شناسهٔ خبر: 67777734 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

ساری- ایرنا- اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران در اطلاعیه با اشاره به افزایش دمای هوا، نسبت به آتش سوزی در جنگل های این خطه از شمال کشور هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "مدیریت بحران استانداری مازندران روز دوشنبه در اطلاعیه مهمی با اشاره به تداوم گرمای دمای هوا، نسبت به هرگونه آتش سوزی در جنگل هشدار داد.

کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند از روشن کردن آتش تا اطلاع بعدی جدا خودداری کنند.

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

همچنین مردم از رها کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش سوزی و از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع جدا خودداری کنید. از رها سازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌ کند.

از شهروندان تقاضا می‌شود با مشاهده آتش سوزی، مراتب را به ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها، محیط بانی ها، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، دهیاری‌ها اطلاع داده تا با بسیج امکانات و هماهنگی‌های لازم، عملیات اطفاء حریق در سریعترین زمان انجام شود. "

هشدار آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

نظر شما