شناسهٔ خبر: 67775190 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمبود نیرو مشکل اساسی نظام سلامت/ضرورت استقرار پلیس در اورژانس‌ها

تهران - ایرنا- رئیس سازمان نظام پرستاری کشور بزرگترین مشکل نظام سلامت را کمبود و چالش‌های نیروی انسانی دانست و گفت: رفع کمبود نیروی پرستار، رفع مشکلات معیشتی، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و سهیم کردن پرستاران در سیاست‌گذاری سلامت از انتظارات جامعه پرستاری از دولت آینده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، احمد نجاتیان روز دوشنبه در دومین اجلاسیه هیات مدیره های سازمان نظام پرستاری کشور که در انستیتو پاستور برگزار شد، افزود:سرمایه گذاری برای تربیت پرستار ضروری بوده و در گروه‌های دیگر نظام سلامت نیز باید به فکر تامین و آموزش نیرو باشیم.

وی اظهارداشت:تقویت جایگاه پرستاری و اجرای قوانین مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری از دستاوردهای مهم در دولت سیزدهم است‌.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال تاخیر و فراز و نشیب توسط رئیس جمهور شهید ابلاغ شد.

نجاتیان ادامه داد: شرایط احیای مجدد بهیاری و گسترش آن باعث می شود مردم آسیب ببینند، دولت چهاردهم باید به بحث کمبود نیرو توجه ویژه داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت آینده به جای ساخت بیمارستان به فکر تامین نیرو و ارایه خدمت در مراکز درمانی باشد، امروزه نیازهای سلامت مردم متحول شده و باید در نظام ارایه خدمات سلامت تغییر ایجاد کنیم به بحث پیشگیری و طب تسکینی توجه کنیم و از پتانسیل پرستاران به غیر از مراکز درمانی بیشتر در زمینه مراقبت در منزل استفاده شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور تاکید کرد: رفع کمبود نیروی پرستار، رفع مشکلات معیشتی، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان اور، سهیم کردن پرستاران در سیاست گذاری سلامت و غیره از انتظارات ما از دولت آینده است.

وی ادامه داد: فعال کردن شوراهای پرستاری دانشگاهها از برنامه های مهم دوره جدید سازمان نظام پرستاری است و ترمیم حقوق و اضافه کار پرستاران نیز در حال پیگیری بوده و امیدواریم با همت مجلس فوق العاده خاص به حقوق آنها اضافه بشود.

ضرورت استقرار پلیس در اورژانس ها

وی به خشونت علیه پرستاران اشاره کرد و گفت: امنیت کارکنان در استان ها دچار مشکل شده که باعث می شود آسایش بیماران از بین برود و در نامه ای به وزیر بهداشت، دادستانی و نیروی انتظامی خواستار آن شدیم که پلیس در اورژانس برخی استانها مستقر شود، شرایط اجتماعی بار روانی زیادی به مردم ایجاد کرده ولی نباید امنیت پرستاران دچار خدشه شود زیرا خدمت رسانی به مردم دچار مشکل می شود.

وی ادامه داد: باید به بحث امنیت کارکنان در اورژانس توجه کنیم و پلیس نیز مستقر شود.

نجاتیان با تاکید براینکه سازمان نظام پرستاری جهت گیری سیاسی ندارد، گفت: در جلسه ای که با دکتر پزشکیان داشتیم کاملا به موضوع پرستاری واقف هستند و امیدواریم در آینده به مسایل پرستاری توجه خاصی داشته باشند.

با آموزش بهیاری مخالف هستیم

یوسف رحیمی نایب رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این اجلاسیه گفت: پرستاران در جایگاه های مختلف می توانند به مردم خدمت کنند و بهترین مدیران برای وضعیت کنونی کشور هستند.

وی اظهار داشت: پرستاران به واسطه شغلی که دارند بحران های متعددی مانند دوران جنگ و همه گیری کرونا را طی کردند و هر شیفت پرستاری یک بحران است و مدیریت آن نیازمند تبحر بوده و مدیران را می توانند از این قشر انتخاب کنند که کمک کننده باشد.

رحیمی ادامه داد: وضعیت معیشتی پرستاران مناسب نیست بحث فوق العاده خاص که به عنوان ترمیم حقوق تصویب شد ، کافی نبوده و این پرداختی را نمی پذیریم و در بحث اضافه کار نیز منتظریم دولت تا پایان کارش زودتر ابلاغ کند

وی ادامه داد: بحث مهاجرت پرستاران دغدغه مهمی است ، اگر معیشت آنها تامین و موقعیت شغلی شان مورد توجه قرار گیرد کمتر با مهاجرت آنها مواجه خواهیم شد.

به گفته رحیمی، امیدوارم وزارت بهداشت در دولت چهاردهم توجه خاصی به وضعیت پرستاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشکده های پرستاری در سالهای اخیر بصورت افسار گیسخته دانشجو می پذیرند، اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری حجم زیاد از پذیرش دانشجو که تهدید کننده سلامت مردم است را نمی پذیرد و با توسعه آموزش بهیاری مخالف هستیم و نباید مدارس بهیاری توسعه یابد، زیرا تعداد پرستاران زیاد است و اگر بسته خدمتی آنها اجرایی شود می توان در سراسر کشور نیروها را در مراکز درمانی تامین کرد.

وی تاکید کرد: کمبود پرستار را نمی خواهیم و نمی توانیم با روش های غیرعلمی حل کنیم.

نظر شما