شناسهٔ خبر: 67815806 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی خبر داد؛

اختصاص 1250 میلیارد ریال اعتبار برای کنترل‌های بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی خبر داد؛ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: 1250 میلیارد ریال اعتبار به منظور ساماندهی وضعیت تالاب میقان اراک و برای کنترل بحران‌های زیست‌محیطی این تالاب، با حمایت استاندار مرکزی و با دستور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور اختصاص یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران استان مرکزی، افزود: تالاب میقان اراک با وسعت 25 هزار هکتار، یکی از مهمترین تالاب‌ها در مرکز کشور است که به لحاظ ویژگی‌های بوم‌شناختی سالانه میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که در میان آنها بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده، دیده می‌شود.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های ناشی از کم‌بارشی در سال‌های اخیر موجب شده که تالاب میقان در زمره 187 کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگردها در کشور قرار گیرد و باعث شود تا آب و هوای شهر اراک و شهرهای مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلایندگی ناشی از گردوغبار تالاب شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: در سال‌های اخیر در منطقه‌ای که تالاب میقان اراک در آن واقع شده است، سطح سفره‌های آب زیرزمینی 14 متر اُفت داشته که این موضوع خطر شور شدن آب‌های زیرزمینی و آسیب‌های ثانویه به محیط تالاب را دو چندان کرده است.

یوسفی تصریح کرد: همچنین بر اثر ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک به این تالاب، شوری خاک قسمت جنوب شرقی تالاب کاهش پیدا کرده که گسترش پوشش گیاهی متراکم نیزارها در این قسمت را به دنبال داشته که این موضوع باعث دگرگونی زیست بوم این منطقه شده است.

وی بیان داشت: هوای کلانشهر اراک در سال گذشته 137 روز ناسالم را ثبت کرد که 100 روز آن مربوط ریزگردها و گردوخاک از کویرهای مرکزی بود. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز در اراک 23 روز ناسالم با آلاینده ریزگردها به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به دیگر بحران‌هایی که در تالاب میقان همواره بروز و ظهور می‌کند اشاره داشته و تأکید کرد: تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردی با چالش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه نیز همراه است.

یوسفی ابراز داشت: از حجم اعتباراتی که برای ساماندهی وضعیت تالاب میقان و کنترل بحران‌های زیست‌محیطی این تالاب در نظر گرفته شده، 500 میلیارد ریال برای حل بحران‌های زیست‌محیطی این منطقه به پروژه تثبیت خاک و جلوگیری از حرکت ریزگردها به اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: 500 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی و کنترل بحران‌های آتش‌سوزی، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و همچنین مقابله با طغیان پشه در تالاب میقان اراک اختصاص یافته و 250 میلیارد ریال نیز برای خرید تراکسور و ایستگاه‌های سنجش گردوغبار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با تأکید بر اینکه به حوزه بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان اراک باید نگاه ویژه‌ای داشت، گفت: در طرح مدیریت زیست‌بومی تالاب میقان توجه به بحران‌ها به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته است.

یوسفی افزود: برای روش‌های مقابله با بحران‌ها و اعتبارات اجرایی این طرح، راهکارهایی تدوین شده که با توجه به تدوین جزئیات برنامه، مسئولیت هر دستگاه مشخص است، اما باید به روند اجرای آنها توجه شود. 

انتهای پیام/

نظر شما