شناسهٔ خبر: 67787615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

نقاط قوت و ضعف کامالا هریس

هریس به طور خاص با رای دهندگان جوان‌تر و جناح حزب دموکرات دچار مشکل خواهد شد. آنان معتقدند او در مقام دادستان از جمله درباره برخی محکومیت‌های در نظر گرفته اقداماتی نادرست انجام داده است. علاوه بر این، تبعیض جنسیتی و نژادپرستی نهفته در میان رای دهندگان امریکایی نگرانی‌ای کلیدی است که برخی دموکرات‌ها در مورد نامزدی هریس برای رقابت انتخاباتی مطرح کرده اند. افراد زیادی در امریکا هستند که از مشاهده این که یک زن سیاه پوست رئیس جمهور شود خوشحال نخواهند بود هر چند که ابا دارند به این احساس شان به صورت علنی اعتراف کنند.

صاحب‌خبر -

فرارو- شاید هیچ کس به اندازه "کامالا هریس" برای جایگزینی بایدن گزینه‌ای منطقی نباشد کسی که پیش‌تر در منصبی بوده که برای این منظور طراحی شده تا در صورتی که رئیس جمهور قادر به ادامه عمل به وظایف قانونی خود نبود تعهدات رئیس جمهور را برعهده گیرد. هریس به‌عنوان معاون رئیس جمهور در جریان سیاستگذاری‌های دولت بوده و تجربیات زیادی در کاخ سفید کسب کرده که می‌تواند در مقام رئیس جمهور آن تجربیات را به کار گیرد.

به گزارش فرارو به نقل از وُکس، او می‌تواند به عنوان اولین زن سیاه پوست و جنوب آسیایی تبار که نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات می‌شود و به عنوان یک جایگزین جوان‌تر مقابل نامزد انتخاباتی ۷۸ ساله جمهوری خواه یعنی "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور پیشین، نامزدی انرژی بخش برای بسیاری از رای دهندگان دموکرات باشد. از نظر لجستیکی انتقال ۹۱ میلیون دلار بودجه بایدن در کارزار انتخاباتی اش به هریس نیز کار نسبتا آسانی خواهد بود و تحویل آن پول به نامزدی دیگر دشوارتر است.

با این وجود، هریس آسیب پذیری‌ها و نقاط ضعفی واقعی نیز دارد که در دوران تصدی مقام معاونت ریاست جمهوری و نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ میلادی مشهود بود و به طور بالقوه می‌تواند او را در رقابت احتمالی انتخاباتی در برابر ترامپ دچار دردسر سازد. نکته قابل توجه آن است که در نظرسنجی‌ها جایگاه او و میزان محبوبیت اش از دید افکار عمومی امریکا گاهی حتی از بایدن نیز عقب‌تر بوده و انتقاد متداولی در قبال هریس مطرح می‌شود مبنی بر آن که او نتوانسته جایگاه مشخصی در مقام معاونت رئیس جمهور برای خود ایجاد کند. در مجموع، شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند هریس می‌تواند یک نامزد قوی باشد. با این وجود، چالش‌هایی کلیدی نیز وجود دارد که او باید بر آن غلبه کند.

نقاط قوت کامالا هریس

هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها به دلیل آن که پیش‌تر در مقام معاون رئیس جمهور فعالیت کرده اکنون مزیت نسبی خواهد داشت. هریس می‌تواند به نقش خود در دستاورد‌های دولت بایدن مانند قانون کاهش تورم که به کاهش هزینه مصرف کنندگان دارو‌های تجویزی انجامیده و به کمک اش در مورد سرمایه گذاری در طرح‌های آب و هوایی و هم چنین به نقش اش در تسهیل تصویب و اجرای قانون زیرساخت دو حزبی که شامل تخصیص بودجه تاریخی برای پل‌ها و جاده‌ها بوده اشاره کند.

او هم چنین می‌تواند به تجربه‌ای که به عنوان معاون رئیس جمهور کسب کرده و این که چگونه می‌تواند از آن تجربه برای قرارگیری در منصب فرماندهی کل قوا استفاده کند اشاره نماید. این راهبردی است که شخص بایدن نیز در سال ۲۰۲۰ میلادی با موفقیت از آن به نفع خود استفاده کرده بود زمانی که خود را با دستاورد‌های دولت اوباما مرتبط ساخت و تاکید کرد که اوباما اغلب آخرین فردی در اتاق بود که تصمیم‌های کلیدی را اتخاذ می‌کرد.

"مارتی والش" وزیر کار ایالات متحده که در کنار هریس کار کرده پیش‌تر گفته بود وقتی به همه قوانینی که در کنگره تصویب شد فکر می‌کنید معاون رئیس جمهور بخشی از گفتگو با اعضای کابینه در مورد تمام لوایح از لایحه زیرساخت‌ها گرفته تا لایحه مرتبط با تراشه‌ها بوده است. این تجربه به خودی خود بسیار مهم و ارزشمند است.

هم چنین، از زمان لغو قانون حق سقط جنین از سوی دیوان عالی ایالات متحده هریس کماکان خود را منادی دفاع از حق سقط جنین معرفی کرده است. او با رای دهندگان در سراسر امریکا ملاقات کرده و در مورد این موضوع در نشست‌هایی در ویسکانسین، آریزونا و فلوریدا حضور داشته است. این موضوع به ویژه برای رای دهندگان و زنان دموکرات انگیزه بخش بوده است.

در طول انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ میلادی حمایت از حقوق باروری برای بسیاری از رای دهندگان یک سیاست اصلی و تعیین کننده بود که به تقویت دموکرات‌ها کمک کرد. دفاع هریس از لزوم امکان دسترسی زنان به حق سقط جنین موضوعی است که به او اجازه می‌دهد تضاد شدیدی با ترامپ ایجاد کند چرا که ترامپ معتقد است درباره این موضوع نه در سطح ملی بلکه باید توسط هر ایالت به صورت جداگانه تصمیم گیری صورت گیرد.

هریس علاوه بر تجربه‌ای که در کاخ سفید دارد از چهار سال حضور خود در سنا و پیشینه‌ای که در زمینه اصلاحات عدالت کیفری از دوران حضور در منصب دادستانی کل در کالیفرنیا دارد نیز در حوزه قانونگذاری تخصص و تجربه کسب کرده است. اگرچه برخی منتقدان از دوران تصدی هریس به عنوان معاون رئیس جمهور با اشتباهات اش در حوزه ارتباطی و روابط عمومی یاد می‌کنند، اما او پیش‌تر لحظات وایرال شده‌ای از خود به خصوص در زمان طرح پرسش از منصوبان ترامپ در جایگاه یکی از اعضای کمیته قضایی سنا در سال ۲۰۱۰ میلادی و در جریان مناظره با بایدن در اذهان عمومی ثبت کرده و سر و صدای زیادی به پا کرد.

هریس می‌تواند انرژی تازه‌ای به حزب دموکرات بخشد. نتایج ظرسنجی‌های متعدد نشان داده اند که اکثریت آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بایدن در انتخابات شرکت کند از جمله نظرسنجی مشترک شبکه "پی بی اس" و رادیوی "ان پی آر" که در جولای ۲۰۲۴ میلادی انجام شده و ۵۶ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که می‌خواهند گزینه‌ای غیر از بایدن یا ترامپ را در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ببینند. هریس در موقعیت خوبی قرار دارد تا آن جایگزین باشد. او در ۵۹ سالگی ده‌ها سال از بایدن و ترامپ جوان‌تر است.

او هم چنین نمادی از حزب و کشوری دموکرات با تنوع و تکثر قومیتی فزاینده است که او را به نامزدی تبدیل می‌کند که می‌تواند به ویژه برای حوزه‌های رای گیری کلیدی از جمله زنان سیاه پوست انگیزه بخش باشد. در نظرسنجی صورت گرفته توسط "یوگاو" مشخص شد که میزان محبوبیت هریس در میان پاسخ دهندگان بزرگسال ۴۱ درصد و در میان پاسخ دهندگان سیاه پوستان ۶۹ درصد بود. این ارقام می‌تواند نویدبخش مشارکت و اشتیاق بیش‌تر نسبت به نامزدی او در انتخابات در ماه‌های پیش رو باشد.

او دومین زن سیاه پوستی است که برای برعهده گیری منصب در سنا انتخاب شد که در ایالتی مانند کالیفرنیا کار کوچکی نبوده است. بنابراین، هریس نشان داده که می‌تواند رای دهندگان سفید پوست، سیاه پوست، لاتین تبار و دیگران را پای صندوق‌های رای بکشاند.

کارشناسان معتقدند که در صورت عدم انتخاب هریس از سوی کنوانسیون حزب دموکرات به عنوان نامزد حزب و انتخاب فردی سفید پوست این امر می‌تواند خطر ناکامی حزب دموکرات در جلب حمایت رای دهندگان سیاه پوست و دیگر پایگاه‌های رای دهندگان آن حزب را به همراه داشته باشد.

هم چنین، هریس در بخش تدارکات می‌تواند انتقالی یکپارچه‌تر را انجام دهد، زیرا او قادر خواهد بود دستگاه عظیم جمع آوری کمک مالی و کارکنان کارزار بایدن را به ارث ببرد. برخلاف هر فرد دیگری که نامزد شود هریس این مزیت را خواهد داشت که از لحاظ ساختاری هم کارکنان و هم کل منابع تخصیص یافته برای کارزار انتخاباتی بایدن را به کارزار انتخاباتی خود انتقال دهد.

آسیب پذیری‌ها و نقاط ضعف هریس

علیرغم تمام نقاط قوتی که هریس را به عنوان نامزدی مطلوب به رای دهندگان عرضه می‌کند مشکلاتی وجود دارد که هریس به عنوان معاون رئیس جمهور و به عنوان نامزد ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ با آن دست و پنجه نرم کرده است و اگر او انتخاب دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۴ باشد ممکن است آن مشکلات نامزدی اش را تحت تاثیر قرار دهد.

