شناسهٔ خبر: 67738187 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

۲۰ سال دیگر زنجان تحت پوشش کامل پشه ائدس قرار می‌گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: زنجان منطقه‌ای است که می‌تواند در ۲۰ سال آینده تحت پوشش کامل پشه‌ آئدسِ آلبوپیکتوس قرار گیرد، بنابراین حساسیت در این خصوص بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

محمدباقر قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان با مروری بر اقدامات دو سه سال اخیر درباره پشه آئدس اظهار کرد: در این خصوص در سال ۱۴۰۱ با تیم بیست‌ودو نفره متشکل از کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه، هر ۱۵ روز نقاط آسیب‌پذیر بررسی می‌شد.

وی با اشاره به پایش استاندارد حدود ۴۵ نقطه استان به صورت هفتگی گفت: خوشبختانه مواردی از آلودگی به این پشه مهاجم در استان دیده نشده است، اما با این حال برنامه پایش ما در سالِ‌جاری با دقت و شدت بیشتری در حال انجام است تا در صورت مشاهده ناقل بیماری، اقداماتِ سرکوبی انجام گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تجزیه و تحلیل داده‌های آب و هوایی، بارش‌های جوی و پوشش گیاهی در مناطق مدیترانه شرقی، حاکی از این بوده است که گسترش آئدسِ آلبوپیکتوس در سال‌های آینده در شمال غرب کشور از زنجان تا ترکیه و سواحل دریای مدیترانه و اطراف خزر خواهد بود.

قوامی با اشاره به اینکه زنجان منطقه‌ای است که می‌تواند در ۲۰ سال آینده تحت پوشش کامل پشه آئدسِ آلبوپیکتوس قرار گیرد، افزود: بنابراین حساسیت در این خصوص بیشتر شده است، به طوری که در سال‌جاری دستورالعمل برای اطلاع‌رسانی و آگاهی عموم شهروندان برای حفاظت و پیشگیری از بیماری به معاونت بهداشت دانشگاه، ارسال شده است.

وی با بیان اینکه موردی از ابتلای به تبِ دنگی در زنجان گزارش نشده است، گفت: متأسفانه منطقه ما مستعد آلودگی است و با توجه به شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی باید بررسی‌های لازم در خصوص مراقبت‌ها و پایش‌ها با شدت و دقت بیشتر انجام شود.

این حشره‌شناس با بیان اینکه پشه آئدسِ آلبوپیکتوس سالِ گذشته وارد همسایه شمالی استان زنجان شده است، گفت: این گونه می‌تواند مناطق ساحلی دریای خزر همچون استان‌های گیلان، مازندران و گرگان را آلوده کند و به لحاظ سازگاری با خشکی و سرما، در استان زنجان نیز گسترش پیدا کند.

وی افزود: برای پیشگیری از بیماری تبِ دنگی، باید به فکر بهسازی محیط و آموزش همگانی بود و همچنین جلوگیری از گزش پشه‌ها با پوشیدن لباس‌های آستین بلند، به‌کارگیری دورکننده‌های حشرات (دستمال مرطوب، قلم دافه حشرات) بر مناطقی از پوست که با لباس پوشانده نمی‌شود، استفاده از پشه‌بند به هنگام استراحت در فضای باز، نصب توری بر در و پنجره‌ها، پرهیز از قرار گرفتن در بیرون از منزل به هنگام فعالیت پشه (اوایل صبح و هنگام غروب)، مدیریت پسماندها، پس‌ریزها و آب‌های سطحی، از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

نظر شما