شناسهٔ خبر: 67730700 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناسان: خسارت‌ها از اختلال سایبری جهانی، گسترده و بی‌سابقه است

تهران-ایرنا- برخی کارشناسان و متخصصان حوزه امنیت سایبری در واکنش به آنچه امروز (جمعه) با عنوان اختلال گسترده در سیستم‌های رایانه‌ای جهان رخ داد، تاکید می‌کنند که قطع گسترده دسترسی به فناوری اطلاعات منجر به زیان‌های بی‌سابقه‌ای خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» در گزارشی نظر کارشناسان و متخصصان حوزه امنیت سایبری را جویا شد. تروی هانت، محقق امنیت سایبری که در سرویس نظارت بر نقض رمز عبور موسوم به (Have I Been Pwned) فعالیت می‌کند، اختلال گسترده فناوری جهانی را به عنوان «بزرگترین قطعی فناوری اطلاعاتی در تاریخ»" توصیف کرد.

تام لیسموز هنسن (Tom Lysemose Hansen) مدیر ارشد فناوری در شرکت امنیت سایبری نروژی پرومون (Promon) نیز در واکنش به اختلال گسترده در سیستم های اینترنتی جهانی تصریح کرد: قطعی فناوری اطلاعات ممکن است راه‌حل ساده‌ای نداشته باشد. وی افزود: مشتریانی که تحت تأثیر عملکرد شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» هستند باید به طور مؤثری به سیستم‌های خود نفوذ کنند تا بتوانند با ورود به کنسول مدیریت و راه‌اندازی سیستم‌های خود در حالت امن همه چیز را به صورت آنلاین بازگردانند. این متخصص حوزه سایبری، کراود استرایک را زیربنای عملیات روزمره بسیاری از سازمان‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و همچنین عامل موثر در استفاده از سیستم‌های مایکروسافت ویندوز معرفی کرد.

ساتنام نرنگ، مهندس و متخصص در شرکت امنیت سایبری تنیبل (Tenable) نیز با اشاره به این که قطع دسترسی جهانی به فناوری اطلاعات «تأثیر عمیقی» در سراسر جهان دارد تاکید کرد دنیای فناوری پیش از این هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده است. وی با اشاره به تلاش شرکت‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با تأثیر چنین خطر گسترده ای، تاکید کرد: دستیابی به آن (امنیت سایبری) بسیار دور از دسترس است و ما در حال حاضر در ابتدای راه هستیم.

این کارشناس امنیت سایبری با اشاره به این که عملکرد بیمارستان‌ها به عنوان یکی از حوزه های کلیدی تحت تاثیر این اختلال، ‌دچار مشکل شده و با سیستم‌های آفلاین شده به سوابق بیمار دسترسی نداشته و نمی‌توانند داروی مناسب تجویز کنند، تاکید کرد: ما پیش از این هرگز چنین چیزی ندیده بودیم، (این اختلال) بسیار بی‌سابقه است.

به گزارش ایرنا،‌ بسیاری از بانک‌ها، خطوط هوایی و پخش‌کننده‌ها به دلیل اختلال در سیستم رایانه ای جهان آفلاین شده و بسیاری از رایانه‌های ویندوزی به طور ناگهانی از کار افتاده اند.

نظر شما