شناسهٔ خبر: 67781514 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تله‌گذاری دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان در ۱۴ نقطه برای پشه عامل تب دِنگی

سمنان - ایرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: کارشناسان این دانشگاه با تله‌گذاری در ۱۴ نقطه احتمالی، مستعد رشد و تکثیر پشه آئدس عامل بیماری تب دنگی، تاکنون هیچگونه اثری از تخم‌ریزی(لارو) و زیست این نوع حشره تاکنون مشاهده نکردند.

صاحب‌خبر -

سعید کساییان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکی از وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی حشره‌شناسی است، افزود: طبق بررسی‌ها، پشه و نوزاد این حشره عامل بیماری تب دنگی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه تا این لحظه صید نشده است.

وی ادامه داد: فرد مبتلا به بیماری تب دنگی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تا این لحظه گزارش نشد، اما به دلیل احتمال خطر شیوع از طریق استان‌های همسایه، کادر درمان در آماده‌باش است.

وی اضافه کرد: عدم صید پشه آئدس و مثبت نبودن موارد مشکوک هرچند خبر خوشبینانه‌ای است اما شهروندان باید کماکان خود مراقبتی را برای جلوگیری از گزش پشه و همچنین سرایت احتمالی این بیماری جدی بگیرند.

تله‌گذاری دانشگاه علوم‌ پزشکی سمنان در ۱۴ نقطه برای پشه عامل تب دِنگی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: استفاده از توری برای پنجره‌ها، پمادهای دورکننده حشرات به ویژه برای کودکان، شست و شوی سطل‌های زباله، حذف لاستیک‌های تلنبار شده از محل زندگی از جمله اقدام‌های خود مراقبتی برای جلوگیری از تکثیر پشه آئدس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، سرخه، دامغان، گرمسار و آرادان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

آشنایی با بیماری تب دنگ

تب دنگ(Dengue fever) یا تب استخوان‌شکن، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند. سالانه میلیون‌ها مورد از عفونت دنگ در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده است. کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز از ابتلا به این بیماری در امان نبوده‌اند.

از میان طغیان‌های اخیر تب دنگ یا دنگی در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد که مسافران به این کشورها باید در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

تخم پشه آندس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد. انتقال بیماری تب دنگ از طریق نیش پشه آئدس است که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری آغاز شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

علائم تب دنگ تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

نظر شما