شناسهٔ خبر: 67829197 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ:

ممنوع‌الکاری هنرمندان را به شکل رسمی اعلام می‌کنیم

فیلم‌خانه ملی ایران در نهایت پس از چندین سال کش و قوس با حضور وزیر ارشاد دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آئین بهره‌برداری از ساختمان جدید فیلم‌خانه ملی ایران با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز _پنجشنبه چهارم مرداد_برگزار شد؛ سید محمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، خزاعی رئیس سازمان سینمایی و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از حاضران در برنامه بودند.

مهم‌ترین هدف تأسیس و توسعه فیلمخانه ملی ایران، گردآوری، حفظ و عرضه انواع آثار و اسناد کاغذی، تصویری و شنیداری و محصولات سینمایی به‌عنوان جزئی از میراث فرهنگی کشور است، که در زمره گنجینه هویت و فرهنگ ملی به شمار می‌آید، در همین راستا، توسعه و تجهیز فیلم‌خانه ملی ایران به عنوان یکی از اولویت‌های سینمایی دولت سیزدهم مورد توجه و اهتمام جدی قرار گرفته و این گنجینه سینمای ایران طی سه‌ساله اخیر در عرصه‌های زیرساخت، فناوری، تجهیزات و به‌روزرسانی تولیدات و محصولات سینمایی توسعه و ارتقا پیدا کرده است.

گفتنی است، فاز اول ساختمان فیلمخانه مهرماه سال ۱۳۹۷ در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسیده بود.

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم اظهار کرد: در دولت سیزدهم تلاش کردیم بسیاری از زیرساخت‌ها را ارتقا دهیم به عنوان مثال زمانی که کارمان را در دولت آغاز کردیم در شهر زاهدان ۲ سینما فعال بود اما امروز این تعداد به ۹ سینما رسیده است.

وی افزود: تعداد سینماهای کل کشور به ۹۰۰ نزدیک شده است در حالی که در شروع آغاز به کار دولت تقریباً ۵۰۰ سینما داشتیم.

وزیر فرهنگ با اشاره به سایر اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه متبوعش، گفت: در شورای هنر سند سینما آماده نهایی شدن است؛ ضوابط صدور پروانه‌ساخت و پروانه نمایش مورد انتقاد برخی از دوستان قرار گرفته بود؛ انشاالله پس از ابلاغ این سند هنرمندان در عرصه سینما خارج از سیستم فرهنگی توسط هیچ محکمه‌ای فراخوانده نمی‌شوند.

وی افزود: اگر هنرمندی دچار مشکلی شد به جای اینکه در راهروهای دادگاه و دادسرا در رفت و آمد باشد توسط هیأت تخلفات در وزارت فرهنگ که با حضور نمایندگان اصناف و خود هنرمند تشکیل می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد، در این جلسه خود هنرمند سخنانش را می‌گوید و اگر حکم صادره مورد اعتراض قرار گرفت موضوع در نهاد بالادستی نه نفره‌ای که در نظر گرفته شده است بررسی می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسائلی از قبیل ممنوع الکاری و… به‌صورت مخفیانه به افراد گفته نمی‌شود اگر فردی دچار مشکلی شود به شکل رسمی دعوت و با وی سخن گفته می‌شود او می‌تواند از خود دفاع کند و در نهایت توسط هیئت منصفه مورد قضاوت قرار می‌گیرد اگر به این رأی هم اعتراض شود پرونده به هیأت بالادستی ارجاع می‌شود. آیا این مساله که با اهالی هنر با تکریم برخورد شود دهه‌ها مورد مطالبه جریان سینما نبود؟

اسماعیلی اظهار داشت: اگر بنا به دلایل متقن و ضروری تصمیمی مبنی بر توقف تولید و یا نمایش فیلمی گرفته شود همه هزینه‌های ساخت فیلم با درخواست رئیس سازمان و موافقت وزیر فرهنگ پرداخت می‌شود.

وزیر فرهنگ گفت: در همه دنیا سینما در راستای منافع ملی قرار دارد، در کدام کشور سینما برخلاف منافع ملی است؟ ما این روند را شفاف کردیم و آنها را از حرف‌های در گوشی خارج کردیم.

اسماعیلی اظهار داشت: تهیه کننده‌ای قرار داد می‌بندد و حقوق بازیگران را به هر بهانه‌ای نمی‌دهد باید جریان سینمایی بتواند با قوت حقوق افراد را بگیرد.

وی افزود: اتفاقاتی که در این دوره رخ داد گام‌های بلندی برای حل مشکلات است، سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال توسط فقیهی همچون آیت الله رئیسی ابلاغ کردیم که در نتیجه آن هیچ نهادی جز وزارت ارشاد حق ندارد در موضوعات مربوط به برنامه‌های موسیقی ورود کند؛ براساس همین سند مسئله‌ای که در یکی از کنسرت‌های موسیقی ایجاد شده بود مرتفع گردید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یک روز بعد از این سند معاون امنیتی وزارت کشور نامه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور ارسال کرد که زین پس در مورد اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌ها نظر وزارت ارشاد ملاک است.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه در روز رونمایی سند موسیقی استاد فرحت آن را همچون جام طلایی در دست گرفته بود و می‌چرخاند، گفت: اگر این سند هم مشکل داشته باشد می‌توان آن را حل کرد همه اینها برای حفظ کرامت اهالی سینما و هنر است.

وی افزود: در شورای هنر سند تئاتر مورد بررسی قرار گرفت در همان سند تأسیس بنیاد ملی تئاتر ایران پیش بینی شد و انشاالله به زودی افتتاح می‌گردد.

وزیر فرهنگ گفت: روزی که به وزارت فرهنگ آمدم بودجه وزارت فرهنگ ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بود اما امروز به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اسماعیلی با اشاره به راه اندازی نهضت پلاتو سازی، اظهار داشت: در استان کردستان ۶ پلاتو افتتاح کردیم، فردا نیز زیباترین مجتمع فرهنگی هنری کشور را در یزد افتتاح خواهیم کرد که از آخرین فن‌آوری‌ها بهره می‌برد و بسیار پیشرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به کشور ترکیه سفری داشتم و از مجموعه‌های هنری جدیدی که آماده افتتاح بود بازدید کردم با اطمینان می‌گویم مجموعه سالن‌هایی که در ارومیه و کرمان افتتاح کردیم به مراتب پیشرفته‌تر از سالن‌های استانبول و ترکیه است؛ اینها اتفاقات مهمی است که رخ داده است.

وزیر فرهنگ گفت: به دلیل اتفاق ناگواری پیش آمده دولت سیزدهم زودتر از موعد کارش به اتمام رسید با این وجود به همکاران تاکید کردم باید تا لحظه آخر مثل روز اول فعالیت کنید.

نظر شما