شناسهٔ خبر: 67840251 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

با حمایت از ایده‌های برتر دانشگاه شیراز؛

مرکز خدمات فنی و مهندسی در زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی راه‌اندازی شد

با حمایت از ایده‌های برتر دانشگاه شیراز؛ مرکز خدمات فنی و مهندسی در زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی راه‌اندازی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، در سفر دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه از مرکز حمایت از ایده‌های برتر دانشگاه شیراز باهدف ایجاد مرکز ارائه خدمات فنی و مهندسی بازدید شد.

 رئیس مرکز حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویان دانشگاه شیراز در حاشیه این مراسم گفت: طرح زیست‌بوم کسب‌وکار دانشجویی دانشگاه شیراز با ایجاد بستر تولید و عرضه محصولات و خدمات دانشجویی و بسترسازی تشکیل هسته‌های فناور و نوآور از میان انجمن‌های علمی، زمینه رشد و شکوفایی استعدادها و توانایی دانشجویان را مهیا خواهد کرد. 

محمد فارسی افزود: در حلقه کارآفرینی و نوآوری طرح زیست‌بوم کسب‌و‌کار دانشجویی، گروه حمایت از ایده‌های برتر نقش پیش‌رشد داشته و حمایت از ایده‌‌های دانشجویان و بسترسازی تشکیل هسته‌‌های دانشجویی و ارائه خدمات مشاوره پایه و علمی-تخصصی در حوزه ایده را بر عهده دارد. 

فارسی ادامه داد: باتوجه به نگاه مهارت‌آموزی و توانمندسازی در دانشگاه شیراز لازم است فضاهای کارگاهی موجود در مرکز حمایت از ایده‌های برتر گسترش یافته و در زمینه‌ی فعال‌کردن هاب خدمات فنی و مهندسی در زیست‌بوم کسب‌و‌کار دانشجویی استفاده شود. 

به گفته وی، در هاب خدمات زیست‌بوم کسب‌و‌کار دانشجویی، دانشجویان دارای مهارت‌های فنی و مهندسی به ارائه خدمات به جامعه دانشگاهی و عموم مردم خواهند پرداخت.

 معاون فرهنگی،اجتماعی دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه دانشگاه شیراز یک جامعه بیست‌هزار نفری است که نیازمندی‌های فنی مهندسی متنوعی دارد، گفت: دانشجویان ما در دانشگاه شیراز مهارت برطرف‌کردن آن‌ها را دارند و می‌توانند در هاب آموزش زیست‌بوم این مهارت را کسب کنند و مراکز خدماتی تخصصی را شکل خواهند داد. 

حامد تقوایی ادامه داد: به‌عنوان مثال تعمیر تلفن همراه یا کامپیوتر برای دانشگاهیان بازار بزرگی است. این فرصت ارزشمند و این جامعه آماری بزرگ را باید به بهترین شکل استفاده کنیم و در مراحل بعد به کل مردم شهر گسترش دهیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز اظهار کرد: متاسفانه به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن روی مهارت‌آموزی و ایجاد فضای کسب‌و‌کار مناسب در دانشگاه‌ها، بخشی از دانشجویان در پاسخ به حس استقلال‌طلبی مالی و کسب درآمد برای رفع نیازهای مالی، به‌عنوان نیروی غیرمتخصص در مغازه‌ها که اشتغال در آن‌ها نیاز به تخصص خاصی ندارد، مانند کافه و رستوران مشغول به کار هستند جدا از عدم ارتباط این مشاغل با زمینه‌ی تخصصی دانشجویان، نقش کمرنگ آن‌ها در تقویت مهارت‌های عمومی و حضور در محیط پر آسیب گاهاً موجب مشکلات فرهنگی و اجتماعی شده است. 

وی ادامه داد: به همین دلیل تدوین و اجرای یک برنامه کسب‌و‌کار مناسب و ایجاد بستر آموزش مهارت و ارائه خدمات زیرنظر مستقیم دانشگاه به‌عنوان یک نهاد فرهنگی آموزشی با در نظر گرفتن شرایط تحصیلی و مالی دانشجویان و با نگاه تربیتی می‌تواند مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه را کاهش داده و زمینه کسب درآمد و استقلال، توانمندسازی و تقویت مهارت های عمومی و شور و نشاط در محیط فرهنگی را مهیا کند.

تقوایی توضیح داد: هاب خدمات زیست‌بوم شامل حوزه‌های متنوع خدماتی، بخش شناسایی نیازهای بازار، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی و دریافت سفارش است. 

وی ادامه داد: باتوجه به تخصص دانشجویان در رشته‌های مختلف، حوزه‌های خدماتی متنوعی را می‌توان ایجاد کرد، مثلا خانه گردشگری و توریسم، خانه خدمات فنی و مهندسی، خانه طراحی و نقشه کشی از طراحی فضای سبز و دکوراسیون گرفته تا نقشه کشی صنعتی، دارالترجمه و ویراستاری، مرکز مشاوره حقوقی و خانه هنر و رسانه شامل مراکز عکس و فیلم و طراحی گرافیک. 

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز گفت: به‌تدریج باید این مراکز را ایجاد کنیم و مرکز حمایت از ایده‌های برتر در دانشکده مهندسی شماره دو محل مناسبی برای ایجاد مرکز ارائه خدمات فنی و مهندسی است و امروز از این نظر این بازدید به همراه معاون وزیر تدارک دیده شد.

انتهای پیام/

نظر شما