شناسهٔ خبر: 67831566 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

افتتاح ساختمان جدید فیلمخانه‌ ملی

صاحب‌خبر -

پس از ۴۰ سال ساختمان فیلمخانه ملی به عنوان گنجینه گرانبهای سینما افتتاح شد.
‎به گزارش مهر، آیین بهره برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان از جمله محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما، داریوش ارجمند، انسیه شاه‌حسینی، هوشنگ توکلی، محمد حمیدی مقدم رئیس مدیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و … روز پنج‌شنبه ۴ مرداد ماه در محل موزه سینما ایران برگزار شد.
‎پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، حمیدرضا مدقق مجری این برنامه، گفت: طرح این مسئله سال ۱۳۶۶ با عنوان سازمان فیلم ایران تصویب شد و از سال ۱۳۷۱ ساخت و ساز آن در ضلع جنوبی باغ فردوس آغاز شده تا امروز که این ساختمان افتتاح می‌شود.
‎آرشیو ۹۰ درصد از فیلم‌های سینمای ایران در فیلمخانه ملی
‎وی با اشاره به این که این اتفاق خیلی بزرگی است، ادامه داد: عباس بهارلو که از کارشناسان فیلمخانه نیز بود، نوشته است در ۹ آبان ۱۳۵۷ چهل فیلم بلند برای فیلمخانه ملی خریداری شد. در واقع تا آبان ۱۳۵۷ تنها چهل فیلم بلند و چیزی حدود ۱۰ درصد آثار سینما ایران در فیلمخانه موجود بود اما امروز می‌توانیم بگوییم ۹۰ درصد سینمای ایران و قبل از انقلاب در فیلمخانه ملی آرشیو شده است و تنها فیلم هایی نظیر «آبی و رابی» و «طوفان زندگی» که همان دوره از بین رفته اند در فیلمخانه موجود نیست.
‎مدقق در ادامه عنوان کرد: نسخه های بسیار خوبی از فیلم «دختر لر» داریم نسخه بسیار خوبی از «حاجی آقا آکتور سینما» وجود دارد و حتی فیلم های «میرزا ابراهیم خان عکاس باشی» نیز در فیلمخانه موجود است.
‎وی افزود: از سال ۱۳۷۲ تهیه کنندگان موظف می‌شوند یک نسخه از فیلم و تبلیغات فیلم خود را به فیلمخانه ارائه کنند. همچنین حقوق فیلمخانه ای و رایت فیلمخانه ای توسط فیلمخانه ملی خریداری می‌شود و باید گفت فیلمخانه گنجینه ای از فیلم های خبری، مستند، انیمیشن، عکس، اسلاید و آثار ۱۶ میلیمتری را در کنار اطلاعات دقیق سازندگان و دست اندرکاران هر فیلم دارد.
‎وی در پایان این بخش گفت: این گنجینه حاصل ۴ دهه تلاش، دلسوزی و کار حرفه ای و حمایت دولت های وقت است. فیلمخانه ملی ایران به یکی از مهمترین آرشیوهای کشور و منطقه تبدیل شده است.
‎پس از پخش یک کلیپ درباره فیلمخانه ملی لادن طاهری مدیرعامل فیلمخانه ملی با حضور روی صحنه، گفت: من و اهالی سینما امروز مفتخریم که ساختمانی مستقل برای فیلمخانه ملی در نظر گرفته شده است. یادم نمی‌رود اتاقی در بهارستان داشتیم که همزمان محل فعالیت ما و محل استراحت گروه دیگری بود درحالی که ارزشمندترین اسناد سینما نیز در آن جا بود.
‎فیلمخانه ملی نماد امید، صبر و مقاومت است 
‎وی افزود: به نظرم ساختمان فیلمخانه ملی نماد امید، صبر و مقاومت است. همواره نگران بودیم این ساختمان که برای آرشیو فیلمخانه طراحی شده بود در اختیار اداره دیگری قرار گیرد و به نظرم راه درازی طی شده است.
‎مدیر فیلمخانه ملی در پایان عنوان کرد: در دوره های مختلف مدیران ارشد فرهنگی وجود داشتند که حتی یکبار هم به فیلمخانه ملی سر نزندند اما تاکید می‌کنم محمد خزاعی در اولین روزی که حکم دریافت کرد همراه محمد مهدی اسماعیلی به فیلمخانه ملی آمد و امروز وعده ساخت این مکان محقق شده است. مفتخر بگویم گنجینه ارزشمند سینمای ایران در فیلمخانه ملی ایران با به روزترین متدهای دنیا و حتی پیشرفته تر حفظ و نگهداری می‌شود.
