شناسهٔ خبر: 67791560 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

آیا قهوه بدون کافئین بی‌خطر است؟

متیلن کلرید یک مایع بی‌رنگ است که کاربردهای صنعتی متنوعی دارد. سازمان غذاوداروی آمریکا (FDA) استفاده از آن را در تولید برخی مواد غذایی، از جمله قهوه‌ی بدون کافئین، مجاز دانسته است.

صاحب‌خبر -

قهوه‌ بدون کافئین، با میزان کافئین بسیار کم، اغلب به عنوان جایگزینی سالم‌تر برای قهوه‌ی معمولی معرفی می‌شود. با این حال، در ماه‌های اخیر، نگرانی‌هایی در مورد یک ماده شیمیایی به نام متیلن کلرید که برای تولید این نوع قهوه استفاده می‌شود، مطرح شده است. برخی این ماده را خطرناک می‌دانند.

به گزارش عصر ترکیه به نقل از health، بحث پیرامون خطرات احتمالی سلامتی قهوه‌ی بدون کافئین از دسامبر ۲۰۲۳ آغاز شد، زمانی که گروه‌های حامی سلامت، از جمله صندوق دفاع از محیط زیست (EDF)، از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خواستند تا استفاده از متیلن کلرید را ممنوع کند. این ماده شیمیایی به طور گسترده در فرآیند تولید قهوه‌ی بدون کافئین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دادخواست آن‌ها آمده است که متیلن کلرید، همراه با سه ماده‌ی شیمیایی دیگر، با سرطان در انسان و حیوانات مرتبط است و بنابراین، استفاده از آن در مواد غذایی خطرناک است. در حال حاضر، FDA میزان متیلن کلرید در دانه‌های قهوه‌ی بدون کافئین را زیر ۱۰ قسمت در میلیون (ppm) مجاز می‌داند، اما در حال بررسی درخواست این گروه برای ممنوعیت کامل استفاده از این ماده افزودنی است.

علاوه بر این، در ماه آوریل، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) به دلیل خطرات آن برای سلامت کارگران، استفاده‌ی تجاری از متیلن کلرید را ممنوع کرد.

با وجود این نگرانی‌ها، کارشناسان معتقدند که نگرانی‌ها در مورد متیلن کلرید در قهوه‌ی بدون کافئین کمی اغراق‌آمیز است.
در ادامه، کارشناسان در مورد میزان مواجهه با متیلن کلرید و ایمنی مصرف قهوه‌ی بدون کافئین بحث خواهند کرد.

متیلن کلرید چیست؟

متیلن کلرید یک مایع بی‌رنگ است که کاربرد‌های صنعتی متنوعی دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از آن را در تولید برخی مواد غذایی، از جمله قهوه‌ی بدون کافئین، مجاز دانسته است.

دکتر تیلور والاس، متخصص علوم غذایی، توضیح می‌دهد که متیلن کلرید برای حذف کافئین از دانه‌های قهوه استفاده می‌شود. دانه‌های قهوه ابتدا در آب جوشانده شده و سپس با متیلن کلرید شسته می‌شوند تا کافئین از آن‌ها جدا شود. در مرحله‌ی بعد، دانه‌ها در دمای بالا خشک و برشته می‌شوند تا تقریباً تمام متیلن کلرید باقی‌مانده از بین برود.

آیا متیلن کلرید خطرناک است؟

متیلن کلرید با سرطان مرتبط است و به عنوان یک عامل سرطان‌زای احتمالی برای انسان شناخته می‌شود. قرار گرفتن در معرض این ماده در محیط کار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی، کبدی، و عصبی را افزایش دهد.

با این حال، کارشناسان معتقدند که میزان متیلن کلرید موجود در قهوه‌ی بدون کافئین بسیار کم است و خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا استاندارد‌های سختگیرانه‌ای برای میزان مجاز متیلن کلرید در مواد غذایی تعیین کرده است.

انتخاب یک فنجان قهوه‌ی ایمن و سالم

اگرچه متیلن کلرید می‌تواند خطرناک باشد، اما میزان بسیار کمی از آن در قهوه‌ی بدون کافئین وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف متوسط قهوه‌ی بدون کافئین با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط نیست.

با این حال، اگر نگران هستید، می‌توانید برند‌هایی از قهوه‌ی بدون کافئین را انتخاب کنید که از روش‌های دیگری برای حذف کافئین استفاده می‌کنند.

سخن آخر

میزان متیلن کلرید در قهوه‌ی بدون کافئین بسیار کم است و خطر جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا استاندارد‌های سختگیرانه‌ای برای میزان مجاز متیلن کلرید در مواد غذایی تعیین کرده است.

اگر نگران هستید، می‌توانید برند‌هایی از قهوه‌ی بدون کافئین را انتخاب کنید که از روش‌های دیگری برای حذف کافئین استفاده می‌کنند.

نظر شما