شناسهٔ خبر: 67788087 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هوش مصنوعی خلاقیت را افزایش و تنوع جمعی محتوا را کاهش می‌دهد

روزنامه جوان

طبق این پژوهش، هوش مصنوعی نگارش داستان‌ها را حرفه‌ای می‌کند، به طوری که آن‌ها لذت‌بخش‌تر، دارای پیچش‌های داستانی بیشتر، نوشتار بهتر و جذابیت می‌شوند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به گزارش کانال «زاویه» به نقل از وبگاه خبری تک‌اکسپلور، مطالعه اخیر منتشر شده در مجله «Science Advances»، نشان می‌دهد هوش مصنوعی با افزایش نوآوری ایده‌های داستانی و بهبود کاربردی داستان‌ها، خلاقیت را تقویت می‌کند. این مقاله با عنوان «هوش مصنوعی مولد خلاقیت فردی را افزایش، اما تنوع جمعی محتوای نو را کاهش می‌دهد.» 
طبق این پژوهش، هوش مصنوعی نگارش داستان‌ها را حرفه‌ای می‌کند، به طوری که آن‌ها لذت‌بخش‌تر، دارای پیچش‌های داستانی بیشتر، نوشتار بهتر و جذابیت می‌شوند. 
در این مطالعه از ۳۰۰ شرکت‌کننده خواسته شد یک داستان کوتاه هشت‌جمله‌ای برای یک مخاطب جوان بنویسند. محققان دریافتند که هوش مصنوعی باعث می‌شود افراد دارای خلاقیت کمتر، آثاری تا ۶/۲۶ درصد بهتر و ۲/۱۵ درصد کمتر خسته‌کننده بنویسند. با این حال، پژوهش نشان داد هوش مصنوعی نمی‌تواند کار نویسندگان خلاق‌تر را بهبود بخشد. 
این مطالعه همچنین هشدار می‌دهد، در حالی که هوش مصنوعی ممکن است خلاقیت فردی را افزایش دهد، می‌تواند منجر به کاهش نوآوری جمعی شود، زیرا داستان‌های تحت تأثیر هوش مصنوعی تنوع کمتر و شباهت بیشتری به یکدیگر دارند. 
محققان مدرسه کسب‌وکار اگزتر
 (Exeter Business School) و مؤسسه علم داده و هوش مصنوعی (Institute for Data Science and Artificial Intelligence) و همچنین دانشکده مدیریت یو‌سی‌ای (UCL School of Management)، شرکت‌کنندگان را به سه گروه تقسیم کردند:
گروه اول اجازه استفاده از هوش مصنوعی نداشت. 
گروه دوم می‌توانست از «ChatGPT» برای ارائه یک ایده شروع سه جمله‌ای استفاده کند. 
گروه سوم می‌توانست از بین پنج ایده تولید شده توسط هوش مصنوعی برای الهام گرفتن خود استفاده کند. 
محققان سپس ۶۰۰ نفر را برای ارزیابی داستان‌ها استخدام کردند تا نوآوری و کاربردی بودن آن‌ها را ارزیابی کنند. نتایج نشان داد نویسندگانی که بیشترین دسترسی به هوش مصنوعی را داشتند، بالاترین افزایش خلاقیت را تجربه کرده‌اند، به طوری که داستان‌های آن‌ها ۱/۸ درصد بیشتر نوآورانه و ۹ درصد بیشتر کاربردی بودند. 
نویسندگانی که از پنج ایده تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کردند همچنین امتیاز بالاتری در ویژگی‌های احساسی کسب کردند و داستان‌های بهتری نوشتند که لذت‌بخش‌تر، کمتر خسته‌کننده و خنده‌دارتر بودند. 
محققان در مرحله بعد با استفاده از یک آزمون استاندارد، خلاقیت ذاتی نویسندگان را ارزیابی کردند و دریافتند که نویسندگان خلاق‌تر کمترین بهره را از ایده‌های هوش مصنوعی برده‌اند. 
در مقابل، نویسندگان کمتر خلاق با استفاده از ابزار مذکور افزایش قابل توجهی در خلاقیت نشان دادند. به طوری که دسترسی به پنج ایده مبتنی بر هوش مصنوعی نوآوری را ۷/۱۰ درصد و کاربردی بودن را ۵/۱۱ درصد بهبود بخشید. همچنین داستان‌های آن‌ها تا ۶/۲۶ درصد بهتر نوشته شده، تا ۶/۲۲ درصد لذت‌بخش‌تر و تا ۲/۱۵ درصد کمتر خسته‌کننده ارزیابی شدند. 
این بهبود عملکرد، نویسندگان دارای امتیازات پایین را با نویسندگان برخوردار از امتیازات بالا برابر و خلاقیت را در میان نویسندگان کمتر و بیشتر خلاق همسان کرد. 
محققان همچنین در بخش دیگری از پژوهش خود از رابط برنامه‌نویسی کاربردی «OpenAI» برای محاسبه شباهت داستان‌ها استفاده و افزایش ۷/۱۰ درصد در شباهت بین داستان‌های مبتنی بر کمک هوش مصنوعی را مشاهده کردند. 
پروفسور اولیور هاوزر، استاد اقتصاد مدرسه کسب‌وکار اگزتر و معاون مؤسسه علم داده و هوش مصنوعی در این باره گفت: «این اولین گام در مطالعه پرسشی بنیادین در رفتار انسانی است: چگونه هوش مصنوعی مولد بر خلاقیت انسانی تأثیر می‌گذارد؟ نتایج ما بینشی درباره چگونگی افزایش خلاقیت با استفاده از هوش مصنوعی مولد ارائه می‌دهد و نابرابری و برتری بر اساس خلاقیت ذاتی نویسندگان را از بین می‌برد. 
آنیل دوشی، استادیار دانشکده مدیریت یو‌سی‌ای نیز افزود: «در حالی که این نتایج نشان‌دهنده افزایش خلاقیت فردی است، خطر از دست رفتن نوآوری جمعی را نیز در پی دارد. اگر صنعت نشر داستان‌های بیشتری با الهام از هوش مصنوعی تولید کند، یافته‌های ما نشان می‌دهد داستان‌ها در مجموع کمتر منحصر به فرد و مشابه‌تر خواهند شد.»

نظر شما