شناسهٔ خبر: 67737204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان خبرداد

انجام مستمر مراقبت حشره‌شناسی پشه آئدس در سطح استان زنجان

الناز آخوندی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: مراقبت حشره‌شناسی پشه آئدس و مراقبت انسانی بیماری تب دنگی، به صورت مستمر در سطح استان در حال انجام است و تاکنون پشه آئدس و همچنین موارد بیماری تب دنگی در استان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

ملیحه نقدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: برای مقابله با بیماری تب دنگی و همچنین جلوگیری از ورود، استقرار و گسترش پشه آئدس در استان، اقدامات گسترده‌ای توسط کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی و همچنین با هماهنگی‌های بین‌بخشی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی استان درحال انجام است. 

وی با بیان اینکه تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط گزش یک نوع پشه بنام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، افزود: وقتی که پشه آئدس از فرد مبتلا به تب دنگی خون‌خواری می‌کند، آلوده شده و ویروس را به افراد دیگر منتقل می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: بیماری تب دنگی در ۷۶ درصد موارد بدون علامت است و در ۲۴ درصد موارد علامت‌دار می‌شود و درصد کمی از این افراد دچار بیماری شدید می‌شوند که در صورت درمان به موقع، اکثر این بیماران نیز بهبود می‌یابند.

وی علائم موارد خفیف تب دانگی را شبیه به آنفلوآنزا و شامل تب، سردرد، درد عضلات، درد مفاصل، درد استخوان‌ها، درد پشت چشم و حالت تهوع و استفراغ برشمرد و گفت: در موارد شدید بیماری، علائم می‌تواند شامل درد شدید شکمی، خونریزی از لثه و بینی، تنفس دشوار یا سریع، پوست سرد و مرطوب، افت سریع فشار خون و شوک باشد.

نقدی، محافظت بدن از گزش پشه آئدس را مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دنگی عنوان کرد و افزود: پوشیدن لباس‌های روشن و بلند، پوشیدن جوراب، استفاده از مواد دورکننده حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود، استفاده از پشه‌بند، نصب توری روی درب و پنجره‌ها، خودداری از باز کردن پنجره‌های بدون توری، پرهیز از بیرون رفتن در ساعاتی از روز که احتمال گزش توسط پشه زیاد است مانند اوایل صبح و هنگام غروب، از روش‌های حفاظت فردی در برابر گزش پشه‌ها می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: با تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب، مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات، تعبیه درب یا پوشاندن مخازن آب مثل تانکر، بشکه، استخر و ...، جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر، جلوگیری از ایجاد آب راکد در اطراف محل زندگی از جمله در داخل گودال‌ها و در داخل ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، لاستیک‌ها و ... می‌توان از تکثیر و زیاد شدن پشه ها در محل زندگی جلوگیری کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بیماری تب دنگی، بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر دنیا وجود دارد، اظهار کرد: بیماری تب دنگی در منطقه ما در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، عمان، قطر، یمن و عربستان و در کشورهای پاکستان و افغانستان وجود دارد.

انتهای پیام

نظر شما