله اول راه‌اندازی دفتر زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی و مرکز آموزش‌های فرهنگی، هنری مهارتی مهراد دانشگاه شیراز آماده شده است، اشاره کرد و از آن جمله کارگاه‌های سفال‌گری و سرامیک، کارگاه جواهرسازی و گوهرتراشی، کارگاه فرش و خیاطی، کارگاه‌های هنرهای تجسمی مانند نقاشی، خوشنویسی، گرافیک و... را نام برد.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: آموزش‌های فرهنگی، هنری و مهارتی مرکز مهراد و زیست‌بوم دانشجویی مختص ایام خاصی نیست و در تمام مدت طول سال برای دانشجویان در تمام مقاطع برگزار می‌شود.

نظر شما