شناسهٔ خبر: 67781125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهترین راه مقابله با تب‌دنگی رعایت بهداشت فردی است + فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: رعایت بهداشت فردی و پرهیز از سفر به مناطق آلوده بهترین راه پیشگیری از تب‌دنگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دکتر محمد قربانی روز دوشنبه در نشست خبری از کشورهای حاشیه خلیج فارس، پاکستان و عراق به عنوان کانون این بیماری یاد کرد و افزود: تاکنون تنها یک مورد ابتلا به تب دنگی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شده که آن هم از بین زائران سرزمین وحی بوده‌ است.

وی با بیان اینکه تب دِنگی یک بیماری ویروسی و از پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، بیان کرد: علایم این بیماری تب، استخوان درد شدید، آب ریزش بینی و علائمی شبیه سرخک است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه افزود: تخم پشه با توجه به مقاومت بالایی که دارد در سفرهای داخلی و خارجی منتقل می‌شود و به محض انتقال، خود را با شرایط آب و هوایی جدید وفق داده و رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گسترش بیماری به رفتار بهداشتی مردم بستگی دارد، ادامه داد: از آنجا که کانون آن کشورهای همسایه هستند، لذا امکان فراگیری آن همچون کووید ۱۹ وجود دارد و شایسته است سفرهای خارجی خود را حساب شده، انجام دهند.

قربانی گفت: انتقال رایج این بیماری از طریق انسان به انسان نیست و از طریق گزش پشه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند تاکنون گزارشی از مشاهده پشه آئدس در منطقه تربت‌حیدریه منتشر نشده، در عین حال از آنجا که تخم‌گذاری آن در آب راکد وجود دارد و در این منطقه محله‌هایی بدون آسفالت وجود دارد و در پیش بودن فصل بارش پاییزی و زمستانی، دیگر مسوولان نیز باید به کمک این نهاد خدمات اجتماعی بیاند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه افزود: کانال فاضلاب و برخی مسیل‌های داخل شهر نیز زمینه‌ساز رشد و تکثیر این پشه و به دنبال آن انتقال بیماری هستند.

وی بیان کرد: زمان خاص گزیدگی در ساعات ابتدایی صبح و غروب که امکان گزش بیشتر است، شهروندان علاوه بر پوشش مناسب یا استراحت در فضای مجهز به پنجره با توری، از تردد بی‌مورد نیز امتناع ورزند.

قربانی افزود: این بیماری درمان یا واکسن اختصاصی ندارد و به محض مشاهده در مراکز جامع سلامت نمونه‌گیری انجام و طبق نظام ارجاع اقدام می‌شود.

به گزارش ایرنا، «تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما