شناسهٔ خبر: 67757482 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اختلال روز جمعه مایکروسافت ناشی از چه بود؟

ارائه یک به‌روزرسانی معیوب از شرکت زیرمجموعه مایکروسافت، در روز جمعه بسیاری از سامانه‌های کلیدی جهان را از کار انداخت. در این گزارش، به بررسی وقایع این روز پرداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -

اختلال جهانی روز جمعه مایکروسافت ناشی از چه بود؟

به گزارش تابناک به نقل از فارس، هزاران دستگاه ویندوز روز جمعه گذشته در هنگام راه‌اندازی با خطای معروف «صفحه آبی مرگ» (BSOD) مواجه شدند که بانک‌ها، خطوط هوایی، پخش‌کننده‌های تلویزیونی، سوپرمارکت‌ها و بسیاری از مشاغل دیگر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داد در توضیح این خطا نوشته‌شده بود: «به نظر می‌رسد ویندوز به درستی بارگیری نشده است.»

این اختلال به دلیل ارائه به‌روزرسانی معیوب از ارائه‌دهنده امنیت سایبری CrowdStrike، اتفاق افتاد که رایانه‌های شخصی و سرورهای آسیب‌دیده را آفلاین کرد و بسیاری دستگاه‌ها نتوانستند به درستی راه‌اندازی شوند.

چه چیزی باعث قطعی شد؟

شرکت CrowdStrike به دلیل تولید نرم افزار آنتی ویروس شناخته شده است. این شرکت از سال 2011 شروع به کار کرده و از آن زمان تاکنون به شرکت‌های بزرگی در زمینه کشف آسیب‌های امنیتی و جلوگیری از نقض امنیتی کمک کرده است. اختلال جهانی روز جمعه ناشی از یک مشکل فنی بود که شرکت جهانی امنیت سایبری CrowdStrike گفت که آن را در به روزرسانی نرم افزار خود شناسایی کرده است. 

CrowdStrike نرم افزار آنتی ویروس را برای ویندوز  در اختیار مایکروسافت قرار می دهد.به گفته جورج کورتز، رئیس این شرکت، اختلال جهانی بر رایانه های شخصی ویندوز تاثیر گذاشت و به دلیل نقص در به روز رسانی اخیر ایجاد شده است.اینکه دقیقاً چه مشکلی در این به‌روزرسانی وجود داشت هنوز مشخص نشده، اما از آنجایی که یک راه حل شامل حذف فایل است، ممکن است همان یک فایل بتواند ریشه همه این مشکلات باشد.کورتز از افرادی که تحت تأثیر این اختلال قرار گرفتند عذرخواهی کرد و گفت که متعهد است شفافیت کامل در مورد چگونگی وقوع این اتفاق و اقداماتی که برای جلوگیری از تکرار چنین چیزی انجام می‌دهند را ارائه کند.

تبعات این اختلال چه بود؟همزمان با آفلاين شدن هزاران دستگاه بانک‌های استرالیایی، خطوط هوایی و پخش‌کننده‌های تلویزیون زنگ‌های هشدار را به صدا درآوردند. با آغاز روز کاری در اروپا مشکلات به سرعت گسترش یافت. شبکه تلویزیونی انگلیسی اسکای نیوز  نتوانست بولتن‌های خبری صبحگاهی خود را برای ساعت ها پخش کند و پیامی را نشان می داد که در آن از وقفه در این پخش عذرخواهی می کرد. به گفته سرویس ردیابی پرواز، FlightAware، بیش از ۳هزار پرواز در داخل یا خارج از آمریکا تا جمعه شب لغو شد و بیش از ۱۱هزار و ۴۰۰ پرواز دیگر با تأخیر مواجه شدند. در سراسر جهان، بیش از ۴۲هزار پرواز روز جمعه به تعویق افتاد.رایان ایر، یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی اروپا، گفت که با مشکل فناوری اطلاعات مواجه است که بر خروج پروازها تأثیر می‌گذارد.

