شناسهٔ خبر: 67743266 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دردسر «صفحه آبی مرگ» برای سیستم کامپیوتری دنیا

روز گذشته هزاران دستگاه ویندوزی در سراسر جهان هنگام راه‌اندازی با مشکل صفحه آبی مرگ (BSOD) مواجه شده‌اند. این مشکل بانک‌ها، خطوط‌ هوایی، رسانه‌ها، سوپرمارکت‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر را تحت‌تأثیر قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته یکی از بزرگ‌ترین اختلال‌های کامپیوتری جهان به‌واسطه یک به‌روزرسانی امنیتی معیوب از شرکت امنیتی CrowdStrike رخ داد و هزاران دستگاه ویندوزی از سراسر جهان هنگام آغاز به کار با مشکل صفحه آبی مرگ (BSOD) مواجه شدند.

در پی اختلالات سایبری جهانی، فعالیت خطوط هوایی، بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی، داروخانه‌ها، معاملات شرکت‌های بزرگ نفتی و بازرگانی، بورس لندن مختل شده و این اختلال به کشورهای دیگر از جمله فرانسه، نیوزلند، استرالیا، ژاپن، هند، امارات عربی نیز رسیده و نزدیک به ۱۴۰۰ پرواز در دنیا لغو شده است که البته در آخرین خبرها از سوی مایکروسافت اعلام شده که علت اساسی این اختلال برطرف شده است، اما تأثیر باقی‌مانده همچنان در بعضی سرویس‌ها وجود دارد.

نخستین اشکالات فنی در اواخر روز پنجشنبه در آمریکا دیده شد که علت آن اختلال در خدمات مایکروسافت از جمله آزور و ۳۶۵ بود. خطوط هوایی فرونتیر که در دنور مستقر است، پروازها را به مدت بیش از دو ساعت متوقف کرد و مشکلات مربوط به خدمات برخط مایکروسافت را مقصر خواند. هم‌اکنون مایکروسافت به‌عنوان یک راه‌حل برای برطرف‌کردن این مشکل، پیشنهاد کرده است که کاربران رایانه خود را چندین بار روشن و خاموش کنند.

راه‌حل مایکروسافت برای حل اختلال گسترده رایانه‌های ویندوز

در این یادداشت نوشته شده است:

«از مشتریان خود شنیده‌ایم که چندین بار راه‌اندازی مجدد (تا ۱۵ بار) می‌تواند برای حل این مشکل مورد نیاز باشد و به‌طورکلی راه‌اندازی مجدد یک گام مؤثر برای عیب‌یابی در این مرحله است.»

اگر با ۱۵ بار ریبوت دستگاه همچنان مشکل پابرجا بود، مایکروسافت پیشنهاد می‌کند که راه‌حل کشف‌شده توسط مهندسان IT را انجام دهید که شامل حذف فایل‌های معیوب CrowdStrike از طریق Safe Mode می‌شود.

هرچند راه‌حل مایکروسافت برای برطرف‌کردن این مشکل گسترده ممکن است کمی عجیب و دور از انتظار به‌نظر برسد، اما ظاهراً برخی مدیران حوزه فناوری اطلاعات نیز ادعا کرده‌اند که راه‌اندازی مجدد واقعاً می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

عامل اختلال «نرم‌افزار شرکت ثالث» است

مایکروسافت «نرم‌افزار شرکت ثالث» را عامل مشکل معرفی کرد، همچنین جورج کورتز، مدیرعامل شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» (CrowdStrike)، بابت اختلال فنی جهانی که روز جمعه، فعالیت صنایع مختلف را دچار وقفه کرد، عذرخواهی کرد و وعده داد با همه مشتریانش برای برگرداندن فعالیت آن‌ها به وضعیت عادی، همکاری کند.

نظر شما