شناسهٔ خبر: 67746072 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش:

هیچ زمین جدیدی پیش از استقرار دولت چهاردهم واگذار نمی شود

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش: وحید زارع فکری با شرح ضوابط قانونی واگذاری اراضی در جزیره کیش، از اجرای تمام وکمال آیین نامه ها و دستورالعمل ها دراین فراخوان خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، وحید زارع فکری به منظور رفع ابهام خبر منتشر شده هفته گذشته در رسانه ها درخصوص واگذاری اراضی سال 1403 سازمان منطقه آزاد کیش به نکات ذیل اشاره کرد:

1- ضابطه واگذاری زمین به سرمایه گذاران در جزیره زیبای کیش؛ مطابق ضوابط ابلاغی مصوب شورایعالی مناطق آزاد و دبیرخانه این شورا، اراضی قابل واگذاری برای سرمایه گذاری باید هر سال تا انتهای خردادماه معین و مطابق مقررات مربوطه قیمت گذاری شوند. بنابراین چنانچه این مهلت سپری و این وظایف قانونی توسط مسئولان سازمان منطقه آزاد انجام نپذیرد، مشکلاتی در تامین بودجه و توسعه زیرساخت های جزیره در انتهای سال بروز خواهد کرد که در سال جاری زمانبندی مورد اشاره به درستی انجام شد.

ذکر این‌ نکته ضروری است که هدف سیاست گذار از این واگذاری ها علاوه بر توسعه و آبادانی منطقه با فعالیت بخش خصوصی، تأمین بودجه ایجاد زیرساخت های حاکمیتی است.

2- تأمین بخشی از منابع بودجه های سنواتی از محل واگذاری اراضی؛ سازمان های مناطق آزاد کشور شرکت های دولتی هستند که اصطلاحاً به صورت درآمد-هزینه اداره می شوند. یعنی از هیچ بودجه دولتی استفاده نمی کنند و باید بتوانند خودشان "درآمد" و "منابعی" کسب کنند در همین فرآیند نیز ملزم به تنظیم و تصویب بودجه خود نزد شورایعالی مناطق آزاد در ابتدای هر سال هستند. طبق پیش بینی بودجه سال 1403، مانند سنوات گذشته، سهم قابل توجهی از "منابع" از محل جذب طرح های سرمایه گذاری تأمین می شود. منابع حاصل از واگذاری اراضی برای طرح های سرمایه گذاری فقط و فقط صرف مسائل زیرساختی جزیره کیش، از قبیل اصلاح و توسعه آسفالت، توسعه زیرساخت های فاضلاب، توسعه زیرساخت های شهری، معابر و فضای سبز، توسعه بنادر و فرودگاه، نوسازی مدارس و فرهنگسراها، و پروژه های زیرساختی از این دست می شود و قابل ذکر است که تامین حقوق و دستمزد کارکنان از "درآمدها" یعنی تعرفه ها و حقوق دولتی مانند گمرک و امثال آن است و ارتباطی با واگذاری اراضی ندارد. بنابراین لازم است از همان ابتدای سال، زمانبندی های مربوطه رعایت شوند تا امور جزیره و کیشوندان معطل یا معوق نشود. کما اینکه بسیاری از موارد ذکر شده تنها در فصل تابستان و پاییز یعنی فصل خلوت تر کیش امکان اجرا دارند و عدم اقدام به موقع، موضوع را حداقل یک سال به عقب می اندازد و کیشوندان و گردشگران و صاحبین کسب و کار جزیره را با مشکلاتی مواجه می کند.

3- فرایند شفاف واگذاری اراضی به سرمایه گذاران؛

بر خلاف آنچه این روزها در برخی از رسانه ها درباره جذب سرمایه گذاری در جزیره کیش بیان می شود، به جرات می‌توان گفت برای اولین بار و با طراحی سامانه سرمایه گذاری از اواسط سال گذشته به نشانی www.invest.kish.ir به عنوان مرجع واگذاری اراضی سازمان منطقه آزاد کیش، یکی از شفاف ترین فرآیندهای واگذاری زمین در طی این سال ها رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ نیز تعیین و واگذاری ها از همین طریق انجام شد. همچنین این درگاه نه فقط در تیرماه 1403 بلکه درگذشته و در رویدادهای ملی و بین المللی و رسانه های مختلف نیز به سرمایه گذاران معرفی شده است.

