شناسهٔ خبر: 67831257 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ: شفاف هستیم و پشت درهای بسته تصمیم نمی‌گیریم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران گفت: توسط ما پشت درهای بسته تصمیمی گرفته نمی‌شود و تصمیمات شفاف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران، به عنوان گنجینه گرانبهای سینما با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز پنجشنبه، ۴ مردادماه در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمدهاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ، لادن طاهری سرپرست موزه سینمای ایران و معاون فیلمخانه ملی ایران، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما و جمعی از اهالی هنرمند از جمله داریوش ارجمند، انسیه شاه حسینی و... حضور داشتند.

زیر ساخت‌ها را ارتقا دادیم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن یادی از درگذشت سعید راد هنرمند کشورمان درباره افتتاح فیلمخانه ملی ایران گفت: کارهای این چنینی که شاید جلوه بیرونی آنچنانی ندارد، در گمنامی اتفاق می‌افتد و خیلی داوطلب ندارد مگر افراد عشاق و علاقه‌مند. خوشحال هستیم که در روزهای آخر کاری مان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه سازمان سینمایی جناب آقای خزاعی این کار را به اتمام رساندند.

وی ادامه داد: در این دوره سه ساله تلاشمان این بود که زیر ساخت‌ها را ارتقا دهیم. در سیستان , بلوچستان ۲ سینما فعال بود و امروز ۹ سینما فعال است. در طول سه سال همکاران من در سازمان سینمایی کار مهم افتتاح سینماها را انجام دادند و امروز بیش از ۹۰۰ سینمای فعال داریم.

سند سینما آماده نهایی شدن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در شورای هنر سند سینما آماده نهایی شدن است. ضوابط صدور پروانه ساخت و موضوع پروانه نمایش بعضا مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته است. اگر این سند ابلاغ شود، هیچ محکمه‌ای خارج از صنف سینما و وزارت فرهنگ، هیچ هنرمندی را نمی‌تواند فرا بخواند. زمانی آقای دهکردی و خانم برومند برای حل مساله هنرمندی آمدند و البته آن مورد حل شد در آنجا عنوان کردم دیگر نباید در گوشی کسی ممنوع الخروج یا ممنوع الکار شود بلکه فرد می آید در هیاتی دفاعیات را ارائه می‌دهد و یک هیات داوری می‌شنود و قضاوت می‌کند و اگر مورد اعتراض بود در یک هیات بالاتر بررسی می‌شود.

اسماعیلی تاکید کرد: آیا غیر از این است که این امر ۴۰ سال مورد مطالبه اهالی سینما بود، آیا جز این است که در همه دنیا حوزه سینما برای منافع ملی آن کشور کار می‌کند، سینمای کدام کشور برخلاف منافع ملی عمل‌می‌کند؟ ما این را شفاف کردیم و از حرف های پشت پرده در کشور پرهیز کردیم تا این موارد فضای امنیت شغلی و کاری را تامین کند. به عنوان مثال وقتی تهیه کننده ای حق قانونی بازیگر را پرداخت نمی‌کند باید ظرفیت برای پیگیری وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ: شفاف هستیم و پشت درهای بسته تصمیم نمی‌گیریم آیین بهره‌برداری از ساختمان فیلمخانه ملی ایران

وی با یادآوری این که سند موسیقی در کشور بعد از ۴۵ سال توسط فقیه عالیقدری مثل شهید رئیسی ابلاغ شد گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور روسای قوا این سند را تایید کردند و با همین سند معضلات در شهرها جمع‌آوری شد و وزارت کشور نامه زد که تشخیص برگزاری برنامه موسیقی فقط برعهده وزارت ارشاد است، استاد فرهت آن سند را مثل جام طلایی در دست گرفت و گفت ما ۴۵ سال مورد تکریم نبودیم. حالا ممکن است سند ایراداتی نیز داشته باشد که بررسی و برطرف می‌کنیم.

اسماعیلی افزود: زمانی آقای قطب الدین صادقی آمدند ودرخواست کردند که جایی باشد تا سالانه چند تئاتر در شان کشور داشته باشیم که در سند هنرهای نمایشی تاسیس بنیاد ملی تئاتر ایران را قرار دادیم و ان شاء الله این بنیاد افتتاح خواهد شد. توسط ما پشت درهای بسته تصمیمی گرفته نمی‌شود و تصمیمات شفاف است.

بودجه وزارت فرهنگ از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد رسید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: روزی که به وزارت فرهنگ آمدم بودجه این نهاد ۱۲ هزار میلیارد بود و امروز ۲۰ هزار میلیارد است. ما توانستیم نهضت پلاتوسازی را در کشور راه اندازی کنیم. همچنین فردا زیباترین موسسه فرهنگی هنری را در یزد افتتاح خواهیم کرد؛ سالنی بسیار پیشرفته تر از سایر کشورها با سنی که فوق العاده زیبا توسط بچه های دانش بنیان شریف طراحی شده است. معتقدم مجموعه سالن های ما در ارومیه و کرمان به مراتب بهتر از سالن های استانبول ترکیه است.

