شناسهٔ خبر: 67812558 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اختصاص ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای کنترل بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از اختصاص ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای کنترل بحران‌های زیست‌محیطی تالاب میقان اراک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، یوسف یوسفی صبح امروز _چهارشنبه سوم مرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با حمایت استاندار مرکزی و دستور نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور به منظور ساماندهی وضعیت تالاب میقان اراک اختصاص یافته است.

وی افزود: تالاب میقان اراک با وسعت ۲۵ هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌ها در مرکز کشور است که به دلیل ویژگی‌های بوم‌شناختی سالانه میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه در میان پرندگان مهاجر بعضی از گونه‌های نادر و حمایت شده دیده می‌شود، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر سطح سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه ۱۴ متر افت داشته که این موضوع خطر شور شدن آب‌های زیرزمینی و آسیب‌های ثانویه به محیط تالاب را دو چندان کرده است.

یوسفی اضافه کرد: بر اثر ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک به این تالاب، شوری خاک قسمت جنوب شرقی تالاب کاهش پیدا کرده که گسترش پوشش گیاهی متراکم نیزارها در این قسمت را به دنبال داشته که این موضوع باعث دگرگونی زیست بوم تالاب شده است.

وی تاکید کرد: خشکسالی‌های ناشی از کم بارشی طی سال‌های اخیر موجب شده که تالاب میقان در زمره ۱۸۷ کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگردها در کشور قرار گیرد و باعث شود تا آب و هوای شهر اراک و شهرهای مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلایندگی ناشی از گرد و غبار تالاب شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هوای کلان‌شهر اراک در سال گذشته ۱۳۷ روز در وضعیت ناسالم قرار داشت که ۱۰۰ روز آن مربوط ریزگردها و گرد و خاک از کویرهای مرکزی بود.

یوسفی با بیان اینکه از ابتدای امسال هم ۲۳ روز ناسالم در اراک به ثبت رسیده است، ادامه داد: تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردی با چالش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه نیز همراه است.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار به پروژه تثبیت خاک و جلوگیری از حرکت ریزگردها به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختصاص یافته است.

خشکسالی‌های ناشی از کم بارشی طی سال‌های اخیر موجب شده که تالاب میقان در زمره ۱۸۷ کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگردها در کشور قرار گیرد و باعث شود تا آب و هوای شهر اراک و شهرهای مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلایندگی ناشی از گرد و غبار تالاب شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی و کنترل بحران‌های آتش سوزی، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و همچنین مقابله با طغیان پشه در تالاب میقان اختصاص یافته است.

یوسفی ادامه داد: همچنین مبلغ ۲۵ میلیارد تومان نیز برای خرید تراکسور و ایستگاه‌های سنجش گردوغبار در نظر گرفته شده است که امید می‌رود تا پایان دولت سیزدهم به استان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه باید نسبت به بحران‌های زیست‌محیطی تالاب باید نگاه ویژه‌ای داشت، گفت: در طرح مدیریت زیست بومی تالاب میقان اراک توجه به بحران‌ها مدنظر قرار گرفته و برای روش‌های مقابله با بحران‌ها و اعتبارات اجرایی این طرح راهکارهایی تدوین شده است، با توجه به تدوین جزئیات برنامه، مسئولیت هر دستگاه مشخص است، اما باید به روند اجرای آن‌ها توجه شود.

نظر شما