علیرغم آن که هریس مورد علاقه بخش قابل توجهی از حوزه‌های رای دهندگان دموکرات بود، اما به طور کلی اجماع نظر قوی در مورد او در میان دموکرات‌ها وجود نداشت. همانطور که نظرسنجی FiveThirtyEight نشان داد بایدن در میان رای دهندگان امریکایی اقبالی ۳۷ درصدی داشت در حالی که اقبال عمومی به هریس ۳۸ درصد بود و اکثر پاسخ دهندگان او را ادامه دهنده راه دولت بایدن می‌دانستند بدان معنا که رای دهندگانی که از سیاست‌های دولت بایدن راضی نبودند هریس را نامزدی مشابه بایدن می‌دانستند که تغییری در اوضاع ایجاد نخواهد کرد. این در حالیست که بسیاری از رای دهندگان علاقمند به ایجاد تغییر هستند و از وضع موجود ابراز نارضایتی کرده اند.

هم چنین، هریس خود را به وضوح تعریف نکرده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی این موضوع در چگونگی اتخاذ مواضع هریس که همزمان می‌خواست میانه روانه و مترقی باشد مشهود بود. او به طور خاص با رای دهندگان جوان‌تر و جناح حزب دموکرات دچار مشکل خواهد شد. آنان معتقدند او در مقام دادستان از جمله درباره برخی محکومیت‌های در نظر گرفته اقداماتی نادرست انجام داده است.

همین موضوع ردر دوران تصدی مقام معاونت ریاست جمهوری نیز برایش مشکل ساز شد و منتقدان استدلال می‌کردند که هریس موضع و رویکردش را به طور مشخص نشان نداده و معلوم نیست که به طور واضح در قبال مسائل مختلف چه نظری دارد.

مقام‌های کاخ سفید پیش‌تر بر فعالیت گسترده او در حوزه‌های سیاست خارجی، مهاجرت، حق رای و حقوق باروری تاکید کرده اند. او به دلیل اظهاراتی که معمولا مورد تمسخر قرار گرفته سرزنش شده تا جایی که نحوه بیان جملات اش را "سالادی از واژگان" ذکر کرده بودند. برای مثال او در دیدار با رئیس جمهور جامائیکا گفته بود: "یکی از مشکلاتی که برای جامائیکا به عنوان مشکل ارائه شده یعنی از جهت تاثیرش اقتصادی بوده پاندمی (کووید -۱۹) بوده است. برای این هدف ما امروز اعلام می‌کنیم که به جامائیکا برای بهبود از کووید کمک می‌کنیم. از طریق کمک کردن به تلاش‌ها برای بهبود در جامائیکا که از نظر من برای آن چه ضروری است اساسی است تا نه فقط مسئله سلامت عمومی بلکه اقتصاد را تقویت کند".

این موضوع باعث گمانه زنی در این باره شده که عده‌ای بگویند هریس نمی‌تواند پیام رسانی کافی و کارآمد برای دموکرات‌ها در این برهه زمانی حساس باشد.

سابقه او درباره نوع تعامل اش با کارکنان و زیردستان اش نیز از سوی خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفته و پرسش‌هایی را در مورد سبک مدیریت او ایجاد کرده است. روایت‌هایی در مرود زمان حضور او در دفتر دادستانی کل و دفتر معاونت رئیس جمهور منتشر شد که نشان می‌داد برخی از کارکنانی که تحت ریاست هریس کار می‌کردند کار با او را در "شرایط و محیط کاری دشوار" توصیف کرده بودند. چنین گزارش‌هایی نگرانی‌ها را در مورد این که رهبری هریس در کاخ سفید چگونه خواهد بود تشدید می‌کند.

علاوه بر این، تبعیض جنسیتی و نژادپرستی نهفته در میان رای دهندگان امریکایی نگرانی‌ای کلیدی است که برخی دموکرات‌ها در مورد نامزدی هریس برای رقابت انتخاباتی مطرح کرده اند. افراد زیادی در امریکا هستند که از مشاهده این که یک زن سیاه پوست رئیس جمهور شود خوشحال نخواهند بود هر چند که ابا دارند به این احساس شان به صورت علنی اعتراف کنند. نامزد‌های رنگین پوست و نامزد‌های زن همواره مجبور بوده اند با چنین سوگیری‌ها و نگرانی‌هایی مربوط به انتخاب نشدن مواجه شوند هر چند که در مورد "باراک اوباما" او در نهایت توانست بر این چالش فائق آید و پیروز انتخابات شد.

به طور کلی نامزدی هریس مانند هر نامزدی هر فرد دیگری هم موافقان و هم مخالفانی خواهد داشت. نقاط قوت هریس می‌توانند بر نقاط ضعف او غلبه کنند البته اگر او بتواند نقاط ضعف اش را برطرف کند.

نظر شما