شناسهٔ خبر: 67781613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با فرهنگ؛

کارنامه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم تشریح شد

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح کارنامه عملکرد این معاونت در دولت سیزدهم، تشکیل شوراهای مشارکتی در معاونت امور فرهنگی، تلاش برای افزایش تولید کاغذ ایرانی، برگزاری رویدادهای جدید را ازجمله اقدامات معاونت برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فرهنگ گفت: برخی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سیاستگذاری و برخی در حوزه اجرایی و برخی در زمینه نظارت و هدایت برنامه‌ریزان و برنامه‌های فرهنگی و هنری است.

احمدوند ادامه داد: در معاونت فرهنگی در تلاش بودیم تا با فعالان بخش خصوصی رابطه درستی داشته باشیم، به طوری که آن‌ها بتوانند با فعالیت‌های خود ثاتیرگذاری درست و مناسب را داشته باشند.

وی فعال کردن بدنه کارشناسی دولت را از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی اعلام و بیان کرد: بدنه‌ای که باید توان کارشناسی و برنامه‌ریزی را داشته باشد و صرفاً دستگاه صادر کننده مجوز نباشد.

احمدوند از تغییر ماهیت معاونت فرهنگی از حمایت‌کننده به مشارکت‌کننده گفت و افزود: وزارتخانه فقط نقش پرداخت‌کننده پول را ندارد، بلکه در طراحی، سیاست‌گذاری و جهت‌گیری برنامه از ابتدا تا انتها حضور دارد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشکیل شوراهای مشارکتی در معاونت امور فرهنگی برای نخستین‌بار اشاره و اظهار کرد: تمامی حمایت‌های مربوط به فصل پنجم باید در این شورا بررسی و درصورت تصویب حمایت خواهد شد و وابسته به دستور شخصی یک مدیر خاص در وزارتخانه نیست.

وی با بیان اینکه رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت ناشر به حمایت از کتاب تغییر پیدا کرد، بیان افزود: کتابی خریداری می‌شود که کتابی خوب و خواندنی بوده و قابلیت استفاده در کتابخانه را داشته باشد و نیاز فرهنگی خواننده کتاب را رفع کند.

وی در ادامه بیان کرد: شوراها تقویت شدند و از ۳ شورا به ۱۲ شورا تبدیل شد، اگرچه مبلغ تخصیص‌یافته برای خریداری کتاب ناچیز است، اما دقت لازم برای هزینه‌کرد آن صورت می‌گیرد.

احمدوند با اشاره به مشکلات به وجود آمده در حوزه کاغذ، گفت: همزمان با فراهم کردن شرایط برای حفظ ثبات نسبی بازار، تلاش شد تا کاغذهای وارد شده با شرایط مناسب در اختیار ناشران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نوسانات بازار کاغذ، کمتر از نوسانات ارز بوده و از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است و قیمت کاغذ به‌دلیل اینکه یک کالای وارداتی است تغییر داشت، اما تلاش‌های بسیاری انجام شد که تعرفه ورود کاغذ تغییر نکند و همیچنن بازار خالی از محصول نباشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در ابتدا فقط کارخانه کاغذ مازندران تولید کاغذ انجام می‌داد، اظهار کرد: این کارخانه سالانه حدود ۴، ۵ هزار تن کاغذ تولید می‌کرد و الان این عدد در آن کارخانه به بیش از ۶۰ هزار تن در سال رسیده است.

وی با اشاره به تولید کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی، آن را اتفاق مبارکی خواند و بیان کرد: برخی از نیازهای ناشران پاسخ داده شد و کارخانه تولید کاغذ زاگرس در استان فارس در مرحله بهره‌برداری است و در دوماه آینده به تولید می‌رسد و مشکل تولید برق آن در حال برطرف شدن است.

احمدوند در ادامه افزود: مبنای کار کارخانه زاگرس استفاده از بازیافت کاغذ است و از چوب استفاده نمی‌کند، پساب صنعتی به‌طور دقیق انجام شده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با دریافت تسهیلات دولتی ایجاد شده و به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد.

وی میزان تولید اولیه کارخانه زاگرس را ۲۰ هزار تن اعلام و بیان کرد: این تولید تا ۵۰ هزار تن قابلیت افزایش دارد، این تولیدات به لحاظ عددی نیاز نشر کشور را تامین می‌کند، اما از لحاظ تامین کیفیت و تنوع ممکن است نیازمند واردات کاغذ باشیم که تعرفه واردات فعلاً تغییر نخواهد کرد و واردات کاغذ ادامه خواهد داشت.

وی گفت: کارخانه سبز جنوب در شادگان در حال ایجاد است و در اواخر سال ۱۴۰۴ یا اوایل سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید و توان تولید خواهد داشت که علاوه بر تامین نیاز کشور امکان صادرات کاغذ را فراهم خواهد کرد.

احمدوند با اشاره به اینکه بخشی از وظایف معاونت امور فرهنگی در حوزه برگزاری رویدادها است، بیان کرد: جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ ملی و فراملی ازجمله کتاب سال ملی و جهانی، جایزه جلال، کتاب و رسانه، جشنواره فیروزه، پایتخت کتاب سال و.... بخشی از این رویدادها هستند که در معاونت امور فرهنگی طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند.

