شناسهٔ خبر: 67777019 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

کاملا هریس شگفتی ساز انتخابات 2025 آمریکا می شود؟

صاحب‌خبر -

با وجود کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اما تضمینی وجود ندارد که کامالا هریس به جای او نامزد حزب دموکرات شود.

به نوشته پولتیکو، بایدن که در برابر فشارهای شدید سیاسی تسلیم شده و از نامزدی دموکرات‌ها کناره‌گیری کرد، شاید طبیعی به نظر برسد که هریس (وارث سیاسی بایدن از سال ۲۰۲۰) ردای نامزدی حزب را به تن کرده و منابع انتخاباتی آن را در اختیار بگیرد و دموکرات‌ها را برای شکست دونالد ترامپ متحد کند.

با این حال طی ماه‌ها، حتی کسانی که اکنون خواهان کناره‌گیری بایدن هستند نیز مطمئن نیستند هریس شانس پیروز در انتخابات را داشته باشد. آن‌ها به مشکلاتی اشاره دارند که کارزار انتخاباتی هریس برای کسب نامزدی حزب دموکرات در رقابت‌های ۲۰۲۰ را به هم زده و باعث دوران معاون‌اولی نه چندان جالب او شد. کلیپ‌ها و میم‌های عجیب‌وغریب از او در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود. در حالی که برخی دموکرات‌ها فشار او برای حق سقط جنین را تشویق می‌کنند، جمهوری‌خواهان حملاتی مستقیم علیه عملکردش در بحران مرزهای جنوبی به راه انداخته‌اند.

با وجود انصراف بایدن، مقامات برجسته دموکرات و حامیان مالی همچنان در مورد منطق جایگزینی هریس تردید دارند. الکساندرا اوکاسیو کورتز، نماینده دموکرات و ترقی‌خواه کنگره که قویاً خواستار انصراف بایدن بوده، اواخر پنجشنبه‌شب یادآور شد که حزب کاملاً پشت هریس متحد نیست.

اوکاسیو کورتز گفت: «اگر فکر می‌کنید در میان افرادی که می‌خواهند جو بایدن برود و از معاون رئیس‌جمهور هریس حمایت کنند، اتفاق نظر وجود دارد، اشتباه می‌کنید. من در جمع‌ها هستم و می‌بینم که چه گفته می‌شود. بسیاری از آن‌ها علاقه‌ای به تنها انصراف رئیس‌جمهور ندارند؛ بلکه خواهان حذف کامل او و معاون‌اولش از نامزدی حزب دموکرات هستند».

قعر جدولی‌ها

دموکرات‌ها در تلاشند تا معادله‌ای اساسی را حل کنند: چه کسی بهترین شانس برای دور نگه داشتن ترامپ از کاخ سفید و به حداکثر رساندن موفقیت دموکرات‌ها در کنگره و سنا را به آن‌ها می‌دهد؟ در این پرسش، هریس لزوماً شانس بهتری نسبت به بایدن نخواهد داشت.

نظرسنجی‌های سراسری اخیر که هم بایدن و هم هریس را در برابر ترامپ آزمایش کردند، تفاوت کمی بین این دو دموکرات نشان می‌دهند. و برخی از دموکرات‌های بانفوذ نیز از بابت توانایی سیاسی هرس تردید دارند.

با این حال، مدافعان نامزدی هریس خاطرنشان می‌کنند که اگر نامزدی او برای حزب عملی شده و به صورت واقعی و جدی تلاش کند تا رأی‌دهندگان را به سمت خود بکشاند، محبوبیتش می‌تواند بهبود یابد. او همچنین وارث ده‌ها میلیون دلار بودجه مبارزات انتخاباتی بایدن-هریس خواهد شد.

هریس همچنین می‌تواند حمایت رأی‌دهندگان حیاتی از دموکرات‌ها را تقویت کند. نظرسنجی اخیری نشان می‌دهد که هریس در بین رأی‌دهندگان سیاه‌پوست از بایدن جلوتر بوده و همچنین سال‌ها بر ارتباط با رأی‌دهندگان جوان برای دولت و مبارزات انتخاباتی تمرکز داشته است.

هریس ۵۹ساله همچنین توانسته نگرانی دموکرات‌ها از بابت سن رهبر حزب را برطرف ساخته و تضاد شدیدی با نامزد ۷۸ساله حزب جمهوری‌خواه ایجاد کرد.

عملکرد ضعیف در سال ۲۰۲۰

در حالی که هریس صعودی سریع به عنوان دادستان منطقه سانفرانسیسکو، دادستان کل کالیفرنیا و سپس کسب کرسی سنای ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ را تجربه کرد، کارزار انتخاباتی درون‌حزبی او حتی پیش از شروع رأی‌گیری و با سقوط هریس در نظرسنجی‌های ایالتی، شکست خورد.

کارزار ۲۰۲۰ هریس در مرحله مناظره اولیه به اوج خود رسید. در آن مناظره، او بایدن را به خاطر روابط گذشته‌اش با نژادپرستان مورد انتقاد شدید قرار داد؛ ضربه‌ای حساب‌شده که توانست هریس را به بهترین موقعیت در نظرسنجی‌ها سوق دهد.

اما آن لحظه که نهایتاً باعث رنجش برخی از متحدان بایدن شد، انتقادات جدیدی علیه هریس برانگیخت و برخی از نقاط ضعفش را آشکار ساخت. هنگامی که از هریس در مورد موضعش در مورد اتوبوس‌های عمومی سؤال شد، پاسخ او مبهم بود و از نظر برخی ناظران، با دیدگاه‌های بایدن در مورد این موضوع فاصله زیادی نداشت. او تقلا می‌کرد تا ایدئولوژی و موضع منسجمی در مورد این مسائل ارائه دهد که بدترین آن‌ها دیدگاه ناقص و متناقض او در مورد مراقبت‌های بهداشتی دولتی بود.

تقلای علنی هریس مشکلات پشت‌صحنه مبارزات انتخاباتیش که را منعکس می‌کرد که فاقد استراتژی ثابت، زنجیره فرماندهی روشن و نامزدی بود که نمی‌توانست مشکلات را به موقع شناسایی کرده و آن‌ها را حل کند. با کاهش کمک‌های مالی و اخراج کارکنان ستاد، در ماه مارس و پیش از رأی‌گیری اولیه، هریس اعلام کرد که انصراف می‌دهد و از بایدن حمایت می‌کند.

این مسئله در ذهن بسیاری از رأی‌دهندگان و حامیان مالی باقی مانده است. در زمانه هرج‌و‌مرج، آن‌ها به دنبال قطعیت یا حداقل اطمینان هستند و بسیاری از آن‌ها با بررسی مجدد سابقه هریس، دلایل بیشتری برای نگرانی می‌یابند.

رئیس بد

هریس در هر مسئولیت جدیدش، پیش از آنکه جای پای خود را سفت کند، امور را به دستیاران و کارکنان خود محول می‌کرده است. زمانی که به معاون‌اولی رسید، این ضعف آشکارتر شد و کارکنانش از اولین رئیس‌دفتر او و محیط کاری ناکارآمد شاکی بودند.

کاملا هریس

با درز مشکلات داخل دفتر هریس به معرض دید عموم، روابط آن با کاخ سفید بیش از پیش تیره شد. دستیاران ارشد بایدن این دفتر را به هم ریخته و مهم‌تر از همه، موجب حواس‌پرتی در لحظه‌ای می‌دانستند که دولت توان سروکله‌زدن با چنین مشکلاتی را ندارد. نشت مداوم سوءمدیریت و روحیه ضعیف کارکنانش این حس را القا می‌کرد که هریس حتی در اداره دفترش نیز ناتوان است.

