شناسهٔ خبر: 67767056 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آکسیوس: بایدن از لج اوباما می‌خواهد در انتخابات باقی بماند

محمدحسین خدائیان

منابع نزدیک به بایدن بر این باورند که خصومت او با اوباما و دموکرات‌های کنگره، عزم او را برای باقی‌ماندن در رقابت‌های انتخاباتی تقویت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی در مقاله‌ای گزارش داد «جو بایدن» از تلاش‌های «باراک اوباما» برای جلوگیری از نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا کینه به دل گرفته و از آن زمان اوباما دیگر نفود خود را بر تصمیم‌گیری‌های اساسی بایدن از دست داده است.

به گزارش آکسیوس، چندین منبع نزدیک به بایدن بر این باورند که خصومت او با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دموکرات‌های کنگره ایالات متحده که اکنون او را مورد انتقاد قرار می‌دهند، عزم او را برای باقی‌ماندن در رقابت‌های انتخاباتی تقویت می‌کند.

به گفته مشاوران فعلی و سابق بایدن، احساس پشیمانی و خشم دیرینه بایدن از اینکه در سال ۲۰۱۶ او را از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منصرف کردند، امروز به انگیزه‌ای بدل شده که عزم او را برای ماندن در رقابت‌های انتخابات ۲۰۲۴ راسخ‌تر می‌کند.

بسیاری از مشاوران اوباما در سال ۲۰۱۶ بایدن را تحت‌فشار قرار دادند که در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نشود تا «هیلاری کلینتون» به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها با ترامپ رقابت کند. خشمی که بایدن از آن زمان تا امروز از اوباما به دل گرفته، نفوذ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را در تصمیم‌گیری‌های بایدن ۸۱ ساله از بین برده است.

بایدن و ترامپ در روز ۲۷ ژوئن در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را شرکت کردند. بایدن در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بارها با طرح جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، گاف‌های فراوانی داد و سردرگم ظاهر شد. این نمایش ضعیف بایدن در کنار گاف‌های مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از تحلیل‌گران و چهره‌های سیاسی دموکرات به صدا در آورده و بسیاری از آنها خواستار انصراف بایدن از رقابت‌ها شده‌اند.

آکسیوس: بایدن از لج اوباما می‌خواهد در انتخابات باقی بماند بایدن در ۲۰۱۶ قصد نامزدی داشت، اما ناچار به حمایت از کلینتون شد

کینه بایدن از ترامپ

مشاوران بایدن به آکسیوس گفتند اگر اوباما این بار هم سعی کند مستقیماً برای جلوگیری از نامزدی بایدن مداخله کند، بایدن نه‌تنها در برابر فشارهای او کوتاه نمی‌آید، بلکه عزم راسخ‌تری برای ادامه‌دادن به رقابت‌ها پیدا خواهد کرد. یک مشاور سابق بایدن در این باره گفت: «اوباما قبلاً در سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داده است. نمی‌توانید بیش از یک بار این کار را انجام دهید.»

به گزارش آکسیوس، زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ کلینتون را شکست داد، بایدن نه‌تنها از نامزد نشدن خود احساس گناه کرد، بلکه از کسانی که او را از نامزدی منصرف کردند، خشمگین شد. به گفته منابع نزدیک به بایدن، او باور داشت اگر در ۲۰۱۶ نامزد می‌شد، می‌توانست ترامپ را شکست دهد.

حلقه مشاوران نزدیک بایدن به انتقادها از پایین‌بودن میزان محبوبیت وی و همچنین عملکرد ضعیف او در مناظرات انتخاباتی با ترامپ اهمیتی نداده و با اشاره به دستاوردهای دولت بایدن از جمله عملکرد مطلوب دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، می‌گویند بایدن بهترین گزینه برای مبارزه با ترامپ است.

از سوی دیگر، اوباما با بایدن و افراد نزدیک به او ارتباط پررنگی ندارد و رابطه همسر وی، «میشل اوباما» با خانواده بایدن نیز تیره و تار است. به گزارش آکسیوس، خاندان بایدن حتی به «جیک سالیوان» جوان‌ترین مشاور امنیت ملی آمریکا که در دولت بایدن به این منصب رسید نیز بدبین هستند، زیرا او در سال ۲۰۱۵، پیش از آنکه بایدن درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات تصمیم‌گیری کند، از هیلاری کلینتون حمایت کرده بود.

آکسیوس: بایدن از لج اوباما می‌خواهد در انتخابات باقی بماند سخنرانی انتخاباتی بایدن

رقابت بایدن با اوباما

علاوه بر این، اوباما و بایدن دوستی صمیمانه‌ای دارند، اما این پیوند عاطفی گاهی اوقات فضای رابطه آن‌ها را پیچیده‌تر رابطه معمولی رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور کرده است. به گفته برخی منابع، بایدن رابطه‌ای رقابتی با اوباما دارد و برخی از بزرگ‌ترین تصمیمات او از این رقابت تأثیر گرفته‌اند. گزارش شده است که بایدن در هنگام برشمردن دستاوردهای خود، می‌گوید: «این حسادت اوباما را برمی‌انگیزد.» بااین‌حال، کاخ سفید این ادعاها را تکذیب کرده است.

«جو اسکاربورو» عضو شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» که ارتباط نزدیکی با بایدن دارد، اخیراً در برنامه خود گفت: «جو بایدن از رفتار اوباما و همچنین نحوه کنار گذاشته شدن خود به نفع هیلاری کلینتون به‌شدت ناراحت است.»

گرچه مشاوران اوباما ادعا می‌کنند که او در سال ۲۰۱۵ بایدن را وادار به کناره‌گیری نکرد و تنها مشورت‌هایی صریح به او ارائه کرد، اما بایدن در پاییز سال میلادی گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «بسیاری از افراد مرا تشویق به نامزدی (در انتخابات ۲۰۱۶) می‌کردند، به جز رئیس‌جمهور (اوباما). او فقط می‌کرد که کلینتون شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.»

انتهای پیام

نظر شما