وی گفت: درباره رویدادها، دو اقدام انجام شد، یکی از آن‌ها این بود که هیچ‌یک از رویدادها تعطیل نشد و با قوت ادامه پیدا کرد و در اقدام دوم کیفیت این رویدادها ارتقا پیدا کرد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نحوه برگزاری جشنواره روستاها، اظهار کرد: تمام تلاش ما در اجرای برنامه‌ها برگزاری آن‌ها با حضور نیروی‌های مردمی بود و این در تمامی رویدادها، رخ داد، همانند جشنواره شعر فجر که بخش‌هایی به آن اضافه و تلاش شد تا رویدادها موثرتر باشند.

وی گفت: دو کار بزرگ تأسیسی در حوزه رویدادها انجام شد و از اقدامات ویژه معاونت امور فرهنگی است که «جشنواره کتاب کودک» در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و از سال گذشته برنامه‌ریزی و سیاستگذاری آن انجام شد و پاییز امسال نخستین دوره آن برگزار خواهد شد.

احمدوند دومین رویداد مهم و ویژه معاونت امور فرهنگی دولت سیزدهم را رویداد «نشر تهران» اعلام و بیان کرد: این رویداد در نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان یک رویداد بین‌المللی تعریف و با حضور نمایندگان ۱۷ کشور برگزارشد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان ۱۷ کشور، برخی از کتاب‌ها را برای معرفی و انتشار در کشور خود انتخاب کردند، بیان کرد: در تلاش هستیم امسال نخستین دوره فلوشیپ تهران را برگزار کنیم و کتاب، حضور جدی‌تری در حوزه بین‌المللی داشته باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را نمایشگاه بین‌المللی کتاب عنوان و تصریح کرد: سه دوره این نمایشگاه توسط دولت سیزدهم برگزار شد ودر آخرین دوره اتفاقات مهمی در آن رخ داد، با تغییر در انواع کارکردها نمایشگاه ارتقاء پیدا کرد و قابل مقایسه با نمایشگاه گذشته نبود.

وی با بیان اینکه نمایشگاه از یک فروشگاه و «جمعه بازار کتاب» به تراز یک نمایشگاه فرهنگی ارتقاء پیدا کرده است، بیان کرد: بیش از ۴۰۰ درصد برنامه فرهنگی ازجمله نشست‌های فرهنگی، جلسات نقد و بررسی، بازدیدها و دیدارها، دوره‌های آموزشی و ارتقاء صنعت نشر، حضور جدی ناشران و نویسندگان از کشورهای مختلف جهان، حضور جدی مسئولین، این نمایشگاه را به یک رویداد بزرگ و ویژه فرهنگی تبدیل کرد.

نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی با چند میلیون بازدیدکننده است در یک وسعت ویژه با بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع، با حضور بیش از ۱۶۰۰ ناشر در بخش حضوری یک نمایشگاه معظم است و از جنبه‌های مختلف یک رویای فرهنگی در کشور است.

وی بخش مجازی را یکی از بخش‌های بزرگ و مهم نمایشگاه کتاب عنوان و بیان کرد: در دولت سیزدهم در هر سه دوره برگزاری نمایشگاه بخش مجازی به‌صورت همزمان فعال شد و موجب دسترسی مردم در سراسر کشور به نمایشگاه کتاب شد و کتاب‌های خریداری شده، رایگان به سراسر کشور ارسال شد.

احمدوند با اشاره به شرکت در نمایشگاه کتاب جهان اظهار کرد: رویکرد، تغییر پیدا کرد توجه جدی به شرکت در نمایشگاه‌های منطقه و نمایشگاه‌هایی که دارای قرابت فرهنگی هستند، شد. در نمایشگاه بزرگ منطقه ازجمله عمان، قطر، عراق، تاجیکستان، هند، اندونزی و لبنان به‌طور ویژه و یک رویداد فرهنگی برگزار کردیم. برخی از ناشران با ایجاد بخش بین‌الملل توانستند زمینه فعالیت در کشورهای منطقه را فراهم کنند.

وی بیان کرد: دیگر فعالیت مهم معاونت امور فرهنگی مدیریت محتوای کتاب یعنی صدور پروانه نشر و مجوز کتاب است، بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شد و در برخی از روزها بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب برای بررسی دریافت می‌شود و این حجم بسیار بالایی است و حساسیت ویژه جامعه فرهنگی بر انتشار محتواهای فرهنگی صورت می‌گیرد.

احمدوند با اشاره به مسائل موجود در حوزه نشر از جمله حقوق ناشر، مخاطب، عدم اختلال در صدور مجوز، اظهار داشت: برای رفع این مسائل باز طراحی نظام ارزیابی کتاب صورت گرفت و مسیر مجددأ طراحی شد و تعداد ارزیابان کتاب تغییر پیدا کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد از راه اندازی هیأت نظارت بر انتشار کتاب به عنوان مجلس قاعده گذاری نظارت بر کتاب در دولت سیزدهم خبرداد و گفت: این هیئت با تشکیل جلسات منظم بیش از ۶۰ جلسه برگزار کرده است، این نهاد به‌طور جدی فعال شد و همزمان ساز و کارهای اداره کتاب برای پاسخگویی به نیازهای کتاب تغییر کرد.

وی با بیان اینکه میانگین بررسی و صدور مجوزهای کتاب در دولت سیزدهم از ۸۰ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: برنامه‌ریزی، رساندن بازه بررسی کتاب‌ها به ۱۰ روز است.

نظر شما