شناسهٔ خبر: 67819096 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فراگیری شیمی کنکور در یک ماه

سخت ترین فصل های شیمی کنکور کدامند و برای رسیدن به درصد مناسب از آن‌ها باید چه کنیم؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، داوطلبان زیادی وجود دارد که تا ماه آخر کنکور خوب درس خواندند، اما ماه آخر کمی ناامید شده و از ادامه درس خواندن منصرف شدند و با این کار کل تلاش‌های یک ساله خود را به باد دادند. در مقابل نیز داوطلبانی وجود دارند که تنها ماه آخر به صورت جدی درس را شروع کردند و با تلاش بیشتر به درصد و تراز مناسبی دست یافتند. سوالی که اکثر افراد می‌پرسند این است که مگر می‌شود در عرض یک ماه از کنکور نتیجه گرفت؟ در صورتی که برنامه‌ریزی درستی داشته باشید، قطعاً می‌توانید به نتیجه مناسبی دست یابید. حتی برای درس‌های مهمی مثل شیمی نیز می‌توانید با یک ماه تلاش نتیجه خوبی بگیرید و رتبه کنکور خود را بهبود بخشید. ماه آخر باید چگونه برنامه‌ریزی کنیم تا به نتیجه خوبی برسیم؟ سخت‌ترین فصل‌های شیمی کنکور کدامند و برای رسیدن به درصد مناسب از آن‌ها باید چه کنیم؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

اهمیت آموزش شیمی کنکور

با توجه به اهمیت درس شیمی در کنکور سراسری آموزش شیمی کنکور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو توصیه می‌شود در انتخاب مرکز آموزشی مربوطه دقت لازمه را داشته باشید.

معمولاً مشاوران تحصیلی بر روی ماه آخر کنکور تاکید بیشتری دارند. دلیل آن نیز این است که معتقدند هر یک ساعت مطالعه در ماه پایانی، برابر است با مطالعه در ماه‌های مهر و آبان. این موضوع کاملاً صحیح است چون:

در هفته‌های پایانی سرعت مطالعه شما بیشتر می‌شود.

زمانتان محدود است؛ به همین دلیل به کیفیت مطالعه اهمیت بیشتری می‌دهید و با دقت بیشتری مطالب را می‌خوانید.

همه مطالبی که در ماه آخر مطالعه می‌کنید در حافظه بلند مدت شما ذخیره می‌شوند.

برخی از داوطلبان همچنان قانع نمی‌شوند که با آموزش شیمی به صورت صحیح در ماه آخر می‌توان نتیجه کنکور را تغییر داد و رسماً مطالعه در این دوره را کار بیهوده‌ای می‌دانند. بنابراین ما داوطلبان را در سه دسته طبقه‌بندی کرده و مزایای مطالعه شیمی در ماه آخر را برای هر یک از آن‌ها بررسی می‌کنیم:

داوطلبان قوی

داوطلبان قوی کسانی هستند که از اول سال به صورت مرتب و با برنامه‌ریزی درس خوانده‌اند و نسبت به سایر داوطلبان وضعیت بهتری دارند. این افراد با شرکت در کلاس‌های آموزش شیمی کنکور و مرور مطالب در ماه آخر می‌توانند به نتیجه مناسبی دست یابند.

داوطلبان متوسط

ماه آخر دوره مهم و طلایی برای داوطلبان متوسط محسوب می‌شود. در صورتی که این داوطلبان بتوانند در ماه آخر، جمع‌بندی مناسبی از درس شیمی داشته باشند و نقاط ضعفشان را برطرف کنند، پیشرفت چشمگیری در درصد و ترازشان مشاهده خواهد شد.

داوطلبان ضعیف

داوطلبانی که در درس شیمی ضعیف هستند می‌توانند در هفته‌های پایانی مباحث راحت‌تر و کم حجم را مطالعه کنند و وضعیت خود را از صفر ارتقا داده و به متوسط برسانند. با این کار متوجه تفاوت اطلاعات خود در زمان کنکور می‌شوند و می‌توانند وارد رشته‌های پرطرفداری مثل رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، هوشبری و پرستاری شوند.

سخت‌ترین فصل‌های شیمی کنکور

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده بسیاری از داوطلبان کنکور معتقدند که فصل‌های محلول‌ها و اسید و باز جزو سخت‌ترین فصل‌های شیمی کنکور هستند. در رده سوم نیز الکتروشیمی قرار دارد. اکثر دانش آموزان بر این باور هستند که زمان کمی برای خواندن شیمی دارند. اما باید این باور غلط که مطالعه این درس در زمان کم، سخت و غیرممکن است را کنار بگذارید. در صورتی که شیمی کنکور را دیر شروع کرده‌اید، بهتر است تمرکز خود را بر روی فصل‌های آسان، مستقل و تست خیز آن قرار دهید تا بتوانید به درصد بالایی دست یابید. اما در صورتی که پایه شما قوی باشد با آموزش شیمی کنکور، شرکت در کلاس‌ها و کمک گرفتن از کتاب‌های مناسب، در کمترین زمان می‌توانید همه مطالب این درس را مطالعه کنید و به رتبه مناسبی برسید.

۶۰ درصد شیمی با آموزش شیمی کنکور

برای اینکه به ۶۰ درصد شیمی کنکور دست یابید، باید با فصل‌های تست خیز و مهم آن آشنا باشید. با مطالعه ۶ فصل از این درس می‌توانید شیمی کنکور را بالای ۶۰ درصد بزنید. البته تنها در صورتی که این فصل‌ها را به صورت دقیق و مفهومی بخوانید و همه مطالب آن را متوجه شوید می‌توانید به این درصد یا حتی بالاتر برسید. این فصل‌ها شامل فصل یک و دو شیمی دهم، فصل یک و دو شیمی یازدهم، فصل سه و چهار شیمی دوازدهم هستند. فصل ۱ و ۲ دهم بیشتر مفهوم محور هستند؛ به همین دلیل گزینه‌های مناسبی برای کنکور می‌باشند. در پایه یازدهم نیز فصل‌های ۱ و ۲ برای مطالعه انتخاب شده‌اند. علت این انتخاب این است که در کنکور ۱۴۰۲ فصل ۱ شیمی یازدهم به عنوان پرتست‌ترین فصل شیمی معرفی شد در کنار این مباحث حتماً در روزهای متنی به کنکور جمع بندی استوکیومتری کنکور را فراموش نکنید که بخش مهمی از کنکور است.

برای پایه دوازدهم هم پیشنهاد می‌شود که فصل‌های ۳ و ۴ را مطالعه کنید؛ چون نسبت به سایر فصل‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در صورتی که وقت کمی برای خواندن شیمی کنکور دارید و می‌خواهید به درصدی بالای ۶۰ برسید می‌توانید فصل اول و دوم دوازدهم و فصل سوم پایه دهم و یازدهم را حذف کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

نظر شما