‎در ادامه این‌ برنامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن طلب غفران و تسلیت برای هنرمند شهیر سعید راد و تشکر از لادن طاهری، گفت: در این مدت هر زمان خانم طاهری را دیدم ذوق و شوق ویژه ای برای پیشرفت این مجموعه داشتند، معمولا برای کارهای اینچنینی که خیلی سرو صدا ندارد جز افراد عاشق مثل خانم طاهری تلاش نمی‌کنند و امروز خیلی خوشحالیم که این کار در مجموعه سازمان سینمایی به انتها رسید.
‎وی ضمن مرور اقدامات مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره نزدیک به سه سال گفت: تلاش کردیم زیرساخت ها را ارتقا دهیم. مثلا زمانی که کار را شروع کردیم در زاهدان سه سینما فعال بود الان ۹ سینما فعال است و در شروع کار این دولت حدود ۵۰۰ سینما وجود داشت و الان ۹۰۰ سینما وجود دارد و قرار بود تا در پایان دوره ۴ ساله ۱۰۰۰ سینما ساخته شود.
‎هیچ هنرمندی به غیر از صنف خودش به نهاد دیگری پاسخگو نیست 
‎اسماعیلی در ادامه یادآور شد: سند سینما در شورای هنر آماده است و ان شاء الله با ابلاغ قاعده جدید هیچ هنرمندی به هیچ نهادی غیر از صنف خودش برای پاسخگویی نمی‌رود و اگر کسی تخلف کند در هیات تخلفات ارشاد حضور پیدا می‌کند. زمانی آقای دهکردی و خانم برومند برای حل مساله هنرمندی آمدند و البته آن مورد حل شد در آنجا عنوان کردم دیگر نباید در گوشی کسی ممنوع الخروج یا ممنوع الکار شود بلکه فرد می آید در هیاتی دفاعیات را ارائه می‌دهد و یک هیات ژوری می‌شنود و قضاوت می‌کند و اگر مورد اعتراض بود در یک هیات بالاتر بررسی می‌شود.
‎وی افزود: آیا غیر از این است که این امر ۴۰ سال مورد مطالبه اهالی سینما بود، آیا جز این است که در همه دنیا حوزه سینما برای منافع ملی آن کشور کار می‌کند، سینمای کدام کشور برخلاف منافع ملی عمل‌می‌کند؟ ما این را شفاف کردیم و از حرف های پشت پرده در کشور پرهیز کردیم تا این موارد فضای امنیت شغلی و کاری را تامین کند. به عنوان مثال وقتی تهیه کننده ای حق قانونی بازیگر را پرداخت نمی‌کند باید ظرفیت برای پیگیری وجود داشته باشد.
‎وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سند موسیقی در کشور بعد از ۴۵ سال توسط فقیه عالیقدری مثل شهید رئیسی ابلاغ شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای قوا آن را تایید کردند و با همین سند معضلات در شهرها جمع آوری شد و وزارت کشور نامه زد که تشخیص برگزاری برنامه موسیقی فقط برعهده وزارت ارشاد است، استاد فرهت آن سند را مثل جام طلایی در دست گرفت و گفت ما ۴۵ سال مورد تکریم نبودیم. حالا ممکن است سند ایراداتی نیز داشته باشد که بررسی و برطرف می‌کنیم.
‎وی در ادامه گفت: زمانی آقای قطب الدین صادقی آمدند ودرخواست کردند که جایی باشد تا سالانه چند تئاتر در شان کشور داشته باشیم که در سند هنرهای نمایشی تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران را قرار دادیم و ان شاء الله این بنیاد افتتاح خواهد شد. توسط ما پشت درهای بسته تصمیمی گرفته نمی‌شود و تصمیمات شفاف است.
‎اسماعیلی یادآور شد: روزی که به وزارت فرهنگ آمدم بودجه این نهاد ۱۲ هزار میلیارد بود و امروز ۲۰ هزار میلیارد است و ما توانستیم نهضت پلاتوسازی را در کشور راه اندازی کنیم. همچنین فردا زیباترین موسسه فرهنگی هنری را در یزد افتتاح خواهیم کرد؛ سالنی بسیار پیشرفته تر از سایر کشورها با سنی که فوق العاده زیبا توسط بچه های دانش بنیان شریف طراحی شده است. معتقدم مجموعه سالن های ما در ارومیه و کرمان به مراتب بهتر از سالن های استانبول ترکیه است.
