شناسهٔ خبر: 67800861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۴۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

شهرکرد_ ایرنا_ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سه سال اخیر ۴۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و صنایع خُرد در استان پرداخت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد کاظم منزوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با شناخت ظرفیت‌ها و پیگیری و هماهنگی مسائل اقتصادی در سه سال اخیر و نگاه صحیح به اولویت‌ها و مزیت‌های استان در قالب یک تیم اقتصادی در کنار بخش خصوصی توانست اتفاق‌های مهمی را رقم بزند.

وی افزود: تلاش برای بهبود شاخص‌های کسب‌وکار و باز شدن گره‌های ذهنی در این فضا با همراهی تشکل‌های بخش خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، خانه صنعت و معدن و سایر تشکل‌ها باعث بهبود این شاخص، افزایش اعتماد و عزت‌نفس تولیدکنندگان در ورود به بازارهای جهانی و حضور سفرا و رایزنان اقتصادی و ارتباط بسیار خوب با بخش‌های مختلف مورد علاقه بازرگانان شده است.

منزوی تصریح کرد: مقررات مزاحم و مخل و یا خلأ و نقص و تعارض قوانین موضوعی است که همواره سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند که ضرورت پیگیری و حمایت از سوی هیات مقررات‌زدایی اجتناب‌ناپذیر کرده است و به‌همین منظور پیگیری کار از ابتدای دولت سیزدهم در دستورکار قرار گرفت.

وی یادآور شد: مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در سه سال اخیر پس از همکاری با مقررات‌زدایی رخ داد شامل اصلاح ضابطه ۷۸۲ برای حرائم آبراهه‌ها و اصلاح ضوابط واگذاری زمین به طرح‌های گردشگری و رفع محدودیت‌های مربوط به زمین‌های شیب‌دار بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در حوزه علم و فناوری با تکمیل و تجهیز ساختمان این طرح و واگذاری زمین‌های پیش‌بینی شده در سایت برای اجرای طرح‌های پیشران همچون احداث اتاق تمیز، ایجاد فضای تجاری‌سازی در حوزه زیست‌فناوری، ایجاد مرکز هوش مصنوعی و گلخانه‌های هوشمند و خرید پنج هکتار زمین در شهرک صنعتی شهرکرد به‌منظور واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان تحول بزرگی در زیست‌بوم فناوری استان اتفاق افتاد.

وی گفت: در سال گذشته ۲۲ شرکت وارد این فضا شدند، ۱۵ شرکت با درجه فناوری رسیدند و ۱۸ شرکت با حضور در مراکز رشد کار خود را شروع کردند.

منزوی تاکید کرد: خوشبختانه مجوز پارک علم و فناوری سلامت به‌تازگی از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی گرفته شده و چند مرکز نوآوری کار خود را در چهارمحال و بختیاری با حمایت دانشگاه‌های معتبر استان آغاز شد کرده‌اند.

وی افزود: تحول در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی با صدور مجوز تسهیل و نهضت ایجاد ۱۰۰ اردوگاه گردشگری و اقامتگاه بوم‌گردی آغاز شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سه سال گذشته ۵۰۰ طرح خُرد صنایع‌دستی در استان مورد حمایت تسهیلاتی قرار گرفت و با احداث ۲۵ بازارچه موقت و دائم تلاش وسیعی برای فرایند بازاریابی و فروش صنایع‌دستی استان انجام شد.

وی یادآور شد: امیدواریم در هفته دولت سال‌جاری بتوانیم هدیه‌های خوبی مانند افتتاح فاز نخست مجتمع گردشگری الماس چغاخور و تعدادی اقامتگاه بوم‌گردی تقدیم مردم چهارمحال و بختیاری شود.

منزوی اظهار داشت: رشد چشمگیر صادرات کالا و خدمات از چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر با عبور از هدف‌گذاری ۹۰ درصد در سال اتفاق مهمی بود که افتاد و در کنار آن واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تحرک مناسبی به اقتصاد کشاورزی و صنعت استان داد، به‌طوری که در سال قبل شاهد تراز مثبت ۸۰ درصدی تجاری چهارمحال و بختیاری بودیم.

وی گفت: با مصوبه‌های سفر رییس‌جمهور شهید به چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های تولیدی پرداخت و در ۱۲ موضوع با هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری مهم تفاهم‌نامه و افزون‌بر یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار زیرساختی برای حوزه‌های زیرساختی صنعت استان مصوب و منعقد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: استقرار و افتتاح خط تولید جدید تنها تولید کننده پارچه‌ چادرمشکی از سالانه ۱۰ به ۲۶ میلیون مترمربع ظرفیت از دستاوردهای خاطره‌انگیز و مهم این سفر است.

وی افزود: در دولت سیزدهم برای نخستین بار به مزیت‌های چهارمحال و بختیاری از جمله تولید فرآورده‌های بادام و آبزیان در قالب توسعه زنجیره‌های ارزش نگاه جدیدی شد.

منزوی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری نخستین استان در کشور است که طرح زنجیره ارزش بادام در کارگروه ملی تصویب شد و در این مدت تلاش زیادی برای تکمیل حلقه‌های زنجیره‌های ارزش بادام شده است.

وی یادآور شد: به‌طوری که تعداد زیادی نیز مزرعه‌های بادام سامان‌دهی، ایستگاه تحقیقات بادام ایجاد و طرح‌های اصلاح و توسعه بادام با تحقیق بر روی ۶۴ نوع بادام آغاز شد تا معرفی چهار رقم بادام پربازده و مقاوم انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: آغاز صادرات خاویار طلایی و ماهی قزل‌آلا از چهارمحال و بختیاری جزو موارد مهم مورد توجه در زنجیره‌های ارزش استان به‌شمار می‌رود.

وی گفت: در بُعد تامین مالی تولید، درخشان‌ترین سال‌های اقتصادی را پشت سر گذاشتیم و گروه‌های هدف متنوعی با کمک شبکه بانکی حمایت شد، به‌طوری که تنها در سال قبل ۴۶۸ سرباز مهارت‌دیده، ۱۵ هزار و ۳۴۷ نفر در قالب طرح جوانی جمعیت، ۵۶۳ طرح و واحد از طریق صندوق توسعه ملی، ۲۲ هزار و ۴۰۲ متقاضی مسکن، ۱۱۳ زندانی زیرپوشش، ۱۳ واحد تولیدی برای احیا و ۲ هزار طرح سرمایه‌گذاری در قالب تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی موفق به دریافت ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات شدند.

منزوی تاکید کرد: در این دوره فعالیت طرح‌های پیشران صنعت مهمی در چهارمحال و بختیاری تعریف شد و اکنون ۵۵۶ طرح صنعتی دارای بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی آماده دریافت تسهیلات برای تکمیل هستند و ۱۲۶ معدن فعال هم با تولید هفت نوع ماده معدنی در استان فعالیت دارد.

وی افزود: در ۲ سال اخیر ۲۲ معدن در شرایط احیا قرار گرفت و هم‌اکنون فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با فعالیت مؤثر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق اصناف استان صدور بیش از ۳۸۰ کارت بازرگانی و ۵۷ هزار فقره پروانه کسب سرمایه بزرگی در استان شکل گرفت و در کنار این فعالیت‌ها زیرساخت‌های جدیدی به شهرک‌های صنعتی اضافه شد.

وی یادآور شد: در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری سیاست‌های مهم و اثرگذاری از جمله انتقال آب کشاورزی در حوزه اشتغال و معیشت مردم پایه‌گذاری و انجام شد و ادامه کار در سطح ۱۳ هزار هکتار در حال انجام است.

منزوی اظهار داشت: طراحی، ایجاد و تکمیل ۲۳ طرح تأمین آب زمین‌های کشاورزی در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری با سطح چهار هزار و ۶۰۰ هکتار با هدف ارتقای معیشت کشاورزان انجام شد و ۱۷ طرح دیگر امسال و سال‌های بعد انجام می‌شود.

وی گفت: امسال هشت طرح آب‌رسانی با مشارکت مردم اجرا شد و با اجرای طرح‌های الگوی کشت و جهش تولید در دیم‌زارها، تامین ۹۰ دستگاه ماشین‌آلات ویژه کشت، صدور مجوز راه‌اندازی ۷۵۰ هکتار گلخانه، یک‌هزار و ۷۰۰ هکتار مجتمع دامپروری و پرورش اسب شرایط استقرار مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری در ۴۳ شهر چهارمحال و بختیاری فراهم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم‌اکنون هفت مجتمع گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری، ۱۴ مجتمع گلخانه‌ای در حال گرفتن مجوز، پنج مجتمع دامپروری در حال تکمیل زیرساخت ساخت و ۴۳ مجتمع دامپروری دیگر در حال گرفتن مجوز استقرار است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود مجوز استقرار ۱۳ مجتمع دامپروری و گلخانه‌ای دیگر در چهارمحال و بختیاری تا پایان سال دریافت شود.

منزوی تصریح کرد: حضور هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای مجتمع‌های دامپروری مهم و چشمگیر بوده است.

وی یادآور شد: در سه سال اخیر ۴۵۰ پلاک زمین به وسعت ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار رفع تداخل شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این مدت ۵۴ هزار و ۶۹۹ فرصت شغلی در چهارمحال و بختیاری ایجاد شد و نرخ بیکاری استان به هشت درصد کاهش پیدا کرد.

وی گفت: امسال ایجاد ۱۲ هزار و ۹۵۱ فرصت شغلی در چهارمحال و بختیاری تعهد شده است که سعی می‌شود ۲۵ درصد این تعهد از بین دانش‌آموختگان دانشگاهی محقق شود.

منزوی تاکید کرد: در سه سال اخیر یک‌هزار مصوبه در ۴۴ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری مصوب و ۶۲ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شد که مشخصات ۲۲ فرصت آن در سازمان سرمایه‌گذاری بارگذاری شده است.

وی افزود: چهارمحال و بختیاری در سه سال اخیر رتبه سوم اطلس سرمایه‌گذاری کشور را کسب کرد که براساس آن ۱۷۶ لایه اطلاعاتی سرمایه‌گذاری بارگذاری شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در این مدت کاهش زمان صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری انجام و از ۸۰ هزار درخواست ارائه شده به درگاه ملی مجوزها ۵۰ هزار مجوز اقتصادی صادر شد.

وی یادآور شد: در سه سال اخیر ۸۹ واحد تولیدی صنعتی چهارمحال و بختیاری با سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی یک‌هزار و ۷۲۸ نفر به چرخه تولید بازگشت.

منزوی اظهار داشت: در این مدت ۵۷۲ فقره تسهیلات برابر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل قانون اشتغال پایدار روستایی به ۲ هزار و ۲۰۰ متقاضی پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما