شناسهٔ خبر: 67744217 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش:

قبل از استقرار دولت جدید هیچ زمینی در کیش واگذار نمی‌شود

کیش- ایرنا- معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برخی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی گفت: قبل از استقرار دولت چهاردهم هیچ زمین جدیدی در جزیره واگذار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

وحید زارع فکری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در جهت رفع ابهامات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر واگذاری زمین در جزیره کیش، بیان کرد: بر خلاف آن چیزی که در فضای مجازی در رابطه با جذب سرمایه گذاری در جزیره کیش مطرح شد، به جرات می‌توان گفت برای اولین بار و با طراحی سامانه سرمایه گذاری از اواسط سال گذشته به نشانی www.invest.kish.ir به عنوان مرجع واگذاری اراضی سازمان منطقه آزاد کیش، یکی از شفاف ترین فرآیندهای واگذاری زمین در طی این سال ها رقم خورده است که در سال ۱۴۰۲ نیز تعیین و واگذاری ها از همین طریق انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین این درگاه همواره از زمان راه اندازی آن در هر فرصتی اعم از رویدادهای ملی و بین المللی به سرمایه گذاران معرفی شده است و اتفاق تازه‌ای نیست.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه این سامانه در کنار مزایایی از قبیل تسهیل و تسریع ثبت درخواست و پیشگیری از تصمیمات مبتنی بر سلیقه اشخاص، شفافیت بالا و امکان نظارت مستمر توسط مردم، سرمایه گذاران و مراجع نظارتی بالادست را نیز امکان پذیر کرده است، بیان کرد: همچنین با توجه به اتصال آن به سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان بانک اطلاعات جامع اراضی سازمان منطقه آزاد کیش، در اغلب موارد پاسخگویی به ارباب رجوع نیز در همین بستر انجام می‌شود؛ لذا بخش عمده مراحل واگذاری اراضی، در همین سامانه ثبت و ضبط شده و به اندازه‌ای شفاف است که امکان دسترسی مراجع نظارتی نیز به این اطلاعات داده شده است.

وی با اشاره به فراخوان‌های جذب سرمایه گذاری منتشر شده در روزنامه‌های ملی، محلی و همچنین نصب بیلوردهای داخل جزیره و در شهرهای بزرگ کشور، با عنوان «کیش بهشت سرمایه گذاری»، اضافه کرد: تمام این موارد نشان ازاطلاع رسانی همگانی و گسترده دارد؛ فرآیند جذب سرمایه گذاری در کیش یک فرآیند مخفی و شبهه دار نیست و کاملا شفاف انجام می‌شود.

زارع فکری با بیان اینکه ضابطه واگذاری زمین به سرمایه گذاران در جزیره زیبای کیش، مطابق ضوابط ابلاغی مصوب شورایعالی مناطق آزاد و دبیرخانه این شورا انجام می‌شود، گفت: اراضی قابل واگذاری برای سرمایه گذاری باید همه ساله تا انتهای خردادماه معین و مطابق مقررات مربوطه قیمت گذاری شوند؛ بنابراین چنانچه این مهلت سپری و این وظایف قانونی توسط مسئولان سازمان منطقه آزاد انجام نپذیرد، مشکلاتی در تامین بودجه و توسعه زیرساخت‌های جزیره در انتهای سال به وجود خواهد آمد که خوشبختانه در سال جاری زمانبندی مورد اشاره به درستی انجام شد.

قبل از استقرار دولت جدید هیچ زمینی در کیش واگذار نمی‌شود

وی ادامه داد: هدف سیاست گذار از این واگذاری ها علاوه بر توسعه و آبادانی منطقه با فعالیت بخش خصوصی، تامین بودجه ایجاد زیرساخت‌های حاکمیتی است؛ سازمان‌های مناطق آزاد کشور شرکت‌های دولتی هستند که به صورت درآمد - هزینه اداره می‌شوند؛ یعنی از هیچ بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند و باید بتوانند خودشان درآمد زایی کنند و در همین فرآیند نیز ملزم به تنظیم و تصویب بودجه خود نزد شورایعالی مناطق آزاد در ابتدای هر سال هستند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه منابع حاصل از واگذاری اراضی برای طرح‌های سرمایه گذاری برای مسائل زیرساختی جزیره کیش همچون اصلاح و توسعه آسفالت، توسعه زیرساخت‌های فاضلاب، توسعه شهری معابر و فضای سبز، توسعه بنادر و فرودگاه، نوسازی مدارس و فرهنگسراها و پروژه‌های زیرساختی از این دست هزینه می‌شود، اظهار کرد: باید اعلام کنیم که تامین حقوق و دستمزد کارکنان سازمان ارتباطی با واگذاری اراضی ندارد؛ بنابراین لازم است از همان ابتدای سال، زمانبندی های مربوطه رعایت شوند تا امور جزیره و کیشوندان معطل یا معوق نشود.

وی افزود: بسیاری از موارد ذکر شده تنها در فصل تابستان و پاییز یعنی فصل لو سیزن کیش امکان اجرا دارند و اقدام نکردن به موقع، موضوع را حداقل یک سال به عقب انداخته و جزیره را دچار مشکلات مختلفی می‌کند.

زارع فکری با بیان اینکه عمده منابع حاصل از واگذاری اراضی در خوشبینانه ترین شرایط در نیمه دوم سال وصول خواهد شد، گفت: فرآیند واگذاری اراضی مطابق دستورالعمل اجرایی آیین نامه نحوه استفاده از زمین و منابع ملی در مناطق آزاد تجاری-صنعتی زمانبر است حداقل چند ماه طول می‌کشد.

وی تاکید کرد: تیم حاضر دراین مدت با سلامت کامل از دارائی‌های بی بدیل کیش زیبا به عنوان امانتی که متعلق به همه کیشوندان و مردم کشورمان است حراست کرده و برای توسعه آن نیز تلاش می کند. اکنون نیز برای دوری از ایجاد هرگونه شائبه در امر واگذاری زمین، به دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش واگذاری طرح های جدید سرمایه گذاری در سامانه invest.kish.ir به بعد از استقرار دولت جدید موکول می گردد.

نظر شما