شناسهٔ خبر: 67779966 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

جدال بر سر جانشینی «جو» / کناره‌گیری بایدن از انتخابات، به آشفتگی در اردوگاه دموکرات‌ها منجر شده است

بیل کلینتون و همسرش هیلاری حمایت خود از کاملا هریس برای جانشینی بایدن اعلام کرده اند اما باراک اوباما با بیان اینکه به روند انتخاب حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن اطمینان دارد از حمایت کامل از هریس خودداری کرد

صاحب‌خبر -

همزمان با اعلام حمایت رسمی جو بایدن از معاون خود برای جانشینی اش تنها چند ساعت پس از اعلام کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری2024 و در حالی که نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که کامالا هریس به برخی از کمک کنندگان مالی به کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها اعلام کرده که آماده تصدی نامزدی ریاست جمهوری حزب است اما شواهد از چند دستگی میان الاغ ها (الاغ نماد حزب دموکرات است) بر سر جانشینی بایدن حکایت دارد.

بایدن 81 ساله پس از کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی، حمایت خود از معاون خود برای نامزدی دموکرات‌ها را اعلام کرد. وی در پیامی تاکید کرد: امروز می‌خواهم حمایت کامل خود را از کاملاً هریس به عنوان نامزد حزب ما در سال جاری ارائه کنم. دموکرات‌ها - وقت آن است که دور هم جمع شویم و ترامپ را شکست دهیم. بیایید انجامش بدهیم.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که بایدن پس از کناره گیری از رقابتهای انتخاباتی آمریکا، تماسهای خود با مقامات و چهره‌های مختلف حزب برای جلب حمایت آنها از نامزدی هریس در انتخابات پیش رو را آغاز کرده است. او همچنین با شماری از اعضای کنگره، فرمانداران ایالتها و حامیان مالی حزب دموکرات به صورت تلفنی رایزنی کرده است. براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا که یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی بایدن بود گفته، هیچ فردی بهتر از هریس برای مقابله با ترامپ و هدایت آمریکا در مسیر درست وجود ندارد.  جارد پولیس فرماندار ایالت کلرادو نیز گفته، دیگران حق دارند برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، اما هریس آماده است تا این سمت را به عهده بگیرد. همچنین جان شاپیرو فرماندار ایالت پنسیلوانیا نیز ضمن حمایت از هریس گفته که هر کاری لازم باشد انجام خواهد داد تا او چهل و هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده شود.

حمایت کلینتون ها و موضع مبهم اوباما

در این بین موضع گیری برخی رهبران شاخص دموکرات در مورد جانشین بایدن قابل توجه بوده و منعکس کننده نوعی گیجی و اختلاف در این باره است. بطور نمونه در حالی که بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین و همسرش هیلاری حمایت خود از کاملا هریس برای جانشینی بایدن را اعلام کرده اما باراک اوباما با بیان اینکه به روند انتخاب حزب دموکرات برای جایگزینی بایدن اطمینان دارد، از حمایت کامل از هریس خودداری کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا البته هشدار داده و گفت: «در روزهای آینده با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو خواهیم شد.» او ادامه داد: «بایدن ناتو را احیا و جهان را بسیج کرد تا برابر حمله روسیه به اوکراین بایستد.»

 کلینتون اما شب گذشته در این باره در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: من از دوره فوق العاده خدمت بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا قدردانی می‌کنم. در ادامه این پیام آمده است: ما با افتخار از تصمیم بایدن برای حمایت از نامزدی هریس در انتخابات ریاست جمهوری آتی حمایت کرده و هر کاری که در توانمان باشد برای حمایت از وی انجام خواهیم داد.

چه کسی رقیب «ترامپ» خواهد بود؟

گفتنی است پس از کناره‌گیری «جو بایدن» تاکنون ۹ گزینه برای نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح شده، اما حمایت مقامات و اعضای ارشد دموکرات از معاون بایدن بیشتر شده است. به نوشته واشنگتن‌پست تا این لحظه ۳۰ سناتور از ۵۰ سناتور دموکراتِ مجلس سنا و ۱۳۷ نماینده از ۱۸۸ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان و ۲۳ فرماندار دموکرات نیز حمایت خود را از نامزدی کامالا هریس اعلام کردند.

همچنین گروه بانفوذ سیاه‌پوستان کنگره که متشکل از ۶۰ قانونگذار هستند نیز از نامزدی هریس حمایت کردند.

حدود ۴ هزار نماینده دموکرات در ماه‌های گذشته از نامزدی جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کردند؛ با کناره‌گیری بایدن این نمایندگان قرار است در مجمع یا کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که ۱۹ تا ۲۲ آگوست برگزار می‌شود، یک بار دیگر نامزد اصلی حزب دموکرات را اعلام کنند.

کامالا هریس برای تضمین نامزدی خود نیاز به حمایت حداقل ۱۹۸۶ نماینده (دلیگیت) دارد؛ بنابر گزارش نشریه «هیل» تاکنون همه نماینده‌های ایالت‌های تنسی، فلوریدا، نیوهمپشایر، لوئیزیانا، کارولینای شمالی و جنوبی حمایت خود را از نامزدی کامالا هریس اعلام کردند که مجموع آنها ۵۳۱ نماینده است.

با کناره‌گیری رسمی بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اکنون رهبران حزب دموکرات به دنبال یافتن بهترین جایگزین برای وی هستند تا در انتخابات چند ماه آینده با «دونالد ترامپ» نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت کند. بر این اساس، گرچه بایدن از کامالا هریس، معاون خود برای رقابت با دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر حمایت کرده است اما در نهایت مجمع حزب دموکرات باید گزینه نهایی را از میان افراد برجسته حزب انتخاب کنند.

اکنون ۹ گزینه اصلی برای جانشینی بایدن در انتخابات پیش رو وجود دارد که شامل موارد ذیل می‌شود:

کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری آمریکا

گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا

گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان

جاش شاپیرو، فرماندار پنسلیوانیا

جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی

وس مور، فرماندار مریلند

اندی بشیر، فرماندار کنتاکی

امی کلوبوچار، سناتور دموکرات

پیت بوتیجیگ، وزیر حمل و نقل

انتظار می‌رود رهبران حزب دموکرات در اولین فرصت ممکن جانشین بایدن را انتخاب کنند.

نظر شما