شناسهٔ خبر: 67794172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۶۲ هزار لیتر پلاسما پارسال در کشور تولید شد

خرم آباد - ایرنا - مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: پارسال ۲۶۲ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شد و برآورد امسال نیز تولید ۳۵۰ هزار لیتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا مصطفی جمالی روز سه شنبه در آیین افتتاح بزرگترین مرکز جامع خون گیری غرب کشور در لرستان اظهار کرد: تولید پلاسما طی سالیان گذشته ۱۸۰ هزار لیتر بود که اکنون به عملکردی تقریبا ۲ برابری در این زمینه دست یافته ایم.

وی اضافه کرد: پلاسمای خون برای کشور بسیار ارزشمند بوده و در پالایشگاه به داروهای بسیار مهم مشتق از آن برای بیماران هموفیلی همچون آلبومین و آی بی آی تبدیل می شود.

جمالی یادآور شد: ارسال پلاسما به خارج از کشور نوعی خام فروشی محسوب می شود بنابراین با پیگیری های صورت گرفته بنا بود پالایشگاهی توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شود اما هنوز انجام نشده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار لیتر در دستور کار قرار گرفت همچنین پالایشگاه دیگری نیز با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار لیتر در حال انجام است که امیدواریم با فعالیت آن ها طی سال های آینده خام فروشی حذف و ارزش افزوده پلاسما نیز متعلق به کشور شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور همچنین گفت: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر در کشور اهدای خون داشتند و امسال نیز تاکنون حدود ۱۵ درصد افزایش اهدا داشته ایم.

جمالی با اشاره به افزایش حدود ۲۵ درصدی اهدای خون در کشور طی ۲ سال و نیم اخیر تصریح کرد: ایران از نظر سازمان بهداشت جهانی جزو کشورهای مرجع در منطقه محسوب می شود و از سال گذشته کشور برتر در زمینه اهدای خون بوده است.

وی با بیان اینکه بانوان لرستان رتبه نخست اهدای خون کشور را دارا هستند تصریح کرد: روند اهدای خون در این استان طی ۲ سال اخیر افزایشی تقریبا ۲ برابری داشته و به عنوان معین سایر استان ها همچون سیستان و بلوچستان فعالیت کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین طی ۲ سال اخیر تمامی شهرستان های لرستان صاحب پایگاه انتقال خون شده اند که اتفاق کم نظیری است و نشان می دهد مردم این استان با حضور خود و پیشگام بودن در امر اهدای خون باعث شده اند توسعه مراکز در دستور کار قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت های استاندار لرستان در این زمینه بیان کرد: ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز این مرکز توسط استانداری لرستان تامین و تمامی استانداردهای لازم انتقال خون در احداث آن رعایت شده است.

به گزارش ایرنا پروژه بازسازی شده پایگاه اهدای خون شهید رستمی مقدم به عنوان بزرگترین مرکز جامع خون گیری غرب کشور، با هزینه ۶۰ میلیارد ریال و ۲۰ تخت فعال در ۲ نوبت کاری صبح و عصر و همچنین روزهای تعطیل پذیرای مردم نوع دوست استان است.

نظر شما