شناسهٔ خبر: 67807503 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی استان خبر داد

تشکیل ۲۱ پرونده قضایی عاملان آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی‌ها در سطح جنگل‌ها و مراتع استان در سال جاری به ویژه ظرف یک ماه گذشته شناسایی و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

سعید جاویدبخت در نشست برخی اعضای ستاد مدیریت بحران کهگیلویه وبویراحمد با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج افزود: پرونده قضایی برای این افراد تشکیل شده و برای برخورد قانونی به مراجع قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده‌اند.

وی اظهارکرد: برخی از این افراد به صورت عمدی به علت اختلافات محلی اقدام به روشن کردن آتش کرده اند اما دلیل اصلی آتش سوزی های عرصه های طبیعی امسال بیشتر ناشی از سوزاندن پسماند مزارع کشاورزی و سرایت آتش به مراتع بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه انجام اقدام هایی که منجر به آتش سوزی در جنگل و مراتع شود جرم است و با افراد خاطی برخورد می شود، خاطرنشان کرد: شهروندان ساکن در مناطق نزدیک جنگل های استان در صورت داشتن اطلاعاتی در خصوص عوامل آتش سوزی ها مراتب را به مسئولان منابع طبیعی اطلاع رسانی کنند.

جاویدبخت تصریح کرد: به علت بارش های امسال و پوشش گیاهی غنی شمار آتش سوزی های امسال در جنگل ها و مراتع استان زیاد بوده است.

وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد امسال کوشید تا با انجام اقدام هایی مانند سازماندهی و تجهیز نیروها، تشکیل گروه های کشیک و تیم های واکنش سریع خسارت های آتش سوزی ها را کاهش دهد اما توپوگرافی خاص، موقعیت کوهستانی و سختگذر که گاهی هشت ساعت پیاده روی تا رسیدن به خط آتش وجود دارد، عملیات اطفای حریق در استان را با مشکل روبرو می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۶۶۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی بحرانی از سوی کارشناسان در جنگل های استان شناسایی شده اما برای پیشگیری و کار اطفای حریق با کمبود منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی اندک اعتبارات استانی و ملی نمی تواند پاسخگوی نیازها برای آتش سوزی های جنگل ها و مراتع استان باشد، بیان کرد: انتظار می رود که در شورای برنامه ریزی برای تجهیز نیروها و ماشین آلات، بکار گیری نیروی انسانی در امر دیدبانی و اطفای حریق، مجوز و منابع مالی بیشتری پیش بینی شود.

اعتبارات اندک مقابله با آتش سوزی ها

علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طی ۷۲ ساعت گذشته تاکنون چهار فقره آتش سوزی در شهرستان باشت در این استان به وقوع پیوست، تاکید کرد: بخاطر شرایط توپوگرافی منطقه عملیات اطفای حریق نیز با مشکلاتی روبرو بود، از جمله اینکه در یکی از این آتش سوزی ها بیش از ۶ ساعت پیاده روی انجام شد تا نیروها به خط آتش رسیدند.

وی با بیان اینکه علت بخش عمده ای از آتش سوزی های استان عامل انسانی است، افزود: بعضی موارد آتش سوزی های امسال سهوی، مواردی عمدی و برخی نیز بر اثر آتش زدن بقایا و پسماند مزارع رخ داده است.

نیکروز اظهارکرد: شناسایی و برخورد قضایی با عاملان آتش سوزی های جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد به صورت جدی در دستور کار دستگاه امنیتی و قضایی قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه این اداره نقش هماهنگی بین ادارات را برای مقابله با آتش سوزی ها دارد، تصریح کرد: اعتبارات بخش مقابله با آتش سوزی های عرصه های طبیعی استان اندک است و باید افزایش یابد.

نیکروز همچنین بر اهمیت ترویج و فرهنگ سازی حفاظت از طبیعت و پیشگیری از آتش سوزی از طریق صداو سیما و رسانه ها، تریبون نماز جمعه تاکید کرد.

کمبود محیط‌بان داریم

اسلام جاودان خرد، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به اینکه تعداد ۱۴ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان است، گفت: این اداره با کمبود نیروی محیط‌بان به ویژه هنگام اطفای حریق در این مناطق مواجه است.

وی افزود: در اقدامی کم سابقه امسال در آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز در کهگیلویه و بویراحمد از ۲ فروند بالگرد و یک هواپیمای آب پاش استفاده شد.

وی اظهارکرد: استقرار بالگرد در استان لازم است و فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و طبیعت و برخورد قاطع با عاملان آتش سوزی ها اهمیت دارد.

برخورد قاطع با عاملان آتش‌سوزی‌ها و ترک فعل مسئولان

آیت الله سید نصیرحسینی، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج نیز با اشاره به اینکه جنگل های این بخش از زاگرس سرمایه خدادادی و میراث آیندگان است، از فعالیت همه متولیان و نیروهای مردمی در اطفای حریق عرصه ها قدردانی کرد.

وی افزود: ضرورت دارد تا برنامه ریزی و سازماندهی بهتر و بیشتری برای اطفای حریق در جنگل ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گیرد.

حسینی همچنین صدور مجوز و تامین اعتبار برای بکارگیری نیروهای فصلی با هدف دیدبانی و اطفای حریق در عرصه های طبیعی استان را ضروری عنوان و اظهارکرد: ایجاد آتش بر و جاده دسترسی به مناطق بحرانی ضرورت دارد و شناسایی و برخورد قاطع با عاملان آتش سوزی ها و ترک فعل مسئولان امری ضرورت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد از جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم خواست تا بهره برداران را برای احیای باغ هایی که امسال از آتش سوزی ها دچار خسارت شده اند را حمایت کند.

انتهای پیام

نظر شما