‎وی در پایان گفت: روز اولی که وزیر شدم پرویز پرستویی توییت زد که آقای اسماعیلی مستاجر هستید؛ دولت ما زودتر از موعد تمام شد اما کارخدمت‌رسانی تا ساعت آخر ادامه دارد. به مدیران گفته ام تا زمانی که مدیر جدید نیامده مثل روز اول تلاش کنید، در نگاه ما مسئولیت فرصتی برای جمع آوری خیرات و برکات است و تا لحظه آخر روند خدمت رسانی را ادامه می‌دهیم.
‎فیلمخانه ملی بخشی از ۱۰ هزارسال فرهنگ ماست
‎در ادامه داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون با یادآوری این که از بازنشستگان اداره فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود، گفت: خیلی خوشحالم که تا زنده بودم این اتفاق رخ داد، این اتفاق‌ خیلی مبارک و عظیم و بزرگ است. این فیلمخانه بخشی از ۱۰ هزار سال تاریخ ما است. سینمای ایران آدم های بزرگی را به ایران و جهان ارائه داد و افرادی به احترام فیلمساز ایرانی مثل کیارستمی کلاه از سر برداشتند و از ناصر تقوایی تقدیر کردند.
‎وی افزود: این جا مثل یک کتابخانه است و اگر می‌خواهید پوشش ۴۰ سال پیش مردم را ببینید باید به این فیلمخانه رجوع کنید کما اینکه این دوره ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در فیلمخانه نمود دارد؛ این عظمت سینما است، مانند کتابی که می‌شنوید، می‌بینید و قضاوت می‌کنید و ماندگار است.
در آمریکا هیچ نهاد دولتی قبول نکرده است فیلمخانه را ترمیم کند و اسکورسیزی با هزینه شخصی خود در حال مرمت فیلم‌ها است اما ملت ایران فرهنگی است و در طول تاریخ به عنوان یک ملت بزرگ بت نپرستیده و خداپرست و یکتاپرست بوده و می‌ماند.
داریوش ارجمند متذکر شد: این فیلمخانه مثل یک حرم برای زیارت سینمای ایران است. فیلمخانه ملی حرم مطهر سینما است و باید با احترام به آن وارد شد، پژوهش کرد و با احترام حقیقت را گفت. امروز آن چه که از سعید راد مانده در این فیلمخانه وجود دارد و این فیلمخانه می‌گوید سعید راد همچنان هست. من با دیدن آقای انتظامی در فیلم «گاو» بغضم ترکید. باید بگوییم آن ها همچنان هستند و حضورشان احساس می‌شود.
‎وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: من به عنوان کارمند در این وزارتخانه و بازنشسته شهادت می‌دهم این دو سه سال وزارت آقای اسماعیلی قابل قیاس با سال‌های قبل نیست و برای صحت این حرف به دل هنرمندان مراجعه کنید. در این دوره است که‌یک هنرمند مثل علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما می‌شود.
‎پس از این علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما گفت: وقتی می‌بینم بقای تمدن ها بر فرهنگ شکل گرفته است باید بدانیم سینما یک رکن مهم فرهنگ است. امروز یک روز بسیار مهم برای خانواده سینما است و فیلم یک فیلمساز اینجا حفظ می‌شود و می‌ماند. امیدوارم امروز روز امنیت و پایانی بر تفکرهای بسته نسبت به سینما باشد و خوشحالیم که از سینما چون گوهری تابناک در گنجینه ای ارزشمند نگهداری می‌شود.
‎وی در پایان مطرح کرد: همانطور که در کتاب سوزی‌های مغول علما و عرفا کتاب های خود را دفن کردند تا به‌دست ما برسد امیدوارم امروز این گنجینه برای آیندگان حفظ شود.
‎پس از این و در بخش پایانی برنامه هوشنگ توکلی یادآور شد: بعد از انقلاب کسانی مثل جمال امید تلاش کردند و این فیلمخانه را حفظ کنند؛ جمال امید به سختی این فیلمخانه را مدیریت می‌کرد و زمانی که شرایط آرام تر شد توانست این کار با ارزش را حفظ و تحویل دهد. باید از دوستانی که در سه سال اول انقلاب تلاش کردند خیلی از آثار حفظ شود به خوبی یاد کنیم.
‎این مراسم با بازدید اهالی فرهنگ و هنر از ساختمان جدید فیلمخانه ملی به پایان رسید.

نظر شما