شناسهٔ خبر: 67829279 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

فوائد دوش آب سرد

دوش آب سرد می‌تواند به کاهش سطح استرس،اضطراب، بهبود خلق و خو و افزایش احساس تازگی و شادابی کمک کند. این کار باعث آزاد شدن هورمون‌های شادی و احساس آرامش در فرد می‌شود.

صاحب‌خبر -

دوش آب سرد به عنوان یک روش طبیعی و مؤثر برای بهبود سلامت جسمی و روانی شناخته می‌شود. این روش به ویژه در فصل‌های گرم سال می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر روی سلامت بدن و روحیه افراد داشته باشد. همچنین دوش آب سرد می تواند به عنوان عامل پزشکی و درمانی به کار گرفته شود.

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، دوش آب سرد باعث انقباض عروق خونی می‌شود که در نتیجه آن، گردش خون بهبود می‌یابد. این امر می‌تواند به افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و عضلات کمک کند به همین دلیل به ورزشکاران توصیه می شود. تحقیقات نشان داده‌اند که دوش آب سرد می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این عمل باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود که نقش مهمی در مقابله با عفونت‌ها دارند. آب سرد می‌تواند به کاهش التهاب و درد عضلانی کمک کند. بر همین اساس افرادی که از دردهای مزمن رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از دوش آب سرد احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

 گفته می شود دوش آب سرد باعث افزایش سطح انرژی و هوشیاری  می شود. این اثر به دلیل تحریک سیستم عصبی و افزایش هورمون‌های شادی مانند اندورفین‌ها ایجاد می‌شود. یک مطالعه در سپتامبر 2016 در هلند نشان داده است،افرادی که 30 تا 90 ثانیه دوش آب سرد می گیرند، 29 درصد از  مرخصی های ناشی از بیماری کاهش پیدا کرده است . به همین علت دوش آب سرد می تواند در کاهش برخی از بیماری ها و افزایش نشاط موثر باشد.

تاثیرات روانی دوش آب سرد     

دوش آب سرد می‌تواند به کاهش سطح استرس،اضطراب، بهبود خلق و خو و افزایش احساس تازگی و شادابی کمک کند. این کار باعث آزاد شدن هورمون‌های شادی و احساس آرامش در فرد می‌شود. در روزهای گرم، احساس خنکی ناشی از دوش آب سرد می‌تواند به عنوان یک راه‌حل مؤثر برای مقابله با فشارهای روزمره عمل کند. همچنین دوش آب سرد ممکن است باعث افزایش تمرکز و توجه شود. در روزهای گرم، وقتی که گرما باعث خستگی ذهنی می‌شود، دوش آب سرد می‌تواند به فرد کمک کند تا دوباره تمرکز خود را بازیابد.

دوش آب سرد در شرایط افزایش دمای هوا، نه تنها تأثیرات مثبت زیادی بر روی بدن دارد، بلکه به طور قابل توجهی بر روی روان افراد نیز تأثیر می‌گذارد. از بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی گرفته تا کاهش استرس و افزایش خلق و خو، دوش آب سرد یک روش ساده اما مؤثر برای حفظ سلامت جسمی و روحی در روزهای گرم سال است. با توجه به فواید متعدد آن، توصیه می‌شود افراد به طور منظم از این روش استفاده کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما