شناسهٔ خبر: 67844512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شوک «نا امنی» در آستانه المپیک

روزنامه جوان

وزرای دولت فرانسه به سرعت اقدامات مشکوک خرابکاری را محکوم کردند. پاتریس ورگریته، وزیر حمل‌ونقل فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اختلال در چندین قطار سریع‌السیر طی روز‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت. من شدیداً این اقدامات جنایتکارانه که خروج بسیاری از فرانسوی‌ها را در تعطیلات به خطر می‌اندازد، محکوم می‌کنم.»

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: گلوگاه‌های تردد در فرانسه، روز جمعه بنابر آنچه مقامات این کشور اعلام کردند، هدف حملات خرابکارانه قرار گرفت. آتش‌سوزی‌های عمدی، شبکه ریلی را هدف قرار داد و تهدید به بمب‌گذاری در یکی از فرودگاه‌های فرانسه هم باعث شد مقامات ناچار به تخلیه فرودگاه شوند. 

دیروز و چند ساعت مانده به مراسم افتتاحیه المپیک، یک خرابکاری گسترده با هدف فلج کردن شبکه قطار‌های پرسرعت فرانسه، باعث تأخیر و لغو حرکت این قطار‌ها شد. بنابر اعلام شرکت راه‌آهن دولتی فرانسه، آتش‌سوزی «عمدی» و «هماهنگ» در زیرساخت این شبکه ریلی، باعث شد تعداد قابل‌توجهی از این قطار‌ها صبح روز جمعه تغییر مسیر دهند یا حرکت آن‌ها لغو شود. شرکت راه‌آهن دولتی فرانسه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «از همه مسافران می‌خواهیم در صورت امکان سفر خود را به تعویق بیندازند و به ایستگاه نروند.» مدیر شرکت حمل‌ونقل فرانسه اعلام کرد که این خرابکاری گسترده باعث ایجاد تأخیر در سفر ۸۰۰هزار مسافر شده است و جمعیت زیادی در ایستگاه‌های قطار در سراسر فرانسه سرگردان مانده‌اند. گفته می‌شود این خرابکاری، تمام خطوط ریلی این کشور، به‌ویژه خطوطی که شهر‌های دیگر را به پاریس متصل می‌کنند، تحت تأثیر قرار داده است. از جمله حرکت قطار‌ها بین پاریس و لیل در شمال فرانسه و همچنین از تور و لومان به جنوب غربی پایتخت مختل شده است. 


 اقدام علیه فرانسه
وزرای دولت فرانسه به سرعت اقدامات مشکوک خرابکاری را محکوم کردند. پاتریس ورگریته، وزیر حمل‌ونقل فرانسه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اختلال در چندین قطار سریع‌السیر طی روز‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت. من شدیداً این اقدامات جنایتکارانه که خروج بسیاری از فرانسوی‌ها را در تعطیلات به خطر می‌اندازد، محکوم می‌کنم.» ورگریته افزود: «از تیم شرکت حمل‌ونقل فرانسه که سخت تلاش می‌کنند مسیر‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن بازگردانند، صمیمانه تشکر می‌کنم.» همچنین آملی اودئا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه در مصاحبه با رسانه‌ها آنچه را صبح دیروز رخ داد، به قاطعانه‌ترین شکل محکوم کرد. او با وحشتناک خواندن این اتفاق تأکید کرد: «اقدام علیه بازی‌های المپیک، اقدامی علیه فرانسه است.» علاوه بر این، خطوط ریلی بین‌المللی هم دچار اختلال شد. سفر‌های بین‌المللی بین فرانسه و بریتانیا و بلژیک همسایه نیز تحت تأثیر مجموعه‌ای از خرابکاری‌های هماهنگ، مختل شد. مثلاً در ایستگاه سنت‌پانکراس در لندن به مسافران اعلام شد که احتمالاً سفرشان حدود یک ساعت تأخیر خواهد داشت. دلیل این تأخیر، اختلال در منبع برق عنوان شد. به گفته کارشناسان، این وضعیت احتمالاً تا آخر هفته ادامه دارد. دفتر دادستانی پاریس دستور باز شدن پرونده تحقیقاتی درباره خرابکاری‌های گسترده در خطوط ریلی فرانسه را صادر کرد. ستاد پلیس پاریس نیز اعلام کرد که مأموران خود را در ایستگاه‌های پاریس مستقر می‌کند. به گفته منابع امنیتی فرانسه سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی به محل اعزام شده‌اند، اما هنوز زود است که با قطعیت مشخص شود چه کسی پشت این اقدامات بوده است. 


 تخلیه فرودگاه بازل- مولوز
فرودگاه «بازل-مولوز» فرانسه واقع در مرز این کشور با سوئیس و آلمان دیروز به دلایل امنیتی تخلیه شد. خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر تصریح کرد که درست ساعاتی پس از حملات آتش‌سوزی در شبکه خطوط ریلی سریع‌السیر فرانسه که اختلال گسترده در تردد ریلی را به دنبال داشت، یک فرودگاه در مرز فرانسه و سوئیس بنا به دلایل امنیتی تخلیه شد. این خبرگزاری افزود که چندین فرودگاه فرانسه از جمله فرودگاه «یورو ایرپورت» سال گذشته نیز به دلیل تهدید‌های جعلی بمب‌گذاری تخلیه شده بودند. فرودگاه یورو ایرپورت که بخشی از آن در مرز فرانسه و در نزدیکی شهر بازل سوئیس قرار دارد، تنها در سال ۲۰۲۳ میلادی پذیرای ۸ میلیون مسافر بود.

نظر شما