تا لحظه آخر روند خدمت رسانی را ادامه می‌دهیم

وی در پایان گفت: دولت ما زودتر از موعد تمام شد اما کارخدمت‌رسانی تا ساعت آخر ادامه دارد. به مدیران گفته ام تا زمانی که مدیر جدید نیامده مثل روز اول تلاش کنید، در نگاه ما مسئولیت فرصتی برای جمع آوری خیرات و برکات است و تا لحظه آخر روند خدمت رسانی را ادامه می‌دهیم.

فیلمخانه ملی ایران نماد مقاومت، صبر، پشتکار و امید است

لادن طاهری معاون و سرپرست فیلمخانه ملی ایران تاکید کرد: چهل سال پیش زمانی که نخستین رئیس فیلمخانه ملی ایران حاضر بودند رویای چنین روزی را داشتند تا فیلمخانه ملی ایران افتتاح شود. اهالی سینما امروز بسیار خوشحال، خرسند و مفتخر هستند که ساختمان فیلمخانه ملی ایران افتتاح شده است.

وی ادامه‌داد: ساختمان ملی فیلمخانه ملی ایران نماد مقاومت، صبر، پشتکار و امید است؛ در تمام روزها نگران ساختمانی بودیم که برای آرشیو ملی برنامه ریزی شده است، مبادا کسی قبل از ما در این ساختمان مستقر شود. حق داریم که درباره گنجینه‌ای که چهل سال از آن مراقبت کردیم حضور داشته باشیم‌. فیلمخانه ملی ایران، نگین سینمای ایران است. گنجینه ارزشمند ایران در فیلمخانه ملی ایران برابر با استانداردهای دنیا و جلوتر از آن‌ها حفظ و نگهداری می‌شوند.

داریوش ارجمند: فیلمخانه ملی ایران یک کتابخانه است

داریوش ارجمند هنرمند پیشکسوت سینمای ایران گفت: خیلی خوشحال هستم که تا زنده هستم، شاهد افتتاح فیلمخانه شدم. من این فیلمخانه و موزه سینما را ندیدم و همیشه سرم مشغول کار بوده است و می‌توانم بگویم این اتفاق مبارک و عظیم است. شاید مردم امروز متوجه چنین اتفاقی نباشند که در فیلمخانه چقدر اهمیت دارد اما باید زمان بگذرد و یک نفر بیاید و نشان دهد که چه چیزی داشتیم.

وی ادامه داد: ما صاحب ده هزار سال تاریخ هستیم و این فیلمخانه بخشی از این ده هزار سال و یک چهل ساله بسیار پر اهمیت است. سینمای ایران آدم‌های بزرگی را به ایران و جهان ارائه داد.

وزیر فرهنگ: شفاف هستیم و پشت درهای بسته تصمیم نمی‌گیریم

وزیر فرهنگ: شفاف هستیم و پشت درهای بسته تصمیم نمی‌گیریم

وی افزود: فیلمخانه ملی ایران یک کتابخانه است و یک روزی مجبور می‌شویم تا اینجا بیاییم و ببینیم چه داشته ایم. اگر بخواهیم پوشش مردم چهل سال پیش را ببینیم باید به این فیلمخانه مراجعه کنیم. بعدا چنین فیلم‌هایی قضاوت خواهد شد و از بین نخواهد رفت. سینما کتابی است که تصویر و صدا است و شما در لحظه می‌بینید درک می‌کنید و قضاوت می‌کنید.

ارجمند بیان کرد: ما ملت بزرگی هستیم و در طول تاریخ بت، ساخته دست خود را نپرسیدیم و از ابتدا خدا پرست بودیم و خواهیم بود. این افتخار ماست. پس سینمای ایران در چنین جایی رشد کرده است‌ و دنیا این مورد را قبول دارد.

وی تاکید کرد: خدا سعید راد را رحمت کند و آنچه از این هنرمند مانده است در این فیلمخانه است. شاید سال دیگر از من در این فیلمخانه یاد شود و در آنجا می‌توان گفت که هنرمندان هستند.

روز بسیار مهمی برای خانواده سینما

علی دهکردی مدیر عامل خانه سینمابا بیان این که سینما یکی از مهم‌ترین ابزار فرهنگی است گفت: امروز روز بسیار مهمی برای همه و خانواده سینما است. امیدوارم اتفاق امروز پایانی برای تفکر های بسته و آتش سوزی‌هایی که در ابتدا رخ داد باشد. گوهر تابناک سینمای ایران امروز در این ساختمان نگهداری می‌شود. امیدوارم این گنجینه پر بها که ثمره زحمت دوستان است، به خوبی پیش برود. امروز روز بسیار زیبا، قشنگ و دلنشین برای سینمای ایران است و به همه دوستان خسته نباشید می‌گویم.

به گزارش ایرنا، طرح فیلمخانه ملی ایران در سال ۱۳۶۶ برنامه ریزی و امروز در ۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ به طور رسمی افتتاح شد.

نظر شما