حمایت حلقه حکومتی بایدن

هریس در سال ۲۰۲۰ شروع رابطه‌ای دشوار با حلقه داخلی بایدن داشت و در حالی که چهار سال بعد، رابطه بین تیم او و مشاوران مورد اعتماد بایدن بهبود یافته، برخی از دلخوری‌های قدیمی باقی مانده‌اند.

با قوت‌گرفتن احتمال معاون‌اولی هریس، رویارویی مناظراتی او در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۰، تردیدهایی را در حلقه نزدیک به جو بایدن ایجاد کرد. برخی از نزدیکان بایدن، از جمله همسر و مشاور سیاسی مورد اعتمادش، از سخنان هریس در مناظره انتقاد کرده و آن‌ها را و یک حرکت سیاسی بزدلانه دانستند که خلاف واقعیت است.

اما مشاوران سیاسی بایدن، به‌ویژه ران کلین، رئیس دفتر آینده کاخ سفید، همچنان معتقد بودند که هریس می‌تواند مکمل ارزشمندی برای نامزدی بایدن باشد و این موضوع را با رئیس‌جمهور مطرح کردند. به عقیده آن‌ها، هریس می‌توانست شکاف‌های درون‌حزبی دموکرات که در طول انتخابات مقدماتی طاقت‌فرسا گسترده شده بود را از بین ببرد.

پس از انتخاب هریس یا حتی بعد از انتخابات و پس از تحلیف، نگرانی برخی از دستیاران ارشد و اعضای خانواده بایدن برطرف نشد. هریس و دستیارانش سعی کردند مثل جو بایدن باشند و از شهرت رئیس‌جمهور به عنوان دست راست وفادار باراک اوباما تقلید کنند. با این حال، دو سال اول تصدی هریس مملو از آشفتگی کارکنان، سخنرانی‌های پر از گاف و اشتباهات عمومی و همچنین مدیریت نابرابر مجموعه سیاست‌های چالش‌برانگیز بود.

در این بین، او تلاش می‌کرد که به بایدن و حلقه دیرینه نزدیکش ثابت کند که تا انتها وفادار خواهد بود.

کاملا هریس

متحدگر یا تفرقه‌انگیز؟

متحدان هریس امیدوارند حمایت قوی زنان و دموکرات‌های سیاه‌پوست را برای نامزدی احتمالی هریس به دست آورند. همانطور که پولتیکو روز پنجشنبه گزارش داد، زنان دموکرات حامی مالی در حال انجام اقداماتی برای اطمینان از موج اولیه کمک‌های مالی برای هریس، در صورت نامزدی او هستند. اعضای برجسته گروه سیاه‌پوستان کنگره نیز حمایت قاطع خود از هریس را نشان داده‌اند.

با این اوصاف، هریس باید به دنبال جلب حمایت گروه‌هایی باشد که در گذشته نتوانسته بود رأی آن‌ها را از آن خود کند. بدیهی نیست که او بتواند مانند بایدن در سال ۲۰۲۰، بخش وسیعی از حزب را متحد سازد و او همچنین، برخلاف بایدن، فاقد روابط طولانی‌مدت در کنگره است.

به گزارش اکوایران، اظهارات اوکاسیو کورتز روشن‌گر عنصری مهم در این ماجراست: دموکرات‌های ترقی‌خواه کنگره که بسیاری از آن‌ها با توجه به سابقه مسئولیت‌های قضایی هریس در سال ۲۰۱۹ نسبت به او بدبین بودند، چندان برای کنارگذاشتن بایدن یقه نمی‌درند. ترقی‌خواهان کنگره و سناتور برنی سندرز آشکارا از ماندن بایدن در رقابت حمایت می‌کنند. اما در مورد موضوعی کلیدی برای این جریان، یعنی موضع ایالات متحده در قبال رفتار اسرائیل در جنگ غزه، هریس خواستار خویشتن‌داری بیشتری از سوی تل‌آویو شده است.

نظر شما