فرودگاه برلین  نسبت به تاخیر در سفرها به دلیل مسائل فنی هشدار داد. یکی از خطوط هوایی در هند به دلیل قطعی برق حتی به صدور کارت های پرواز دست نویس روی آورد.بزرگترین فرودگاه سوئیس گزارش داد که به هواپیماها اجازه فرود داده نشده است.بیمارستان Brigham and Women's در بوستون تمام اعمال جراحی و ویزیت‌های پزشکی برنامه‌ریزی‌شده قبلی را لغو کرد، زیرا بسیاری از سیستم‌های رایانه‌ای که کار افتاده بودند اجازه دسترسی به سوابق دیجیتالی حیاتی بیمار را نمی‌دادند.مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ در شهر نیویورک تمام اقدامات درمانی را که نیاز به بیهوشی داشتند به تعویق انداخت. 

سیستم مراقبت بهداشتی اموری در آتلانتا انواع خاصی از جراحی‌ها را به تاخیر انداخت. بیمارستان کودکان سیاتل کلینیک سرپایی خود را تعطیل کرد.

بیمارستان‌های آلمان گفتند که جراحی‌های انتخابی را روز جمعه لغو کردند و پزشکان در انگلیس گفتند که در دسترسی به سیستم رزرو آنلاین خود با مشکل مواجه هستند. داروسازان در انگلیس گفتند اختلالاتی در تحویل دارو و دسترسی به نسخه وجود دارد.بورس لندن اعلام کرد که با اختلالاتی در سرویس اخبار نظارتی خود مواجه شده است، اما معاملات تحت تأثیر قرار نگرفته است. 

استارباکس گفت که این قطعی مانع از استفاده مشتریان از ویژگی‌های سفارش تلفن همراه آن شد. شرکت های خدمات پستی مانند فدکس آمریکا نیز گزارش دادند که رسیدن برخی از بسته ها ممکن است به دلیل قطعی ها به تاخیر بیفتند.اختلال بسیار گسترده‌تر بود و حتی برخی بانک‌ها از جمله JPMorgan Chase در پردازش معاملات خود با مشکل مواجه شده بودند. TD Bank که دهمین بانک بزرگ ایالات متحده است نیز مشکل مشتریان خود مبنی بر عدم دسترسی به حساب‌های آنلاین را گزارش کرد. این موارد گفته شده و بسیاری از این قبیل در سطح جهان اختلالات گسترده‌ای را رقم زد. چنین شرایطی درحالی رقم خورد که  امیر لاجوردی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت اختلالی در سرویس‌های فناوری اطلاعات در کشور نداشتیم. سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی نیز گفت: با وجود بروز اختلال گسترده در سامانه‌های رایانه‌ای بسیاری از کشورها، تاکنون هیچ آسیب یا اختلالی در عرضه خدمات به هموطنان ایجاد نشده است.

اختلال‌ها چه زمانی برطرف می شود؟

عمر گروسمن، مدیر ارشد اطلاعات شرکت امنیت هویت CyberArk، به رویترز گفت، حتی با وجود این اصلاحی که توسط CrowdStrike اجرا شده، برخی از مشکلات احتمالاً برای حل شدن به زمان نیاز دارند. وی گفت به دلیل نشان داده شدن صفحه آبی مرگ سیستم‌ها را نمی توان از راه دور به روز کرد و مشکل باید به صورت دستی حل شود. 

انتظار می رود این فرآیندی باشد که روزها طول بکشد.کورتز اذعان کرد، برخی از سیستم ها ممکن است به طور کامل بازیابی نشوند و ما به صورت جداگانه با هر مشتری کار می کنیم تا مطمئن شویم که می توانیم آنها را راه اندازی کنیم.کورتز چارچوب زمانی ارائه نکرده و به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان برای راه‌اندازی مجدد سیستم‌ها باید به بخش‌های فناوری خود متکی باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما