شناسهٔ خبر: 67796594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور :

در سال گذشته ۲۶۲هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شد

ابراهیم شریفی

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: پارسال ۲۶۲ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید شد و برآورد امسال نیز تولید ۳۵۰ هزار لیتر تا پایان سال است‌.

صاحب‌خبر -

مصطفی جمالی امروز در آیین افتتاح بزرگترین مرکز جامع اهدای خون گیری غرب کشور در لرستان اظهار کرد: سال گذشته ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر در کشور اهدای خون داشتند و امسال نیز تاکنون حدود ۱۵ درصد افزایش اهدا داشته‌ایم.

وی افزود: طی ۲ سال و نیم اخیر حدود ۲۵ درصد افزایش اهدای خون داشته‌ایم که معادل ۵۰ سال افزایش در زمینه اهدا بود و کشور ایران از نظر سازمان بهداشت جهانی در منطقه جزو کشورهای مرجع محسوب می‌شود همچنین از سال گذشته کشور برتر منطقه در زمینه اهدای خون بوده است.

جمالی در خصوص میزان ارسال پلاسمای کشور به خارج عنوان کرد: تولید پلاسما در سالیان گذشته ۱۸۰ هزار لیتر بود که پارسال موفق شدیم ۲۶۲ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید کنیم و برآورد امسال نیز تولید ۳۵۰ هزار لیتر تا پایان سال است.

وی اضافه کرد: تولید پلاسما برای کشور بسیار ارزشمند بوده و در پالایشگاه به داروهای بسیار مهم مشتق از پلاسما برای بیماران هموفیلی تبدیل می‌شود.

جمالی گفت: رفتن پلاسما به خارج از کشور نوعی خام فروشی محسوب می‌شود و با پیگیری‌های صورت گرفته بنا بود پالایشگاهی توسط بخش خصوصی در کشور ایجاد شود که هنوز انجام نشده و طی  سال اخیر ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار لیتر در دستور کار قرار گرفته و پالایشگاه دیگری نیز با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار لیتر در دستور کار قرار داردکه امیدواریم در سالیان آینده خام فروروشی از بین رفته و ارزش افزوده پلاسما نیز متعلق به کشور باشد.

وی با بیان اینکه بانوان لرستان رتبه نخست اهدای خون کشور را دارا هستند، تصریح کرد: روند اهدای خون در این استان طی ۲ سال اخیر افزایشی تقریبا ۲ برابری داشته است و این استان به عنوان معین کمبودهایی که در سایر استان‌ها همچون سیستان و بلوچستان وجود داشته است را برطرف می‌کند.

جمالی عنوان کرد: همچنین طی ۲ سال اخیر تمامی شهرستان‌های لرستان صاحب پایگاه انتقال خون شده‌اند که اتفاق کم نظیری است و نشان می‌دهد که مردم این استان با حضور خود و پیشگام بودن در امر اهدای خون باعث شده‌اند که توسعه مراکز در دستور کار قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار لرستان در این زمینه بیان کرد: ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز این مرکز توسط استانداری لرستان تامین شده و تمامی استانداردهای لازم انتقال خون در احداث آن رعایت شده است.

انتهای پیام

نظر شما