شناسهٔ خبر: 67800913 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشکیل پرونده قضایی برای ۲۱نفر ازعاملان آتش سوزی جنگل های کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی ها در سطح جنگل ها و مراتع استان در سال جاری به ویژه ظرف یک ماه گذشته شناسایی و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،سعید جاوید بخت روز سه شنبه در نشست برخی اعضای ستاد مدیریت بحران کهگیلویه وبویراحمد با امام جمعه یاسوج افزود: پرونده قضایی برای این افراد تشکیل شده و برای برخورد قانونی به مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده اند.

وی بیان کرد: برخی از این افراد به صورت عمدی به علت اختلافات محلی اقدام به روشن کردن آتش کرده اند اما دلیل اصلی آتش سوزی های عرصه های طبیعی امسال بیشتر ناشی از سوزاندن پسماند مزارع کشاورزی و کشیدن آتش به مراتع بوده است.

جاوید بخت با اشاره به اینکه انجام اقدام هایی که منجر به آتش سوزی در جنگل و مراتع شود جرم است و با افراد خاطی برخورد می شود از شهروندان ساکن در مناطق نزدیک جنگل های استان خواست در صورت داشتن اطلاعاتی در خصوص عوامل آتش سوزی ها مراتب را به مسئولان منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: به علت بارش های امسال و پوشش گیاهی غنی شمار آتش سوزی های امسال در جنگل ها و مراتع استان زیاد بوده است.

تشکیل پرونده قضایی برای ۲۱نفر ازعاملان آتش سوزی جنگل های کهگیلویه وبویراحمد

جاویدبخت خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد امسال کوشید تا با انجام اقدام هایی مانند سازماندهی و تجهیز نیروها،تشکیل گروه های کشیک و تیم های واکنش سریع خسارت های آتش سوزی ها را کاهش دهد اما توپوگرافی خاص، موقعیت کوهستانی و سختگذر که گاهی هشت ساعت پیاده روی تا رسیدن به خط آتش وجود دارد، عملیات اطفای حریق در استان را با مشکل روبرو می کند.

جاویدبخت گفت: ۶۶۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی بحرانی از سوی کارشناسان در جنگل های استان شناسایی شده اما برای پیشگیری و کار اطفای حریق با کمبود منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی اندک اعتبارات استانی و ملی نمی تواند پاسخگوی نیازها برای آتش سوزی های جنگل ها و مراتع استان باشد تاکید کرد: انتظار می رود که در شورای برنامه ریزی برای تجهیز نیروها و ماشین آلات، بکار گیری نیروی انسانی در امر دیدبانی و اطفای حریق، مجوز و منابع مالی بیشتری پیش بینی شود.

سختی های مهار آتش در جنگل های کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طی ۷۲ ساعت گذشته تاکنون چهار فقره آتش سوزی در شهرستان باشت در این استان به وقوع پیوست، تاکید کرد: بخاطر شرایط توپوگرافی منطقه عملیات اطفای حریق نیز با مشکلاتی روبرو بود، از جمله اینکه در یکی از این آتش سوزی ها بیش از ۶ ساعت پیاده روی انجام شد تا نیروها به خط آتش رسیدند.

علیرضا نیکروز با اعلام اینکه علت بخش عمده ای از آتش سوزی های استان انسانی است افزود:بعضی موارد آتش سوزی های امسال سهوی، مواردی عمدی و برخی نیز بر اثر آتش زدن بقایای مزارع رخ داد.

وی تصریح کرد: شناسایی و برخورد قضایی با عاملان آتش سوزی های جنگل ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد به صورت جدی در دستور کار دستگاه امنیتی و قضایی قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر اینکه این اداره نقش هماهنگی بین ادارات را برای مقابله با آتش سوزی ها دارد گفت: اعتبارات بخش مقابله با آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان اندک است و باید افزایش یابد.

وی همچنین بر اهمیت ترویج و فرهنگ سازی حفاظت از طبیعت و پیشگیری از آتش سوزی از طریق صداو سیما و رسانه ها، تریبون نماز جمعه تاکید کرد.

کمبود محیط بان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد در این نشست نیز با اشاره به اینکه تعداد ۱۴ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان است اعلام کرد: این اداره با کمبود نیروی محیط بان به ویژه هنگام اطفای حریق در این مناطق مواجه است.

اسلام جاودان خرد تاکید کرد:در اقدامی کم سابقه امسال در آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز در کهگیلویه وبویراحمد از ۲ فروند بالگرد و یک هواپیمای آب پاش استفاده شد.

وی همچنین بر لزوم استقرار بالگرد در استان، اهمیت فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و طبیعت و برخورد قاطع با عاملان آتش سوزی ها تاکید کرد.

تلاش ستودنی نیروهای فعال در اطفای حریق

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه مرکز استان نیز با اشاره به اینکه جنگل های این بخش از زاگرس سرمایه خدادادی و میراث آیندگان است، از فعالیت همه متولیان و نیروهای مردمی در اطفای حریق عرصه ها قدردانی کرد.

آیت الله سید نصیرحسینی تاکید کرد:ضرورت دارد تا برنامه ریزی و سازماندهی بهتر و بیشتری برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع کهگیلویه وبویراحمد صورت گیرد.

وی همچنین صدور مجوز و تامین اعتبار برای بکارگیری نیروهای فصلی با هدف دیدبانی و اطفای حریق در عرصه های طبیعی استان را ضروری دانست.

وی همچنین بر لزوم ایجاد آتش بر و جاده دسترسی به مناطق بحرانی تاکید کرد و افزود: شناسایی و برخورد قاطع با عاملان آتش سوزی ها و ترک فعل مسئولان امری ضرورت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی از جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد هم خواست تا بهره برداران را برای احیای باغ هایی که امسال از آتش سوزی ها دچار خسارت شده اند را حمایت کند.

نظر شما