شناسهٔ خبر: 67776695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر بهداشت دولت چهاردهم به فکر تامین نیروی انسانی باشد

رئیس‌کل سازمان نظام‌ پرستاری، کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش نظام سلامت خواند و از وزیر بهداشت آتی خواست که به این موضوع ورود کند. رئیس‌کل سازمان نظام‌ پرستاری، کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین چالش نظام سلامت خواند و از وزیر بهداشت آتی خواست که به این موضوع ورود کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، احمد نجاتیان رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری در «دومین اجلاسیه مشترک اعضای شورای عالی و روسای هیات‌مدیره‌های نظام پرستاری سراسر کشور» که امروز، دوشنبه، یکم مرداد ماه برگزار شد، با بیان اینکه ششمین دوره در سازمان نظام پرستاری را سپری می‌کنیم، اظهارکرد: اقدامات متعددی در این دوره صورت گرفته، به طور مثال، جریانی با نام «آرمان» را ایجاد کرده‌ایم. نظام پرستاری در دوره ششم، یک روند شفاف، مدون و مصلحت‌اندیش را شروع کرده و یکی از بهترین دوره‌ها را داریم.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه بزرگترین مشکل و چالش نظام سلامت کمبود نیروی انسانی است، گفت:وزیر بهداشت جدید باید به جای بیمارستان سازی به فکر تامین نیروی انسانی باشد. همچنین علاوه بر کمبود نیروی انسانی، میل به مهاجرت نیز بسیار زیاد است. با توجه به کمبود نیروی انسانی باید گفت تربیت نیروی پرستار حداقل چهار سال و تربیت یک پزشک متخصص حداقل ۱۲ سال زمان می‌برد.

نجاتیان با بیان اینکه دستاوردها و در عین حال نیز مشکلاتی در حوزه پرستاری در دولت سیزدهم وجود دارد، افزود: با وجود تمام چالش‌ها و دستاوردها می‌توان گفت تقویت جایگاه سیاستگذاری پرستاری از نقاط مثبت عرصه پرستاری در دولت سیزدهم به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از چندین سال اجرا شد.

نجاتیان با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و تربیت نیروهای حد واسط در نظام سلامت گفت: تربیت نیروهای حد واسط نیز که با هدف برطرف شدن کمبود پزشک در مناطق محروم انجام می‌شود به مناطق محروم بیشترین لطمه را وارد می‌کند. 

نجاتیان با اشاره به پرداخت فوق‌العاده خاص نیروهای نظام سلامت گفت: میزان بودجه تخصیص یافته به این موضوع با توجه به فعالیت ۶۰۰ هزار نفری در نظام سلامت، کم است. هنگامی که موضوع فوق‌العاده خاص در مجلس گذشته مطرح شد، ریاست وقت مجلس از این طرح به عنوان فوق‌العاده خاص پرستاران یاد کرد اما این طرح برای تمام نیروی انسانی نظام سلامت اجرا می‌شود. امیدواریم که بودجه مورد نیاز فوق العاده خاص نیروهای سلامت تامین شود.

وی با تاکید بر اهمیت امنیت پرستاران و کادر درمان در مراکز درمانی افزود: طی مکاتباتی که با پلیس و وزیر بهداشت انجام داده‌ایم تاکید کرده‌ایم که پلیس با یونیفرم رسمی در اورژانس‌های برخی استان‌ها مستقر شود. اتفاقاتی که طی هفته‌های گذشته در مراکز درمانی صورت گرفت سبب تشویش بیماران و از دست‌دادن آرامش کادر درمان شد. اگرچه افرادی که به اورژانس مراجعه می‌کنند دارای شرایط روحی خاصی هستند اما باید بدانیم امنیت پرستاران نباید خدشه‌دار شود.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه این سازمان در کنار وزارت بهداشت برای تامین سلامت مردم تلاش می‌کند، افزود: سازمان نظام پرستاری حدود ۲۷۷‌هزار و ۷۲۸ عضو دارد اما فقط ۱۸ درصد این افراد به عنوان عضو رسمی هستند. بررسی‌ها بیانگر این است میزان معوقات عضویت اعضای سازمان نظام پرستاری معادل ۲۰۰میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: بررسی‌ها بیانگر این است عقب‌ماندگی پرداخت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حدود ۹ ماه است و این موضوع بیشتر به بیمه‌ها مربوط می‌شود. همچنین میزان عقب‌ماندگی پرداخت اضافه کار پرستاران با میانگین پنج ماه است که این میزان در برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بیشتر و در برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کمتر است.

نجاتیان با بیان اینکه دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب نسبت به مسائل پرستاری آگاه است، اظهار کرد: به همراه دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور با ایشان در ریاست‌جمهوری دیدار کردیم. نکته مهم و اساسی این است که رئیس‌جمهور منتخب نسبت به مسائل پرستاری آگاه است.

انتهای پیام/ 

نظر شما