شناسهٔ خبر: 67780679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد:

مهار کانون زیستی پشه آئدس در بیله سوار

کانون زیستی پشه آئدس ناقل بیماری تب دنگی در شهرستان بیله‌سوار شناسایی و با اقدامات مراقبتی مهار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین،دکتر مهران آسایشی با اشاره به انجام مراقبت‌های حشره‌شناسی در استان اردبیل به علت نزدیکی به مرز از سال ۱۳۹۵ تاکنون گفت: طی سال‌های گذشته پشه آئدس در استان اردبیل مشاهده و گزارش نشد ولی هفته گذشته یک محل مشخص به عنوان کانون زیستی این پشه در شهرستان بیله سوار شناسایی شده و محل مورد نظر با اجرای سم پاشی و برخی اقدامات مراقبتی و فنی تحت مهار قرار گرفت.
وی با بیان این که در سه هزار نمونه برداری انجام شده طی سال جاری برای شناسایی پشه آئدش در استان اردبیل موردی از وجود این موجود در شهرستان‌های استان گزارش نشده است، اظهار کرد: با توجه به شناسایی کانون زیستی این پشه در شهرستان بیله‌سوار، اقدامات کنترلی در همه شهرستان‌های استان تشدید شده است.
مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: علاوه بر شهرستان بیله‌سوار در سایر مناطق استان نیز محل‌های مشکوک و محتمل برای حضور و زیست پشه آئدس از جمله مانداب‌ها و آب‌های راکد شناسایی و سمپاشی شده و به صورت مرتب و مستمر نمونه‌برداری از پشه‌ها انجام می‌شود.
وی با اشاره به نبود فرد مبتلا و چرخه بیماری تب دنگی حاصل نیش پشه آئدس در استان اردبیل گفت: هم اینک همه مراکز درمانی و خانه‌ها و مراکز بهداشتی استان اردبیل نسبت به احتمال ابتلای شهروندان به بیماری تب دنگی حساس شده‌اند و موارد مشکوک با استفاده از کیت‌های آزمایش سریع تحت مراقبت قرار می‌گیرد.
دکتر آسایشی از انجام مراقبت‌های انسانی در مبادی ورودی و مرز‌های استان خبر داد و اضافه کرد: سیستم مراقبتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل پویاتر و فعال‌تر از گذشته در این زمینه اقدامات پیشگیرانه خود را انجام می‌دهد.
وی با بیان این که حضور پشه آئدس در شهرستان مرزی بیله‌سوار به معنای ابتلا به تب دنگی نیست، اظهار کرد: مراقبت، کنترل و اقدامات پیشگیرانه در این منطقه و شهر‌های همجوار آغاز شده و تنها در صورت زاد و ولد و حضور پشه آلوده، می‌تواند آلودگی ویروس بیماری تب دنگی را پس از گزش به انسان منتقل کند.
مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل افزود: پشه آئدس معمولاً در مناطق آلوده شروع به زاد و ولد با سرعت زیادی می‌کند و این امر اغلب در مانداب‌ها و مکان‌های جمع‌آوری و دفع آب آلوده اتفاق می‌افتد و انتظار می‌رود هموطنان مراقبت‌های لازم را با بهسازی محیط و رعایت اصول بهداشتی انجام دهند.
وی تاکید کرد: انتقال بیماری تب دنگی از انسان به انسان جز در موارد نادر امکانپذیر نیست و تنها از راه پشه ناقل، این بیماری به انسان اتفاق می‌افتد و دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اقدامات پیشگیرانه مراقبتی و پایش به موقع سعی دارد تا دغدغه مردم در این زمینه را بکاهد.

نظر شما