این سامانه در کنار مزایایی از قبیل تسهیل و تسریع ثبت درخواست و پیشگیری از تصمیمات مبتنی بر سلیقه اشخاص، شفافیت بالا و امکان نظارت مستمر توسط مردم، سرمایه گذاران و مراجع نظارتی بالادست را نیز امکان پذیر کرده است. همچنین با توجه به اتصال این سامانه به سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان بانک اطلاعات جامع اراضی سازمان منطقه آزاد کیش، در اغلب موارد پاسخگویی به ارباب رجوع نیز در همین بستر انجام می شود و سرمایه گذاران متقاضی اراضی به تدریج با این سامانه آشنا شده اند. لذا بخش عمده مراحل واگذاری اراضی، در همین سامانه ثبت و ضبط شده و امکان دسترسی مراجع نظارتی به این اطلاعات داده شده است.

4- زمان بر بودن فرایند واگذاری اراضی مطابق دستورالعمل اجرایی آیین نامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی (موضوع تبصره 4 ماده 52 آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان های مناطق آزاد)، واگذاری زمین به طرح های سرمایه گذاری منوط به دریافت و بررسی اسناد متنوعی از قبیل مطالعات اقتصادی و فنی طرح و سوابق اجرایی و تمکن مالی سرمایه گذار است که این مراحل و اخذ استعلامات با توجه به امکان ویرایش طرح و مدارک پیوست آن توسط متقاضی، طبیعتاً پس از زمان مندرج در سامانه (حداقل ۱۰ روز و حداکثر شش ماه یعنی تا پایان اعتبار نرخ های تعیین شده) آغاز می شود و به طور میانگین 3 تا 4 ماه برای بررسی طرح های اقتصادی ارایه شده توسط سرمایه گذاران و نهایی شدن طرح و سپس عقد قرارداد زمان می برد. بنابراین عمده منابع حاصل از واگذاری اراضی در خوشبینانه ترین شرایط در نیمه دوم سال وصول خواهد شد.
بدیهی است تعلل در انجام اقدامات مربوطه، چه آثار سوئی را برای سازمان و ذینفعان به بار خواهد آورد. با این روند تا زمان استقرار دولت جدید نیز هیچ سند تعهدآوری برای سازمان امضا نخواهد شد و صرفا جذب سرمایه گذاران و بررسی طرح های آنان در دستور کار خواهد بود.
از طرفی در سازمان منطقه آزاد کیش از سال گذشته تا کنون برای جذب سرمایه گذاران بطور شفاف در روزنامه های ملی و محلی و همچنین با نصب بیلوردهای داخل جزیره و در شهرهای بزرگ کشور، با عنوان "کیش بهشت سرمایه گذاری" اقدام کرده ایم و این نمونه آخر که تولید یک کلیپ به سلیقه یک شبکه اینترنتی و با برداشت از مطالب مصاحبه شده با معاونت اقتصادی سازمان بوده است، نشان ازاطلاع رسانی همگانی و گسترده داشته نه یک فرآیند مخفی و شبهه دار، که اگر قرار بر این بود، بدون تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده و یا مصاحبه و امثال آن انجام می پذیرفت.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش در پایان با اشاره به کلام امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه که فرمودند: «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَلکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ - بى گمان کارى که به تو سپرده شده است، لقمه اى چرب نیست، بلکه بار امانتى برگردن تو است» افزود: تیم حاضر دراین مدت با سلامت کامل از دارائی های بی بدیل کیش زیبا به عنوان امانتی که متعلق به همه کیشوندان و مردم کشورمان است حراست کرده و برای توسعه آن نیز تلاش می کند. اکنون نیز برای دوری از ایجاد هرگونه شائبه در امر واگذاری زمین، به توصیه دلسوزان و دستور مدیرعامل سازمان واگذاری طرح های جدید سرمایه گذاری در سامانه invest.kish.ir به بعد از استقرار دولت جدید موکول می گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما